Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633

Un filozof austriac aduce mai aproape de oameni opera şi literatura cu ajutorul… săpunurilor


   Wolfgang Lederhaas crede că mirosul săpunurilor ar putea aduce mai aproape opera și literatura de ascultători și, respectiv, de cititori. Profesorul de filozofie a renunțat la cariera universitară pentru a-și lansa anul trecut propria firmă, al cărui scop este transformarea literaturii, muzicii sau a tablourilor în lucruri care se pot atinge și simți, relatează AFP. „Industria cosmetică este superficială. Aș vrea să merg ceva mai departe și să ofer mai mult consumatorilor”, explică austriacul de 36 de ani. „Literatura nu înseamnă doar lectură. Este și ceva estetic. Vreau să creez ceva tangibil, pe care oamenii să-l poată respira și care să le ofere puțină bucurie”, adaugă el.
   Prima sa colecție este de vânzare cu 80 de euro în magazinele din Austria. Este o cutie neagră cu șase săpunuri, fiecare cu un miros deosebit, care ar trebui să amintească fiecare de o operă din literatura germană din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea. Printre aceste opere se numără ‘Ondine’ de Friedrich de la Motte Fouqué, ‘Henri d’Ofterdingen’ de Novalis sau ‘Hyperion’ de Friedrich Holderlin. „Ca la orice săpun, pun toate ingredientele într-un bol, le amestec și creez un săpun”, arată Wolfgang Lederhaas. „Pun în bol tot ce știu despre o operă, toate sentimentele din roman, toate culorile, plantele care sunt menționate, tot ce mă poate inspira, tot ce îmi dă un indiciu”, adaugă el.
De exemplu, pentru ‘Hyperion’, a cărui acțiune are loc în Grecia, săpunul conține ulei de măsline și laur. La noul săpun, cel pentru ‘Flautul fermecat’ al lui Mozart, a pus trandafir și cedru, ambele menționate în operă.
Ca să învețe tehnica fabricării săpunului, filozoful a mers la Karlsruhe, în Germania, unde a urmat cursuri de parfumerie, farmacologie și chimie.

Săpun dedicat operei „Flautul fermecat” de Mozart

Åži culoarea săpunului este la fel de importantă. De exemplu, la ‘Flautul fermecat’, „săpunul trebuie să fie portocaliu deschis. Există multe citrice, lămâi, portocale, mandarine, grepfruturi”, explică el. „Puteți cumpăra evident un săpun cu 20 de cenți. Åži el are o poveste de spus, dar nu cea pe care ați vrea să o ascultați. El implică exploatarea forței de muncă, risipirea resurselor, ingrediente sintetice și poluare”, adaugă noul om de afaceri.
După săpunul dedicat ‘Flautului fermecat‘, Wolfgang Lederhaas vrea să creeze o cutie de săpunuri consacrate unui ‘mare’ pictor austriac contemporan, al cărui nume rămâne deocamdată secret. „Am citit articole despre pictor, motivațiile sale și sursele de inspirație și m-am întrebat cum să fac din ele un săpun”, spune profesorul. Scopul său este să scoată în fiecare an o cutie de săpunuri, chiar cu riscul de a deveni prea comercial. „Pot transforma orice în săpun. Poate și orașe ca New York sau Paris. Dacă ar trebui să produc un săpun care să reprezinte Viena, ar trebui să miroasă a marțipan și a Sachertorte (specialitate de patiserie vieneză), cu multă cremă”, este de părere Lederhaas. „Vorbesc și cu consumatorii: îmi spun că toată baia le miroase a „Flautul fermecat” și că este minunat. Altul mi-a spus că merge mai des la toaletă tocmai ca să se spele mai des pe mâini”, încheie austriacul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?