Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633

Examenul de definitivat va avea loc la Școala Gimnazială nr.3 Focșani; sunt 150 de candidați


Candidații la examenul național de definitivare în învățământ vor susține  proba scrisă miercuri, 18 iulie. La examenul din acest an s-au înscris 150 de candidați. Centrul de examen din acest an este la Școala Gimnazială nr.3 din Focșani.
Lucrările scrise ale candidaților vor fi evaluate în centre de evaluare stabilite de Ministerul Educației Naționale (MEN), care sunt și centre universitare. Candidații trebuie să fie foarte atenți la cerințe, pentru că în anii anteriori s-au eliminat din concurs lucrări care aveau înscrisuri ce au fost considerate semne particulare. Concret, candidații au avut de întocmit un plan de lecție, iar pe foaia de examen au trecut numele lor, precum și școala de proveniență, date care au atras anularea lucrării în centrul de corectură.
Pentru proba scrisă, Centrul Național de Evaluare și Examinare elaborează 3 variante de subiecte și baremele de evaluare aferente. Procedura specifică de transmitere și de preluare a subiectelor și baremelor se stabilește de către Ministerul Educației Naționale și se comunică inspectoratelor școlare.
Proba scrisă se desfășoară începând cu ora 10.00, durata de redactare a lucrării fiind de 4 ore. Accesul candidaților în centrul de examen la proba scrisă se face în intervalul 8.00 – 8.45, pe baza actului de identitate valabil – carte de identitate, carte de identitate provizorie sau buletin de identitate – ori, în lipsa acestuia, pe baza pașaportului în termen de valabilitate. Candidații și asistenții supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genți, poșete, ziare, reviste, cărți, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte mijloace care intermediază/ facilitează comunicarea la distanță, alte obiecte/ materiale a căror utilizare afectează desfășurarea examenului în condiții de legalitate, echitate și obiectivitate. Materialele și/ sau obiectele nepermise vor fi depuse în camera de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.
Candidații care introduc în sala de examen materiale nepermise sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistați, sunt eliminați din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a președintelui comisiei de examen, situație în care asistenții supraveghetori sau membrii comisiei de examen încheie un proces-verbal.
Președintele comisiei de examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10.00, acestea să poată fi desfăcute, în prezența candidaților. Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea și semnează de predare. Candidații care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susține examenul în sesiunea respectivă.
Pentru redactarea lucrărilor se folosește cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/ graficele se execută cu creion negru. Candidații pot avea, în sala de examen, dicționare – pentru disciplinele latină sau greacă veche – și planuri de conturi – pentru disciplinele economice. Candidații care doresc să corecteze o greșeală taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală, iar schemele/ desenele, cu o linie oblică.

Candidații se pot retrage după o oră

Candidatul care se retrage din proprie inițiativă poate solicita anularea  lucrării, pe baza unei declarații, predă lucrarea și foaia cu subiecte și părăsește sala după cel puțin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu subiecte. În acest caz, lucrarea scrisă nu este evaluată, iar în statistici candidatul respectiv se consideră retras, cu dreptul de a se înscrie în sesiunea imediat următoare, conform prevederilor legale. În cazuri excepționale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoțit de unul dintre asistenții supraveghetori până la înapoierea în sala de examen, fără a beneficia de prelungirea timpului alocat rezolvării subiectelor.
Lucrarea scrisă este apreciată cu note de la 1 la 10, conform baremului de evaluare și notare. În structura lucrării scrise, subiectul de specialitate are o pondere de 60%, iar subiectul de metodică de 30%, 10% din punctaj fiind acordat din oficiu. Fiecare lucrare scrisă este evaluată independent, de doi profesori evaluatori, conform baremului de evaluare și notare. Nota obținută la examen se calculează după formula: ND = (NI1 + NI2 + NP + 7NS) / 10, unde ND reprezintă nota la examen, NI1 reprezintă nota inspecției de specialitate 1, NI2 reprezintă nota inspecției de specialitate 2, NP reprezintă nota acordată pentru portofoliul profesional personal, iar NS reprezintă nota la proba scrisă. Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).
Contestațiile se depun la centrele de examen, în termenul prevăzut în calendar. În cazul în care diferența – în plus sau în minus – dintre nota acordată la soluționarea contestației și nota acordată la evaluarea lucrării este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată la soluționarea contestației. Candidații care, din motive obiective, nu pot participa la efectuarea inspecțiilor de specialitate la clasă sau care sunt declarați absenți sau retrași la susținerea probei scrise nu sunt considerați nepromovați, au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, iar sesiunea respectivă nu este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă prevăzute de lege.

Condiții metodologice de susținere a examenului

Reluarea stagiului de practică având durata de un an școlar (sau ore de predare echivalente normei de un an) este obligatorie în vederea prezentării la o nouă sesiune de examen, pentru candidații declarați nepromovați la proba scrisă sau ale căror lucrări au fost anulate în sesiunea respectivă. Probele susținute în  cadrul etapei eliminatorii a examenului sunt valabile numai în anul școlar respectiv. Prin excepție, cadrele didactice aflate în anul școlar 2016 – 2017, pentru prima dată în situația efectuării stagiului de practică și care au susținut probe în cadrul etapei eliminatorii a examenului, pot solicita în scris recunoașterea probelor susținute, pentru sesiunea 2018.
Cadrelor didactice angajate în baza unui contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată în învățământul preuniversitar până la 31 august 2012, cu o vechime mai mare de 7 ani de predare efectivă la catedră, cu statut de cadru didactic calificat, care nu au dobândit definitivarea în învățământ, li se modifică durata contractului de muncă din perioadă nedeterminată în perioadă determinată. Pentru candidații care nu au dobândit definitivarea în învățământ, cadre didactice debutante, și au ocupat un post didactic vacant, prin concurs național, directorul unității de învățământ încheie contractul individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an școlar. În situația în care acești candidați promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant examenul național pentru definitivarea în învățământ, consiliul de administrație modifică durata contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată.
Cadrele didactice care nu obțin definitivarea în învățământ pot fi angajate în sistemul național de învățământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant. Definitivarea în învățământ poate fi obținută, în baza specialităților/ programelor de studiu înscrise pe diploma/ diplomele de absolvire/ licență/ master pe care candidatul le deține, la una dintre disciplinele pe care în calitate de cadru didactic o poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învățământ, domeniile și specializările, precum și probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învățământul preuniversitar, în vigoare în anul școlar respectiv.
Drepturile salariale se acordă cadrelor didactice care au promovat examenul, începând cu data de 1 septembrie a anului școlar următor celui în care s-a desfășurat examenul. Trebuie spus faptul că, înscrierea la acest examen, precum și inspecțiile la clasă au început încă din luna octombrie 2017. Inspecțiile de specialitate au fost efectuate până la 1 iunie 2018. În perioada 3-10 iunie au fost completate și validate fișele de înscriere în baza de date a IȘJ.
Afișarea rezultatelor inițiale înregistrate de participanții la proba scrisă va avea loc în 24 iulie. În zilele de 24 și 25 iulie vor putea fi depuse contestații, care vor fi soluționate în intervalul 25 – 27 iulie. Afișarea rezultatelor finale este programată în data de 27 iulie. Listele nominale cu candidații admiși vor fi transmise la Ministerul Educației Naționale în săptămâna 30 iulie – 3 august. După această etapă, Ministerul Educației Naționale urmează să valideze rezultatele examenului prin ordin de ministru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?