Ediția: Luni 27 Mai 2024. Nr. 6634
Ediția: Luni 27 Mai 2024. Nr. 6634

GALERIE FOTO: Consiliul Județean Vrancea vrea să înființeze o Unitate de Achiziții Publice Centralizate

Consiliul Județean Vrancea a găzduit ieri conferința „Unități de Achiziții Publice Centralizate la nivel local: soluția pentru mai multă eficiență în achizițiile publice”. De reținut că administrația județeană se află printre primele care implementează acest tip de achiziții situându-se pe locul patru la nivel național.

Consiliul Județean Vrancea are calitate de Organizație Parteneră a Agenției Naționale de Achiziții Publice în implementarea măsurilor incluse în Strategia Națională în domeniul Achizițiilor Publice care vizează încurajarea agregării cererii de produse, servicii sau lucrări între autoritățile contractante prin înființarea de unități de achiziții centralizate (UCA) la nivel local (direcția de acțiune 4.2 – E din HG 901/2015).

La eveniment au participat prefectul județului Vrancea, Nicușor Halici, vicepreședintele Consiliului Județean, Ionel Cel Mare, dar și (fizic sau online) aproximativ 200 de reprezentanți ai instituțiilor publice și primăriilor. „Este un eveniment inițiat de Consiliul Județean Vrancea la care participă președintele Agenției Naționale de Achiziții Publice (ANAP) care ne va împărtăși din experiența sa și ne va arăta ce înseamnă achizițiile publice centralizate. Suntem printre primele județe care am derulat procedurile de implementare a acestui tip de achiziții publice centralizate prin înființarea unei Unități centralizate de achiziții publice. Această instruire pe care o facem la Consiliul Județean Vrancea cu colegii de la achiziții publice de la CJ, cu colegii de la serviciile de achiziții publice din cadrul instituțiilor deconcentrate subordonate CJ, cu colegii din primării care sunt în on line și sper ca în urma acestor discuții să ajungem la un numitor comun în așa fel încât toată lumea să știe ce avem de făcut în continuare pe linia achizițiilor publice. Serviciul de achiziții publice este extrem de important într-o instituție publică“, a afirmat vicepreședintele Ionel Cel Mare.

La rândul său, prefectul Nicușor Halici a precizat că achizițiile centralizate pot ajuta autoritățile locale prin reducerea timpilor parcurși de la inițierea procedurilor și până la finalizarea acestora. Acesta a susținut că trebuie identificați cei mai buni specialiști pentru ca această unitate de achiziții publice să fie eficientă. „Serviciul de achiziții publice este unul dintre departamentele esențiale în oricare instituție publică. O unitate centralizată de achiziții publice va însemna un departament distinct de serviciul actual de achiziții publice și trebuie avută în vedere o reorganizare și identificarea celor mai buni specialiști pentru a avea o unitate foarte eficientă. Totodată, trebuie făcută o analiză foarte bună în domeniul achizițiilor publice pentru a vedea dacă este funcțională achiziția de bunuri într-un sistem centralizat“, a afirmat prefectul Nicușor Halici.

Acesta a dat ca exemplu proiectul Vrancea Curată. „Achizițiile publice aflate în derulare la proiectul Vrancea Curată se tot amână, iar acest lucru nu este normal“, a mai spus prefectul Nicușor Halici.

Evenimentul organizat ieri la Consiliul Județean Vrancea s-a desfășurat în cadrul proiectului SIPOCA 625 ”Sprijin în implementarea SNAP prin consolidarea capacității administrative a ANAP și a autorităților contractante”. Prin acest proiect, ANAP sprijină Consiliul Județean Vrancea pentru elaborarea unei foi de parcurs în vederea înființării unei UCA locale, prin intermediul unei echipe formate din reprezentanți ai Băncii Europene de Investiții și consultanți ai consorțiului condus de Ernst & Young.

Unitățile de Achiziții Publice Centralizate reprezintă organizații permanente care acționează ca autorități contractante și îndeplinesc pe lanțul de aprovizionare al autorităților contractante beneficiare fie rolul de “angrosist” (cumpără, depozitează și revând către alte autorități contractante), fie rolul de “intermediar” (lansează sisteme dinamice de achiziții sau încheie acorduri-cadru în numele Autorităților Contractante).

Principalele avantaje și beneficii ale UCA sunt reprezentate de:

Impactul pozitiv asupra prețului de achiziție, a costului achizițiilor și a costurilor la nivelul autorităților contractante din comunitate,

Impactul pozitiv asupra nivelului de specializare a profesioniștilor în achiziții,

Reducerea probabilității de apariție a contestațiilor/litigiilor și reducerea efortului alocat solicitării acestora;

Posibilitatea de implementare a strategiilor de achiziții sustenabile, în contextul documentelor programatice la nivelul Uniunii Europene, datorită achiziționării la scară largă de articole durabile;

Îmbunătățirea capacității de monitorizare a performanței contractorilor și prevenirea unui comportament oportunist din partea acestora.

Pe parcursul conferinței au fost dezbătute pe larg atât subiectul avantajelor și beneficiilor UCA, cât și teme precum:

Categoriile de achiziții publice care se pretează la centralizare pe plan local

Modul de funcționare și operare al unei unități de achiziții centralizate la nivel local

Procedura de aderare la UCA

Parcursul realizat de CJ Vrancea privind elaborarea unei foi de parcurs pentru înființarea unei UCA la nivel local.

Conferința s-a adresat reprezentanților diferitelor autorități contractante din județul Vrancea și din județele limitrofe, respectiv consilii județene, primării de municipii, orașe și comune.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?