Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Sâmbătă 25 Mai 2024. Nr. 6633

Persoanele cu handicap fără locuință ar putea fi îngrijite acasă la asistenți personali profesioniști


Adultul cu handicap grav sau accentuat, care nu are locuință, nu realizează venituri sau obține venituri de până la nivelul salariului mediu pe economie poate beneficia de îngrijirea și protecția unui asistent personal profesionist. Acest lucru, reglementat încă din anul 2006 de Legea nr. 448 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, ar putea deveni realitate de abia anul acesta, după ce printr-o propunere de Hotărâre de Guvern, au fost reglementate în sfârșit condițiile de obținere a atestatului, procedurile de atestare și statutul asistentului personal profesionist. Este interesant de văzut de unde vor apărea banii necesari salarizării acestor asistenți personali profesioniști, în condițiile în care, în acest moment, e de notorietate faptul că primăriile se feresc ca dracu de tămâie să angajeze asistenți personali din cauza bine-cunoscutei lipse de fonduri.
    În orice caz, o rețea de asistenți personali profesioniști, similară cu cea de asistenți maternali ce funcționează cu atâta succes în sistemul de Protecția Copilului, este mai mult decât necesară și pare singura soluție în vederea dezinstituționalizării și prevenirii instituționalizării adulților cu handicap fără locuință și fără venituri. Asta, pe lângă faptul că vor fi create noi locuri de muncă. „Acordarea de îngrijire și protecție a adultului cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist reprezintă un serviciu social acordat pentru prevenirea instituționalizării și dezinstituționalizare”, se precizează în proiectul de Hotărâre care a fost supus dezbaterii publice până la finele săptămânii trecute, urmând ca în viitorul apropiat să fie supus aprobării.

Cine poate fi asistent personal profesionist

    Persoanele care doresc să îmbrățișeze această nouă meserie – asistent personal profesionist – trebuie să fie atestate, iar în acest sens trebuie să îndeplinească următoarele condiții: au capacitate deplină de exercițiu; prin comportamentul în
comunitate și starea sănătății prezintă garanții pentru îndeplinirea atribuțiilor pe care ocupația le impune; au absolvit învățământul general obligatoriu, conform
prevederilor legale în vigoare la data absolvirii studiilor; au în proprietate sau în folosință o locuință care respectă condiții minime de accesibilitate, de preparare  a hranei, de asigurare a igienei și a odihnei pentru persoanele care conviețuiesc
în locuință, inclusiv pentru persoanele adulte cu handicap grav sau accentuat care urmează a fi îngrijite; au urmat cursurile de calificare sau etapele procesului de  evaluare și certificare a competențelor profesionale ca asistent personal profesionist, finalizate cu certificat de calificare sau, după caz, cu certificat de competențe profesionale.
    Nu pot fi atestate ca asistent personal profesionist: persoanele care au suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârșirea cu intenție a unor infracțiuni contra persoanei, infracțiuni care aduc atingere
unor relații privind conviețuirea socială sau cele care aduc atingere înfăptuirii justiției; persoanele decăzute din drepturile părintești prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau cărora le-au fost interzise drepturile părintești ca pedeapsă complementară; rudele și afinii până la gradul al II-lea ai persoanei adulte cu  handicap grav sau accentuat care urmează a fi îngrijită; persoanele care suferă de boli cronice, certificate de medicul de familie, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat; persoanele care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanțe psihotrope;  persoanele care beneficiază de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 7 ani.

Procedura atestării și a potrivirii

    Persoana care dorește să devină asistent personal profesionist adresează
o cerere de atestare către DGASPC-ul în a cărei rază are domiciliul. În cerere trebuie să menționeze numărul persoanelor adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care consideră că poate asigura, simultan, condiții optime. De asemenea, solicitantul trebuie să precizeze dacă are disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA, precum și motivația pentru care dorește să devină asistent personal profesionist.
    Atestatul este emis de Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap,
și dă unei persoane dreptul de a practica ocupația de asistent personal profesionist în anumite condiții și pe perioadă determinată. Atestatul va menționa datele de identitate ale titularului, durata de valabilitate a atestatului, numărul adulților care pot fi îngrijiți simultan și gradul de handicap al acestora, precum și capacitatea titularului de a îngriji persoane adulte infectate HIV sau bolnave SIDA.
    Atestatul de asistent personal profesionist se eliberează pentru o perioadă de 3 ani și se reînnoiește din oficiu dacă în cei 3 ani nu au fost sesizate probleme în cadrul acțiunilor de monitorizare și control. Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu  handicap poate decide retragerea atestatului de asistent personal profesionist la propunerea Serviciului de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile care au stat la baza eliberării acestuia sau dacă asistentul personal profesionist nu-și respectă obligațiile.
    Pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care Comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a dispus măsura de protecție la asistent personal profesionist, Serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap inițiază procesul de potrivire dintre adultul cu handicap grav sau accentuat și asistentul personal profesionist. Adultul cu handicap grav sau accentuat își exprimă opinia și beneficiază de sprijin și asistență specifică pentru a participa activ la punerea în aplicare a măsurii de protecție la asistent personal profesionist.
    La finalizarea procesului de potrivire dintre adultul cu handicap grav sau accentuat și asistentul personal profesionist, directorul DGASPC emite dispoziție
de acordare a serviciului la asistent personal profesionist prin care adultului cu handicap grav sau accentuat îi este nominalizat asistentul personal profesionist.

Asistenții personali profesioniști vor fi salariații DGASPC-urilor

    Asistenții personali profesioniști vor fi angajați pe baza unui contract individual de muncă pe perioada corespunzătoare valabilității atestatului, și în condiții specifice privind munca la domiciliu. Contractul se încheie cu DGASPC sau cu furnizorii privați de servicii sociale acreditați. Potrivit propiectului de Hotărâre, la încheierea contractului individual de muncă se poate stabili o perioadă de probă de cel mult 90 de zile calendaristice.
    Pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care Comisia de  evaluare a persoanelor adulte cu handicap a dispus măsura de protecție la asistent personal profesionist, DGASPC sau furnizorii privați de servicii sociale încheie un  angajament cu asistentul personal profesionist, ca act adițional la contractul individual de muncă. Angajamentul se încheie cu acordul scris al soțului sau, după caz, al soției asistentului personal profesionist, precum și al tuturor persoanelor adulte cu care acesta locuiește.
    Mai multe amănunte cu privire la asistenții personali profesioniști pot fi obținute accesând linkul: http://bit.ly/2dn9KC4

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?