Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631
Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631

Inspectorul Radu Emil a explicat de ce MAJORITATEA unităţilor de învăţământ din Vrancea NU AU autorizaţii sanitare


Åžcolile din județ sunt pregătite pentru debutul noului an școlar chiar de la începutul lunii septembrie. Stadiul pregătirii unităților de învățământ din județ pentru noul an școlar a fost prezentat, ieri, la ședința Colegiului Prefectural. Inspectorul școlar Radu Emil a făcut o radiografie a problemelor de la școlile și grădinițe vrâncene, explicând și motivele pentru care majoritatea unităților de învățământ nu au autorizații sanitare de la Direcția de Sănătate Publică. Conform situației prezentate de Inspectoratul Åžcolar, din cele 508 unități de învățământ, doar 180 au autorizații sanitare de funcționare, iar 30 sunt în curs de obținere a acestor documente. Inspectorul școlar Radu Emil a spus că în multe cazuri, chiar și după reabilitare, unitățile de învățământ nu au primit autorizațiile sanitare de funcționare deoarece grupurile sanitare sunt în exteriorul clădirilor – 89 școli și grădinițe din mediul rural – sau nu au apă curentă – 7 școli și grădințe. Asta în condițiile în care în unele cazuri nu este apă curentă în întreaga localitate.
    Pe lista cauzelor se mai află lipsa sursei de la cabinetul medical, lipsa apei și a bazinului vidanjabil, localul comun pentru școală și grădiniță fără separarea fluxurilor, lipsa grupului sanitar pentru cadre sau începerea lucrărilor de reabilitare a unităților de învățământ. Pentru aceste cazuri ar trebui ca proiectele de reabilitare, de exemplu, să fie realizate de Ministerul Educație și Ministerul Sănătății pentru a nu se ajunge la situațiile actuale în care o școală practic nouă să nu aibă autorizație sanitară doar pentru că grupul sanitar a fost prevăzut chiar prin proiect în afara școlii. O situație specială este la Cornetu unde creșterea demografică a făcut neîncăpătoare unitatea de învățământ. „La Cornetu, populația școlară crește continuu. Ar trebui să facem câte două săli de clasă în fiecare an”, a subliniat inspectorul Radu Emil.

   Åžcoli începute și neterminate

    Raportul ISJ arată că una dintre problemele ridicate de directorii unităților școlare o reprezintă investițiile care au fost începute și nu au primit finanțarea necesară pentru finalizarea lucrărilor. Astfel, școlile Cerbu și Măgura din Jitia au fost închise de constructor deoarece lucrările executate nu au fost decontate. În alte cazuri, precum extinderea cu 12 săli a Åžcolii nr. 3 Focșani, școala Dimaci din Suraia, Răchitașu din Andreiașu de Jos, școlile Sihlea și Voietin, școala Lespezi din Homocea sau școala Urechești, investițiile nu au mai fost continuate iar clădirile riscă să se degradeze. Investiții de reabilitare sunt necesare la nouă unități de învățământ, respectiv Liceul cu Program Sportiv- acoperișul, Liceul Teoretic Odobești – înlocuirea centralelor termice la corpul A și D, Liceul Vidra – reabilitarea cantinei și a internatului școlar, grădinița cu program normal Luncile – realizarea bazinului vidanjabil și alimentare cu apă, grădinițele Tulnici și Călienii Vechi – realizarea grupului sanitar pentru cadre, școlile Mera și Câmpuri nr.1 – separarea fluxurilor dintre elevi și preșcolari.
    Prefectul Nicușor Halici le-a cerut reprezentanților Inspectoratului Åžcolar o implicare mai puternică la eliberarea vizelor pentru unitățile de învățământ. „Cred că trebuia să aveți și dumneavoastră un cuvânt de spus și să nu fi aprobat. Să nu mai vorbim de acele școli, pentru că sunt multe unități școlare care au fost modernizate dar care nu mai au obiectul muncii, copiii. Multe au rămas și rămân de la an la an nefolosite iar acolo unde avem un trend demografic pozitiv nu putem să le punem la dispoziție o unitate școlară”, a afirmat prefectul Nicușor Halici. Acesta a adăugat că, în primăvara anului 2014, toți primarii din județ au fost chemați și li s-au prezentat oportunitățile de finanțare a lucrărilor de reabilitare și modernizare cu fonduri europene a unităților școlar. Însă puțini au și efectuat demersurile necesare pentru obținerea banilor și începerea lucrărilor la școli.

    Locuri puține la „grădinițele cu ștaif”

    „Grădinițele cu ștaif” din Focșani nu au locuri suficiente pentru toții copiii pe care părinții vor să îi înscrie aici. Inspectorul școlar Radu Emil a explicat că în grădinițe sunt suficiente locuri pentru copii însă problemele apar în orașe. Aici fiecare părinte vrea cea mai bună grădiniță cu cea mai bună educatoare pentru copii, iar locurile la aceste „grădinițe cu ștaif” sunt insuficiente. Inspectorul școlar a afirmat că nu există probleme cu asigurarea personalului didactic calificat pentru unitățile de învățământ. Ba dimpotrivă, din cauza scăderii numărului de elevi, s-a ajuns în situația de a avea chiar un număr mai mare de cadre decât este nevoie.

8 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?