Ediția: Duminică 28 aprilie 2024. Nr. 6613
Ediția: Duminică 28 aprilie 2024. Nr. 6613

ATENŢIE, patroni! S-au schimbat regulile pentru controalele de la Fisc


   Firmele care au declarațiile fiscale certificate de un consultant fiscal ar putea scăpa de inspecția fiscală. Noile modificări la Codul de Procedură Fiscală, stabilite prin Ordonanța de Urgență 8 din 2014, prevăd că certificarea declarațiilor fiscale a devenit un criteriu de evaluare în analiza de risc în baza căreia se realizează inspecția fiscală. O altă noutate se referă la poprirea conturilor bancare care nu va putea fi înființată „înainte de împlinirea unui termen de 30 de zile de la data comunicării somației”. Modificările Codului de Procedură Fiscală au fost prezentate de conducerea Administrației Județene a Finanțelor Publice. A fost modificat și nivelul dobânzii pentru neplata taxelor, care este de 0,04% pentru fiecare zi de întârziere și poate ajunge anual la 10,95% față de 14,6% cât era anterior.
    Noul act normativ stabilește regulile care trebuie respectate la efectuarea controalelor operative și inopinate. Modificările realizate prin Ordonanța de Urgență 8 din 2014 prevăd că aceste controale inopinate sunt efectuate doar de inspectorii antifraudă, „cu excepția celor din cadrul Direcției de combatere a fraudelor, în condițiile legii”. De asemenea, controlul operativ și inopinat se poate efectua și „în scopul realizării de operațiuni de control tematic care reprezintă activitatea de verificare prin care se urmărește constatarea, analizarea și evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activități economice determinate”. „La începerea controlului operativ și inopinat, inspectorul antifraudă este obligat să prezinte contribuabilului legitimația de control și ordinul de serviciu. Ori de câte ori controlul operativ și inopinat se efectuează la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului, acesta se consemnează în registrul unic de control. La finalizarea controlului operativ și inopinat se încheie procese-verbale de control/acte de control, în condițiile legii”, se arată în actul normativ.
   Selectarea firmelor și persoanelor fizice care urmează să fie „supuși inspecției fiscale” se face în baza unei analize de risc. „Analiza de risc reprezintă activitatea efectuată în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, de a le gestiona, precum și de a le utiliza în vederea selectării contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale. Contribuabilul nu poate face obiecții cu privire la procedura de selectare folosită”, precizează OUG 8 din 2014.

Fiscul ține seama de certificarea declarațiilor fiscale

   Inspecția fiscală va fi evitată de contribuabili dacă declarațiile care trebuie depuse sunt certificate de un consultant fiscal. Astfel, deși certificarea declarațiilor fiscale, inclusiv a declarațiilor fiscale rectificative, a devenit opțională, această procedură este un factor luat în calcul la realizarea analizei de risc. „Certificarea declarațiilor fiscale de către contribuabili reprezintă un criteriu de evaluare în analiza de risc fiscal, când se va efectua selecția contribuabililor supuși inspecției fiscale”, arată reprezentanții AJFP. În plus, ori de câte ori se depune la organul fiscal un document semnat de către o persoană care exercită activități specifice unor profesii reglementate cum ar fi consultanța fiscală, audit financiar, expertiză contabilă, evaluare, „documentul trebuie să conțină în mod obligatoriu și datele de identificare ale persoanei în cauză”.
    Conducerea AJFP arată că o altă noutate se referă la poprirea conturilor bancare. Conform modificărilor, aceasta nu va putea fi înființată „înainte de împlinirea unui termen de 30 de zile de la data comunicării somației. (în vechiul act normativ era specificat că odată cu transmiterea somației și a titlului executoriu, se transmitea băncii la care se afla deschis contul debitorului adresa de înființare a poprii)”.

A fost redusă dobânda la restanțele către stat

    Dobânda pentru întârzierea la plata taxelor către stat a fost redusă cu un sfert prin modificările la Codul de Procedură Fiscală. De la 1 martie, nivelul dobânzii este de 0,3% pentru fiecare zi de întârziere, față de 0,4% până atunci. În aceste condiții, nivelul dobânzii pentru neplata taxelor poate ajunge anual la 10,95% față de 14,6% cât era anterior. „Dobânzile reprezintă echivalentul prejudiciului creat titularului creanței fiscale ca urmare a neachitării de către debitor a obligațiilor de plată la scadență și se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadență și până la data stingerii sumei datorate inclusiv… Pentru diferențele suplimentare de creanțe fiscale rezultate din corectarea declarațiilor sau modificarea unei decizii de impunere, dobânzile se datorează începând cu ziua imediat următoare scadenței creanței fiscale pentru care s-a stabilit diferența și până la data stingerii acesteia inclusiv…În situația în care diferențele rezultate din corectarea declarațiilor sau modificarea unei decizii de impunere sunt negative în raport cu sumele stabilite inițial, se datorează dobânzi pentru suma datorată după corectare ori modificare, începând cu ziua imediat următoare scadenței și până la data stingerii acesteia inclusiv”, se arată în CPF.

Proceduri noi la rambursarea TVA

    De asemenea, au fost adoptate proceduri speciale privind rambursarea TVA. Astfel, dacă valoarea decontului cu sumă negativă solicitată la rambursare este mai mica de 45.000 lei, organul fiscal aprobă rambursarea TVA fără control, sub rezerva efectuării ulterioare a inspecției fiscale. Reprezentanții Fiscului au arătat că aceasta procedură de rambursare fără control nu poate fi aplicată în cazul în care contribuabilul are înscrise în cazierul fiscal, fapte fiscale de natura infracțiunilor și în cazul în care organul fiscal, pe baza informațiilor deținute, constată că există riscul unei rambursări necuvenite. „Taxa pe valoarea adăugată solicitată la rambursare prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoare adăugată cu opțiune de rambursare se rambursează de organul fiscal potrivit procedurii și condițiilor aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice…Organul fiscal decide în condițiile prevăzute în ordin dacă efectuează inspecția fiscală anterior sau ulterior aprobării rambursării, în baza unei analize de risc…Prin excepție de la prevederile alin. (2), în cazul decontului cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare pentru care suma solicitată la rambursare este de până la 45.000 lei, organul fiscal rambursează taxa cu efectuarea, ulterior, a inspecției fiscale”, se arată în OUG 8 din 2014.

Inspectorii fiscali pot folosi înregistrări audio-video

    Alte modificări se referă la mijloacele de probă care vor putea fi folosite de inspectorii fiscali. Noile proceduri prevăd că va constitui „probă orice element de fapt care servește la constatarea unei stări de fapt fiscale, inclusiv înregistrări audio-video, date și informații aflate în orice mediu de stocare, precum și alte mijloace materiale de probă, care nu sunt interzise de lege”. De asemenea, a fost modificată și prevederea referitoare la secretul fiscal, respectiv informațiile referitoare la impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat de către un contribuabil, care pot fi transmise și oricărui solicitant, cu acordul scris al persoanei în cauză.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?