Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

Copiii romi au risc DE ŞASE ORI mai mare decât ceilalţi să abandoneze şcoala


   Copiii de etnie romă au risc de șase ori mai mare decât ceilalți să abandoneze școala, iar percepția școlii ca un mediu neprietenos sau nefamiliar este cel mai puternic indicator care explică abandonul, rezultă din studiul „Părăsirea timpurie a școlii – cauze și efecte”, prezentat miercuri.
   Studiul „Părăsirea timpurie a școlii – cauze și efecte” – realizat de Fundația Roma Education Fund Romania în 100 de școli, pe un eșantion de aproximativ 1.600 de elevi din ciclul gimnazial – arată că ponderea elevilor care au abandonat școala în perioada 2011 – 2013 a fost de 19,7 la sută. „Practic, aproximativ unul din cinci elevi intervievați în 2011 a abandonat școala în 2013. Am inclus în această statistică doar elevii care au putut fi identificați în ambele valuri ale cercetării și pentru care am avut certitudinea abandonului școlar. Dintre elevii neromi intervievați, aproximativ unul din 14 (adică șapte la sută) au abandonat școala, în timp ce ponderea aceleiași categorii în rândul elevilor romi este de 31 la sută – aproape unul din trei elevi romi au abandonat școala la numai doi ani de la intervievarea lor. Din altă perspectivă, dintre elevii care au abandonat școala din cele două eșantioane analizate, peste 80 la sută sunt elevi romi. Calculând raportul de șanse ajungem la concluzia că dacă ești copil rom ai șanse de șase ori mai mari să abandonezi școala decât dacă ești copil nerom”, rezultă din studiu.
   Inițiatorii studiului au ajuns la concluzia că abandonul școlar poate fi explicat prin: suport familial redus (capitalul educațional redus al părinților/tutorilor și capitalul cultural scăzut), existența unui mediu școlar neprietenos, neincluziv, notele mici obținute de elev la clasă, trecerea de la un ciclu educațional la altul și prin apartenența la un grup vulnerabil.
   „Cel mai puternic indicator care explică abandonul școlar la un elev este percepția școlii ca un mediu neprietenos sau nefamiliar. 64,1 la sută dintre elevii care au declarat că școala este un loc unde nu le face plăcere să meargă au abandonat școala în timp ce doar 12,3 la sută dintre cei care au perceput școala ca un mediu prietenos, unde le face plăcere să meargă, au abandonat școala. Performanța școlară a elevului influențează riscul de abandon școlar”, se mai arată în studiu.
   Specialiștii au mai constatat că și trecerea de la clasa a VIII-a la liceu reprezintă o încercare aspră în continuarea studiilor, înregistrându-se o rată de abandon semnificativ mai mare în clasa a IX-a față de clasele gimnaziale.
   Inițiatorii studiului fac și o serie de recomandări, care vizează aumarea ca obiectiv central al politicilor educaționale asigurarea de șanse egale în educație prin promovarea cu precădere a educației incluzive (și secundar a celei elitiste), promovarea de programe de furnizare de servicii sociale integrate pentru a sprijini în mod eficace și eficient copii care provin din grupuri defavorizate și continuarea programului de alocare de locuri speciale la liceu copiilor romi ca o măsură de a reduce pe termen lung influența factorilor structurali asupra participării și performanței școlare a romilor.
   Aceștia mai recomandă și furnizarea de burse sociale la scară largă copiilor provenind din grupuri vulnerabile, pentru a-și continua studiile după ciclul gimnazial, introducerea dreptului de a susține examenul de capacitate pentru toti elevii din clasa a VIII-a, indiferent de situația încheierii mediilor la sfârșitul anului școlar, dar și revizuirea Strategiei naționale de combatere a abandonului școlar și creștere a ratei participării școlare, în acord cu recomandările făcute aici.
   Studiul „Părăsirea timpurie a școlii – cauze și efecte” a fost făcut în cadrul proiectului „Oportunități egale în educație pentru o societate incluzivă”, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?