Ediția:: Luni 17 iunie 2024. Nr. 6650
Ediția:: Luni 17 iunie 2024. Nr. 6650

Oprişan propune modificarea Legii finanţelor publice locale


   Consiliul Județean nu va putea funcționa decât până la data de 30 septembrie 2012 deoarece fondurile sunt mai mici cu circa 30% față de anul trecut. Guvernul PDL a redus inclusiv banii pentru sistemul de protecția copilului. Nici primăriile nu o duc mai bine. Deși TVA a fost majorat cu 5 procente încă de acum doi ani, județul Vrancea a primit în 2012, doar 45,3 milioane lei, adică mai puțin cu 20% față de 2010. Președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, propune modificarea Legii 273 din 2006 privind finanțele publice locale.

   Consiliul Județean nu va putea funcționa decât până la data de 30 septembrie 2012 deoarece sumele alocate prin legea bugetului de stat nu sunt suficiente, fiind mai mici cu circa 30% față de anul trecut. Guvernul PDL nu s-a gândit nici măcar la sistemul de protecția copilului, la care au fost alocate fonduri mai mici cu 30% față de anul trecut. Culmea, banii pentru sistemul de protecția copilului reprezintă sume defalcate din TVA, adică tocmai capitolul la care finanțiștii vrânceni raportează constant depășirea programului de încasări. Mai mult, deși din 2010, guvernul a majorat cu 5 % nivelul TVA, judetului Vrancea i-au fost repartizate sume tot mai mici pentru echilibrarea bugetelor locale.
   Astfel, de la 56,5 milioane lei în 2010, s-a ajuns la 45,3 milioane lei în 2012, adică o diminuare cu 20%. „Legea 273/2006 privind finanțele publice locale precizează că fondurile alocate prin legea bugetului de stat anual pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor se pot suplimenta cu sume alocate din cotele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale. Având în vedere destinația acestora precum și faptul că sumele repartizate sunt insuficiente, Consiliul Județean nu poate aloca sume suplimentare pentru a acoperi cheltuielile descentralizate care, așa cum am arătat mai sus, sunt mai mici decât necesarul de funcționare”, se arată într-o informarea transmisă presei de către președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan.
   Un alt motiv pentru care primăriile și administrația județeană au mai puțini bani decât anul trecut este reducerea procentului care stă la baza calculului cotelor defalcate din impo-zitul pe venit repartizat pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate. Acesta s-a diminuat, la fundamentarea bugetului pe 2012, de la 44 % la 41,75%, în cazul bugetelor locale ale comunelor, orașelor și municipiilor și de la 12,5% la 11,25%, în cazul bugetului local al județului. Aceasta înseamnă o reducere de peste trei milioane lei a sumelor alocate bugetului propriu al județului și cu peste cinci milioane lei a sumelor alocate comunelor, orașelor și municipiilor.

Amenzile pentru prostituate reduc bugetul primăriilor

   Primăriile au mai puțini bani pentru funcționare și din cauza formulei matematice prevăzută în legea finanțelor publice locale, care nu ține cont de realitatea economică a localităților. Astfel, dacă primăriile nu încasează taxele și impozitele locale, atunci sunt penalizate prin alocarea unor sume mai mici de la bugetul statului. Însă gradul de necolectare nu poate fi imputat, în totalitate, autorităților locale deoarece, în multe cazuri, este vorba despre firme care au intrat în faliment și nu mai pot fi executate silit de primării.
   În plus, multe primării sunt obligate să execute silit în baza unor amenzi date de Poliție unor persoane care locuiesc doar pe hârtie în localitatea respectivă. Sunt celebre cazurile cu prostituatele din Obrejița sau Tâmboiești amendate în București și care încarcă bugetele primăriilor comunelor vrâncene. „Lipsa cunoașterii de către Guvernul Romaniei a realităților cu care se confruntă reprezentanții administrației publice locale duce la situații de genul acesta în care un oraș – Panciu – primește din cotele defalcate de TVA, 60.000 lei, în timp ce o comună primește 120.000 lei. Este un mod total nerealist de repartizare a sumelor menite să echilibreze bugetele locale”, se arată într-o informare.
   În aceste condiții, președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan, propune modificarea Legii 273 din 2006 privind finanțele publice locale prin elaborarea unor noi criterii de repartizare a sumelor din bugetul de stat. Noile criterii vor ține cont de situațiile reale, concrete existente la nivelul fiecărei localități. Astfel, trebuie să se țină cont de capacitatea financiară reală a unității administrativ teritoriale determinată pe baza impozitului pe venit încasat raportat la numărul activ de locuitori. Un alt criteriu este ponderea locuitorilor activi în totalul locuitorilor din localitatea respectivă. De asemenea, un al treilea criteriu îl reprezintă „impozitele și taxele locale, chiriile și redevențele datorate de persoanele fizice și juridice active care își desfășoară activitatea în cadrul unității administrativ – teritoriale”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?