Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

Planeta lui Skywalker există cu adevărat

Astronomii americani au descoperit o planetă care gravitează în jurul a două stele, precum „planeta lui Luke Skywalker” din „Războiul stelelor”, potrivit unui studiu publicat în Statele Unite, o descoperire ce reprezintă o premieră în istoria astronomiei. Această exoplanetă (planetă aflată în afara sistemului nostru solar, n.r.), care orbitează în jurul a două stele și, din acest motiv, are două răsărituri și două asfințituri, a fost denumită Kepler-16b.
Planeta se află la o distanță de circa 200 de ani lumină de Terra. Până în prezent, o astfel de planetă, denumită circumbinară, exista doar în universul epopeic din filmele francizei „Războiul stelelor”, unde se numea Tatooine – o planetă acoperită de deșerturi și populată de câteva specii indigene umanoide, precum „Oamenii nisipurilor”. Însă, spre deosebire de aceasta, Kepler-16b este o planetă rece și gazoasă. Astronomii exclud posibilitatea ca această pla-netă să adăpostească forme de viață. ” Kepler-16b este primul exemplu de planetă circumbinară a cărei existență a fost confirmată”, a declarat Josh Carter, un astronom de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), unul dintre autorii acestei descoperiri. „Încă o dată, descoperim că sistemul nostru solar este doar un exemplu în diversitatea de sisteme planetare pe care natura poate să le creeze”, a adăugat același cercetător.
Kepler-16b are o masă ce reprezintă o treime din cea a planetei Jupiter și o rază ce echivalează cu 74% din raza acesteia, cea mai mare din sistemul nostru solar. Kepler-16b are o mărime și o masă asemănătoare celor ale pla-netei Saturn. Ea orbitează în jurul celor două stele în 229 de zile, la o distanță medie de 104,6 milioane de kilometri. Cele două stele sunt mai mici și mai puțin calde în comparație cu Soarele nostru, iar din acest motiv, Kepler-16b este destul de rece, temperaturile înregistrate la suprafața ei variind între -73°C și -101°C.
Descoperirea a fost realizată cu ajutorul telescopului american Kepler. Prezența unei planete este detectată atunci când această trece prin fața stelei sale, fapt care îi reduce luminozitatea pentru o perioadă. Însă în cazul pla-netei Kepler-16b, această observare a fost complicată de faptul că cele două stele se eclipsează reciproc, provocând periodic o redu-cere totală a luminozității.
Astronomii americani au remarcat, totodată, că luminozitatea planetei scade la intervale regulate, chiar și atunci când cele două stele nu se eclipsează, indicând prezența unui al treilea obiect care se învârte în jurul lor.
Savanții au ajuns la concluzia că cele două stele se învârt una în jurul ceilelalte, efectuând o rotație completă în 41 de zile, la o distanță de 33,8 milioane de kilometri.
Inaugurat în 2009, de NASA, telescopul Kepler va scruta timp de cel puțin trei ani și jumătate peste 100.000 de stele, care seamănă cu Soarele nostru, din constelațiile Lebăda și Lira. Kepler are misiunea de a descoperi planete, care, ca și Terra, ar putea să adăpostească forme de viață, în galaxia noastră, Calea Lactee.