Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617

Profesorul NU TREBUIE să impună elevului materiale școlare contra cost sau să accepte „atenții“; primul cod de etică din învățământ, în vigoare

Cadrele didactice din învățământul preuniversitar trebuie să respecte un nou cod de etică. Este vorba de un set de reguli și principii, parte integrantă a unui act normativ emis de Ministerul Educației Naționale (MEN) și care este aplicabil încă de la publicarea sa în Monitorul Oficial. Codul de etică presupune un ansamblu de reguli morale și de atribuții, pe care un profesor trebuie să le îndeplinească și respecte pe parcursul anului școlar. Este un ansamblu de valori, principii și norme de conduită, menite să contribuie la coeziunea instituțională și a grupurilor de persoane implicate în activitatea educațională, prin formarea și menținerea unui climat bazat pe cooperare și competiție după reguli corecte.

Potrivit codului de etică, un profesor trebuie să aibă imparțialitate și obiectivitate. El are în vedere responsabilitatea socială, morală și profesională. Profesorul promovează și respectă interesul superior al copilului, dispune de integritate morală și profesională, nu se abate de la onestitate, toleranță și are autonomie personală. Relația cu elevul trebuie să fie una completă, care să îi asigure acestuia din urmă, pe lângă cunoaștere, atât protecție fizică, cât și morală și psihică.

Cadrul didactic este oblicat, în baza acestui set de norme, să sesizeze orice formă de violență verbală sau fizică, oricare formă de discriminare, neglijență sau exploatare asupra elevului. Mai mult decât atât, profesorul trebuie să țină cont și de alte îndatoriri importante, cum ar fi supravegherea elevilor atât pe parcursul activităților desfășurate în școală, cât și în afara acesteia. Profesorul prețuiește elevul prin asigurarea egalității în șanse, el recunoaște și oferă meritul personal al elevului, conform codului de etică.

Respectarea prevederilor prezentului cod reprezintă o garanție a creșterii calității și prestigiului învățământului preuniversitar, scop posibil de atins prin intermediul următoarelor obiective prevăzute în Cod: a) menținerea unui grad înalt de profesionalism în exercitarea atribuțiilor personalului didactic; b) creșterea calitativă a relațiilor dintre părțile implicate în actul educațional; c) eliminarea practicilor inadecvate și imorale ce pot apărea în mediul educațional preuniversitar;  d) creșterea gradului de coeziune a personalului implicat în activitatea educațională; e) facilitarea promovării și manifestării unor valori și principii aplicabile în mediul școlar preuniversitar, inserabile și în spațiul social; f) sensibilizarea opiniei publice în direcția susținerii valorilor educației.

Cadrul didactic trebuie să fie imparțial

Personalul didactic trebuie să își desfășoare activitatea profesională în conformitate cu următoarele valori și principii: a) imparțialitate și obiectivitate; b) independența și libertate profesională; c) responsabilitate morală, socială și profesională; d) integritate morală și profesională; e) confidențialitate și respect pentru sfera vieții private; f) primatul interesului public; g) respectarea și promovarea interesului superior al beneficiarului direct al educației; h) respectarea legislației generale și a celei specifice domeniului; i) respectarea autonomiei personale; j) onestitate și corectitudine; k) atitudine decentă și echilibrată; l) toleranță; m) autoexigență în exercitarea profesiei; n) interes și responsabilitate în raport cu propria formare profesională, în creșterea calității activității didactice și a prestigiului unității și instituției de învățământ preuniversitar, precum și a specialității, domeniului în care își desfășoară activitatea; o) implicare în procesul de perfecționare a caracterului democratic al societății.

Actul educațional nu poate fi condiționat 

Din codul de etică aflăm că un profesor trebuie să-i recomande elevului materiale școlare, deschise și gratuite, nu să impună elevului materiale școlare contra cost, cum se practică în multe dintre unitățile școlare și ne referim aici la auxiliarele și culegerile pe care părinți vor, nu vor trebuie să le cumpere. Tot în documentul amintit scrie negru pe alb că în ceea ce privește „atențiile”, profesorul nu are voie să accepte bunuri materiale ori sume de bani din partea unui elev pentru serviciile educaționale oferite. Cu alte cuvinte, actul educațional nu poate fi condiționat în nici un fel.

Cât despre relațiile colegiale ale profesorilor, acestea se bazează pe onestitate, solidaritate, cooperare, respect și competiție loială. Așa cum se precizează în ordinul MEN, profesorul „acționează pentru combaterea fraudei intelectuale, inclusiv a plagiatului (…). El evită denigrarea și discriminarea în relațiile cu ceilalți colegi”.

Conform Legii educației, profesorul poate primi sancțiuni dacă nu respectă codul de etică. El poate fi sancționat cu avertisment scris, cu reducerea temporară a salariului, cu suspendarea din funcție ori, mai grav, cu concedierea disciplinară.

Reamintim că fostul inspector școlar de istorie și socio – umane, profesorul Cătălin Mocanu, este vicepreședinte al Consiliului Național de Etică în învățământul preuniversitar (CNE) și a lucrat efectiv la elaborarea acestui cod. Trebuie spus faptul este primul cod de etică din sistem și se lucrează la document încă din anul 2011.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?