Ediția: Marți 10 Iunie 2025 Nr. 6895

Grupul Honda ar putea să renunţe la fabricarea robotului android ASIMO


Linia de fabricație a celebrului robot umanoid japonez ASIMO – acronim pentru Advanced Step in Innovative Mobility – ar putea să se oprească după șapte generații ale acestui produs tehnologic, a declarat joi pentru AFP un purtător de cuvânt al grupului Honda, care va continua totuși să producă tehnologii dedicate roboților androizi. „Vom continua dezvoltarea de roboți cu formă umană, dar este posibil ca numele ASIMO să nu mai fie utilizat”, a precizat Hajime Kaneko. „Echipa de dezvoltare a roboților umanoizi există în continuare”, a adăugat purtătorul de cuvânt nipon, dezmințind astfel informațiile publicate de postul public de televiziune japonez (NHK), potrivit cărora proiectul ASIMO va fi abandonat, iar divizia care îi este dedicată va fi lichidată. „Am conceput numeroase tehnologii grație lui ASIMO, reflectăm de acum înainte la alte modalități pentru a le utiliza. Astfel, putem să avem în vedere diverse parteneriate, însă nu pot să vă spun mai mult de atât în acest stadiu”, a adăugat Hajime Kaneko.
Grupul Honda a început să creeze proteze robotizate pentru picioare la jumătatea anilor 1980, iar primul ASIMO, un robot cu o mărime similară unui copil cu vârsta de 6-7 ani, ce semăna cu un astronaut, a fost prezentat în 2000. Acel produs a fost urmat de alte șase versiuni până în 2011. Aptitudinile acestui robot cunoscut în lumea întreagă nu au încetat să crească de-a lungul generațiilor: al șaptelea exemplar poate nu doar să meargă, inclusiv pe teren accidentat, dar să și alerge, să sară într-un picior, să se folosească de cele două mâini ale sale – înzestrate fiecare cu cinci degete – pentru a turna într-o ceașcă băutura aflată într-un vas și să înțeleagă ce spun trei persoane care vorbesc simultan.
Spre deosebire de Pepper, conceput de compania franceză Aldebaran, achiziționată de grupul japonez SoftBank, ASIMO nu a fost niciodată comercializat. Modelul său de dezvoltare conceput de Honda îl diferențiază de „fratele lui mai mic”, pentru care o mulțime de companii creează în prezent aplicații diverse. Totuși, Pepper este departe de a deține aceleași aptitudini fizice precum cele pe care le are ASIMO (Pepper nu merge, dar este montat pe șine, iar degetele lui nu au aceeași precizie).
În afară de Honda, rivalul său din sectorul automobilelor, Toyota, a conceput la rândul său diverși roboți umanoizi care sunt capabili de performanțe fizice foarte precise (inclusiv să cânte la trompetă, de exemplu). Honda și Toyota lucrează, de asemenea, la dezvoltarea unor motoare care să faciliteze mobilitatea, inclusiv în cazul roboților ce asigură asistență pentru unele sarcini dificile (precum îngrijirea persoanelor în vârstă). Japonia este o țară adeseori percepută ca un regat al roboților, însă companiile străine – mai ales americane, sud-coreene, chineze – sfidează performanțele inginerilor niponi folosind un model de dezvoltare colaborativ și profitând de cercetările avansate din domeniul militar, precum Boston Dynamics (companie americană, cumpărată de SoftBank). Cu toate acestea, Japonia poate să se bazeze pe decenii de experiență în domeniul roboților industriali, dezvoltați de firme precum Fanuc, Kawasaki, Heavy Industries (KHI) și Yaskawa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?