Un echipaj al Școlii Gimnaziale „Nicolae Iorga” s-a deplasat în Spania în perioada 21-27 mai cu ocazia ultimei mobilitÇți Erasmus+ din cadrul proiectului KA219 „Back to School Life” (2016-2018). Echipajul a fost constituit din profesoarele DÇnilÇ Nicoleta (coordonatorul proiectului), Galoiu Ecaterina, Stoinescu Camelia, Dumitrașcu Viorica, MÇciucÇ Adriana și Dumitru Gabriela. Mobilitatea a cuprins douÇ tipuri de activitÇți – activitate de formare/ învÇțare și întâlnire transnaționalÇ de proiect, ce au avut loc la unitatea școlarÇ IES Fuente Grande din Alcallá del Valle, o unitate școlarÇ de nivel secundar inferior (gimnaziu) și superior (liceu).
Primul tip de activitate a vizat învÇțarea prin schimb de bune practici între școlile din țÇrile partenere (Turcia, România, Lituania, Finlanda, Marea Britanie, Spania și Portugalia), cu accent pe prevenirea absenteismului și a abandonului școlar timpuriu prin întÇrirea relațiilor dintre școalÇ, familie și comunitate.
Cadrele didactice din cele șase țÇri europene au intrat în contact direct cu profesorii, elevii și voluntarii din unitatea școlarÇ vizitatÇ, au asistat la ore și s-au bucurat de tehnologia folositÇ în procesul de instruire. Echipajul á¹¢colii „Nicolae Iorga” a fost impresionat de faptul cÇ sunt folosite doar manuale digitale, iar elevii lucreazÇ zilnic pe platforme de e-learning atât la clasÇ, cât și acasÇ.
Participanții la mobilitate au fost impresionați de existența voluntarilor în unitatea școlarÇ partenerÇ. Conducerea școlii a precizat cÇ acest fapt nu reprezintÇ o regulÇ în învÇțÇmântul de masÇ spaniol, însÇ pÇrinții au dreptul sÇ solicite voluntari pentru a avea un control asupra gradului de implicare a copiilor lor în timpul orelor pentru a-și putea da seama de nivelul lor de pregătire și a-i putea ajuta acasă în scopul îmbunÇtÇțirii situației la învățătură. Raportul elevi/ profesori/ voluntari în școala partenerÇ este de 300/40/50. În medie, la o orÇ de curs se aflÇ 1 profesor, 16-18 elevi și 3-4 voluntari care îi ajutÇ pe elevi sÇ rezolve sarcinile date diferențiat de profesor.
Elevii sunt mult mai liniștiți, iar profesorii sunt foarte prietenoși și înțelegători. Parteneriatul instituției de învățămînt cu părinții reprezintă o strategie care și-a demonstrat eficiența, iar părinții sunt considerați de personalul școlii ca participanți activi în educația copiilor, aducând o contribuție reală și valoroasă în acest demers; tuturor părinților li se oferă oportunități de participare activă la experiențele educaționale ale copiilor lor, printr-un program de intervenție bine stabilit de corpul profesoral al institutiei de învățământ. „Am constatat faptul că profesorii de la IES Fuente Grande nu pun accent pe competiția între elevi, ci încurajează munca în echipă, fiecare clasÇ asistatÇ fiind împÇrțitÇ în grupe de câte 3-4 elevi ce lucrau sarcini diferite”, a afirmat profesoara Gabriela Dumitru.
Întâlnirea de proiect desfÇșuratÇ în paralel a avut ca scop principal prezentarea rezultatelor și a impactului proiectului pânÇ la data prezentÇ, precum și evaluarea finalÇ a întregului proiect, diseminarea rezultatelor și pregÇtirea raportului final. „Ne-am bucurat de o primire călduroasă din partea colegilor noștri spanioli, care ne-au întâmpinat cu un program special realizat de elevi ai școlii. Aceștia ne-au încântat cu cântece și dansuri tradiționale și moderne, dar mai ales cu flamenco. Am apreciat faptul că elevii lor sunt foarte dezinvolți, interacționând deschis cu fiecare dintre noi. Am fost impresionată de aparatura de ultimă generație a tuturor sălilor de clasă, a laboratoarelor și a sălii de sport”, a declarat profesoara Viorica Dumitrașcu.
„A fost o experiență de neuitat în care am putut să-mi îmbogățesc competențele profesionale, dar și pe cele de comunicare în limba englezÇ și am putut să explorez locuri minunate. Îmi doresc să mai particip în astfel de proiecte și recomand cu tărie proiectele de parteneriat strategic Erasmus+ atât colegilor mei, cât și elevilor”, a completat profesoara Ecaterina Galoiu.
„Un sistem educațional divers, metode activ-participative ce pun accentul pe destinatarul direct al actului educațional-elevul, implicarea familiei în activitățile școlii, deci o colaborare continuă școală- familie- comunitate, toate acestea sunt deziderate ale fiecărui cadru didactic din sistemul de învățământ românesc, atât de funcționale în sistemul de învățământ spaniol”, a concluzionat profesoara Camelia Stoinescu.
Ca un argument al bunei comunicÇri dintre școala gazdÇ și pÇrinți, aceștia din urmÇ au organizat o searÇ culturalÇ în care reprezentanții fiecÇrei școli partenere au prezentat câteva dintre produsele culinare tradiționale țÇrii și regiunii din care vin. La finalul serii tot pÇrinții spanioli au fost cei care au prezentat cântece și dansuri tradiționale precum flamenco.
Fiecare echipaj al fiecÇrei școli participante a plantat în cadrul GrÇdinii Erasmus+ câte un trandafir, activitate care s-a bucurat de același succes ca și plantarea de magnolii în Grădina Erasmus+ a á¹¢colii Gimnaziale „Nicolae Iorga” din Focșani în luna mai a anului trecut.
„Pentru mine Erasmus+ „Back to School Life” a însemnat în primul rând noi prieteni, culturi diferite, sisteme de învățământ diferite, gastronomii diferite. Mobilitatea din Spania m-a ajutat să acumulez cunoștiințe și să învăț noi strategii inovative de lucru cu elevii, pe care le voi aplica în activitațile desfășurate în biblioteca noastrÇ”, a adÇugat profesorul documentarist al școlii, Adriana MÇciucÇ.
AceastÇ mobilitate încheie șirul mobilitÇților din cadrul proiectului „Back to School Life” 2016-2018, în care deopotrivÇ elevi și cadre didactice ale á¹¢colii Gimnaziale „Nicolae Iorga” din Focșani a realizat un fructuos schimb de experiențÇ cu accent pe prevenirea absenteismului și a abandonului școlar timpuriu prin întÇrirea relațiilor dintre școalÇ, familie și comunitate cu școli din JoniÅ¡kis – Lituania, Jyvaskyla – Finlanda, Belfast – Irlanda de Nord, Porto – Portugalia, Adana – Turcia și Alcallá del Valle. Școala GimnazialÇ „Nicolae Iorga” a beneficiat pentru acest proiect de un grant de 24.630 de Euro finanțat de Comisia EuropeanÇ prin intermediul programului Erasmus+. Participarea în proiect a avut ca rezultat în principal dezvoltarea dimensiunii europene a Școlii „Nicolae Iorga”, ceea ce a contribuit la creșterea gradului de atractivitate a școlii, materializat prin creșterea semnificativÇ a numÇrului de elevi înscriși în anul școlar 2017-2018.
Le mulțumesc tuturor colegilor și elevilor mei pentru implicare, iar comunitÇții locale și familiilor elevilor pentru susținere. MÇ bucur cÇ implementarea acestui proiect a fost un real succes pe toate planurile, ducând la atingerea tuturor obiectivelor inițial vizate: concentrarea pe dezvoltarea emoțională, socială și școlară a elevilor în scopul reducerii absenteismului și a abandonului școlar; înțelegerea și aprecierea culturilor europene în rândul elevilor, cadrelor didactice și comunității locale; implicarea familiei în luarea de decizii cu privire la activitățile școlare pentru a crește performanțele elevilor; înlesnirea schimbului de bune practici în scopul reducerii absenteismului și abandonului școlar timpuriu.
Realizat de coordonator proiect, prof. Nicoleta DÇnilÇ