Ediția: Miercuri 22 Mai 2024. Nr. 6630
Ediția: Miercuri 22 Mai 2024. Nr. 6630

Elevii cuziști, campioni la premii; Tudor Dodoiu, mențiune la Olimpiada Națională de Lingvistică


Ultimele concursuri naționale și internaționale le-au adus mari satisfacții elevilor de la Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” din Focșani, care au reușit să se remarce și să obțină diverse premii și mențiuni. Amintim aici etapa națională a Olimpiadei de lingvistică Solomon Marcus, unde Vrancea a fost reprezentată de 5 elevi: cuziștii Maria Vidrașc și Tudor Dodoiu, îndrumați de profesoara Silvia Chelariu, respectiv Andra Ionelia Năstasă, coordonată de profesoara Livia Marcu, și uniriștii Alexandru-Constantin Ariton și Andreea Stancu, coordonați de profesoara Maria Zgăbărdici.
La lingvistică s-a remarcat Tudor Dodoiu, un olimpic prin excelență, așa cum îl descrie profesoara Teodora Bentz, inspector școlar de limba și literatura română. Acesta a obținut mențiune. „Subiectele de la Olimpiada de lingvistică sunt unele originale, nu numai prin conținut, dar și prin volumul de muncă pe care acestea le presupun. Sunt făcute în așa fel încât calea de rezolvare să nu fie aproape niciodată evidentă. Nu poți începe un subiect și să încerci să îl rezolvi în totalitate pentru a trece la următorul, deoarece timpul nu este suficient, mai ales dacă trebuie să cauți o idee nouă. Din acest motiv, subiectele trebuie abordate în paralel, dacă nu există o cale sigură de a le rezolva. Acest fapt face ca prima oră a probei să se scurgă alarmant de rapid și, în același timp, este și cea mai memorabilă, fiindcă cerințele se imprimă în subconștient, bine delimitate una de alta, cu o avalanșă de piste, pe care poți porni în vederea rezolvării. Pentru mine, subiectele sunt atât de captivante, încât, în prima oră, realitatea aproape că se oprește din a exista în jurul propriei persoane, părând că în sală există doar limbile ale căror reguli trebuie deslușite. Această detașare este atât de puternică, încât scopul nu mai este neapărat rezolvarea cerințelor, ci, mai degrabă, înțelegerea mecanismului limbii, universul materializându-se în jurul înțelegerii idiomurilor din subiect. Concentrarea acestei realități, într-un singur punct, duce la pierderea noțiunii timpului, acesta trecând parcă într-o clipă. Trezirea la realitate vine odată cu scurgerea primei ore, moment în care cerințele nu mai sunt doar cu rol de ghidaj al firului gândirii, ci capătă calitatea de scop final, restul timpului fiind alocat rezolvării itemilor. Alt aspect interesant este atmosfera din sala de concurs, mult diferită de alte concursuri sau olimpiade.  Există unele momente în care este necesar să te deconectezi de la subiecte pentru a putea avea idei noi, chiar dacă nu duci lipsă de acestea. Astfel de clipe le folosesc pentru a observa lumea din jur. La început se conturează un fel de univers haotic, fiecare părând să facă ceva total diferit, de la a murmura cuvinte în barbă pentru a analiza pronunția, până la a umple pagina cu subiecte de culori. Cu toate acestea, din acest haos indescifrabil inițial, se nasc repede tipare care sfârșesc în a se coagula, formând idei concrete, născându-se astfel ordine, ceea ce este evident spre sfârșitul examenului. Astfel, atmosfera probei este total diferită față de alte concursuri. Toate acestea cer aplicarea înțelegerii lingvistice a unei zone din nenumăratele colțuri ale lumii, fie că este receptată din perspectiva literaturii, fie din cea a biologiei sau chimiei, dar, obligatoriu, ținându-se cont de o lungă perioadă de timp. La lingvistică, totuși, trebuie dezvoltată o înțelegere a universului cuvântului în doar câteva ore, și, mai apoi, aplicată, pentru a rezolva cerințele. Pentru mine, acesta este aspectul definitoriu al olimpiadei de lingvistică”, a declarat Tudor Dodoiu, elev în clasa a XII-a la Colegiul Național Al. I. Cuza din Focșani.
Cel mai bine poate descrie emoțiile prin care au trecut elevii vrânceni chiar profesoara Livia Marcu, cea care i-a însoțit pe elevi la națioanală. „Festivitatea, ce a deschis olimpiada, s-a desfășurat la Casa de Cultură Constantin Tănase din Vaslui, iar elevii vrânceni au participat, în continuare, la conferința susținută de către prof. univ. dr. Liviu P. Dinu, de la Universitatea din București, despre Human Language Technologies Research. Proba scrisă, care a durat 3 ore, a reprezentat momentul cel mai tensionat al competiției,  dar emoțiile au fost constructive, iar olimpicii din echipa noastră au reușit să înfrunte, cu succes, provocarea reprezentată de subiectele foarte dificile”, transmite profesoara Livia Marcu, care a însoțit lotul vrâncean la etapa națională a Olimpiadei de lingvistică, de la Vaslui.
Nu trebuie uitați nici elevii care au fost premiați la cea de a X-a ediție a Concursului Național de chimie „Magda Petrovanu”, organizat anual de Facultatea de chimie din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Cei 23 de elevii cuziști înscriși la acest concurs au obținut rezultate bune și foarte bune care i-au situat pe primele locuri la toate nivelele. Pentru numărul mare de premii obținute la clasele a VIII-a, a X-a și a XII-a, Colegiului Național „Alexandru Ioan Cuza” Focșani i s-a acordat premiul „Școala de chimie”, pentru al cincilea an consecutiv. De asemenea, profesoarele care i-au pregătit pe elevi pentru concurs, Alina Maiereanu și Maria Pleș, au primit premiul „Profesorul de chimie”.
Profesoara Daniela Sîrghie, directoarea Colegiului Cuza spune că rezultatele elevilor sunt atât munca lor cât și dăruirea profesorilor, care și-au înțeles menirea și știu cum să promoveze actul educativ. „Colegiul Național Alexandru Ioan Cuza dovedește că prioritatea educației este cultivarea excelenței, căci rezultatele obținute de către elevi arată atât talentul, inteligența, munca și ambiția lor, cât și nivelul înalt de pregătire oferit de către profesorii lor. Astfel, la ultimele concursuri la care au participat au cules roade ale minții și ale sufletului, ancore pentru creșterea stimei de sine și pentru viitorul lor”, spune cu bucurie și mândrie, totodată, Daniela Sîrghie.

Premianți și la activități extrașcolare
 
Activitățile extrașcolare le-au adus elevilor de la Colegiul Cuza mai multe premii, la concursuri naționale și internaționale. Astfel, elevii Ioan Bogdan Clipa, elev în clasa a IX-a, și David Antonescu, elev în clasa a VII-a, sunt campioni U 16 alături de echipa de baschet CSM 2007 LPS Focșani în cadrul Tallin Nord Cup 2018, care a avut loc în Estonia.
Dansatorii Ansamblului Cetinița au participat la Festivalul Concurs Național Folcloric „Izvoare Covăsnene”, la care au obținut premiul al II-lea. Ei au fost coordonați de profesoara Silvia Oancia. Nu în ultimul rând, 100 de cuziști, elevi și cadre didactice, au participat la Bucharest Hale Marathon, în București. Întreaga activitate a fost coordonată de profesorii Tiberiu Oprea și Ionuț Èšandără. Alături de ei au participat și profesoara Daniela Sîrghie, directoarea Colegiului Cuza, Alina Cucu, Mihaela Neagu și Claudia Antonescu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?