Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

GALERIE FOTO: Profesori universitari români, din Germania și Republica Moldova, la cercurile pedagogice din Vrancea


Profesorii vrânceni au avut parte, ieri, de o zi plină din punct de vedere profesional, mai ales că s-au întâlnit cu ai lor colegi din județ. Unii și-au întâlnit chiar profesorii din facultate și s-au întors cumva în anii de studenție, au schimbat idei, au socializat. 
Cercurile pedagogice au fost un bun prilej pentru dascăli să vadă părțile bune și frumoase dintr-o meserie pe cât de grea, pe atât de nobilă și care, pe lângă cunoaștere, cere dăruire și har. În acest semestru, cercurile pedagogice au stat sub semnul activităților didactice de înaltă ținută științifică, la care s-au implicat deopotrivă profesorii din învățământul preuniversitar și din mediul academic, fapt ce denotă că în contextul actual, astfel de activități nu sunt perimate.
Poate cum era de așteptat, o întâlnire sub semnul emoției și al cunoașterii  a avut loc între profesorii de socio-umane. Alături de aceștia au fost prezenți profesorul universitar doctor Nicu Gavriluță de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iași, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, departamentul Sociologie și Asistență Socială, cercetător doctor Marian Nencesu de la Institutul de Filosofie și Psihologie Constantin Rădulescu – Motru, din cadrul Academiei Române, și inspectorul școlar de specialitate, profesor Cătălin Mocanu.
Profesorul Gavriluță le-a vorbit colegilor despre „Simbolistica magico-religioasă a casei în spiritualitatea românească”, subiect care a stârnit dezbateri ulterioare. „Vă mulțumesc pentru invitație, cu atât mai mult cu cât dumneavoastră ați fost de acord ca o temă ce ține de spiritualitatea românească, de cultura noastră actuală, să intre în programul unei întâlniri foarte importante, după părerea mea, a unei întâlniri între specialiști, între noi, colegii care predăm disciplinele socio-umane. Dacă ar fi să vorbesc exact despre educația socială și despre provocarea de a o aduce la nivelul clasei a V-a, aș spune că am și eu o minimă experiență, deși nu predau în liceu, în sensul că un student de-al meu mi-a propus această temă pentru licență să vadă în ce măsură valorile clasice, a se înțelege valorile religioase, sunt prezente într-o formulă laicizată. Dumneavoastră, în momentul în care îi formați pe elevi și le dați acea recomandare pentru universitate, noi îi preluăm și încercăm să-i ducem mai departe”, a spus profesorul Nicu Gavriluță. 
La rândul său, cercetătorul științific Marian Nencesu le-a vorbit profesorilor vrânceni despre problema filosofiei și absolvenților de filosofie în contextul zilelor noastre, a schimbărilor sociale, culturale, de paradigmă politică, care capătă mereu alte variabile. „Dacă acum un secol, Titu Maiorescu, la conferințele lui de logică, făcea spectacol din aceste conferințe, un festin cultural, astăzi lucrurile stau altfel. În primul rând, mă bucur că suntem între iubitorii de înțelepciune. Filosofia este pusă sub semnul întrebării și sub semnul lipsei de identitate. Există voci puternice care contestă vehement și fără echivoc filosofia cu temei românesc, înțelepciunea populară, considerând că nu fac parte din marea filosofie consacrată…”, a transmis profesorul Nencescu.
Acesta a vorbit și despre o ramură a filosofiei care, în țara noastră, nu este suficient de bine dezvoltată, respectiv Etica. Trebuie spus faptul că la cercul pedagogic de la Adjud au participat un număr mare de profesori, fapt care denotă interesul acestora pentru dialogul autentic, pe verticală, între mediul academic și învățământul preuniversitar. Întâlnirea profesorilor de socio-umane a avut loc la Casa de Cultură Tudor Vornicu din Adjud, cu sprijinul profesorului Ion Catană, directorul instituției de cultură.

Despre „Geometria conștiinței” la cercul de matematică

Profesorii de matematică și cei din învățământul preșcolar au avut parte de discuții la nivel înalt cu colegi și profesori universitari din Republica Moldova, care le-au împărtășit din experiențele lor. Au avut parte și de o frumoasă lecție despre geometria conștiinței, susținută de conferențiar universitar doctor Vasile Păun, antreprenor social. „De la Albert Einstein aflăm că orice problemă se rezolvă de la un alt nivel decât cel care a generat acea problemă, un alt nivel de conștiință. Știind asta, m-am manifestat și mă manifest în consecință. Sunt parte a unei rețele de oameni inimoși, care ne propunem să identificăm și să creăm cu migală și cu perseverență o rețea de vizionari, de oameni care vor să vadă noul sistem de educație, noile sisteme sociale, bazate pe altceva. Pe o conștiință a cooperării, pe iubire dacă vreți. Putem să acceptăm că la ora actuală realitatea socială pe care o trăim este o realitate bazată fundamental pe separare și competiție. Avem nevoie de vizionari creativi, inspirați, care să construiască raiul pe pământ, o lume a păcii și a cooperării. Aceste ființe sunt printre noi. Doar împreună cu alții putem construi noi realități sociale”, a fost mesajul lui Vasile Păun.
Și profesorii de geografie au avut dezbateri interesante, activitatea acestora având loc la Școala Gimnazială nr.9 din Focșani. În prima parte s-au dezbătut probleme privind implementarea programei școlare pentru clasa a V-a și poziția disciplinei geografie în noile planuri cadru, dat fiind faptul că se anunță modificări importante, cum ar fi scoaterea disciplinei din liceele tehnologice și, posibil, din cele vocaționale. Alături de profesorii de geografie a fost și inspectorul școlar general adjunct, Aurel Șelaru, dar și profesorul Gheorghe Mărmureanu, directorul onorific al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului.

Diplomă de excelență pentru profesorul de istorie Adafini

Profesorul păncean Mihail Adafini, președinte al Societății de Științe Istorice din România – Filiala Vrancea, a primit din partea colegilor de la catedra de istorie o diplomă de excelență și un trofeu, în semn de profundă recunoștință pentru contribuția adusă la dezvoltarea învățământului istoric. Distincțiile i-au fost înmânate de inspectorul școlar general Dorin Cristea, prezent la eveniment.
Cadrele didactice i-au mai dăruit profesorului Adafini, cunoscut și ca un împătimit al excursiilor tematice, un rucsac și două bețe de drum, precum și un tricou cu inscripția „Excelsior”. Au realizat și un colaj foto cu cele mai frumoase imagini surprinse în călătoriile realizate de-a lungul anilor. Mihail Adafini le-a oferit tuturor colegilor săi din județ, cu autograf și dedicație personalizată, cea mai recentă carte a sa, „Orașul Panciu în timpul Războiului pentru Întregirea României”, editată cu sprijinul primarului Iulian Nica și lansată în septembrie.
Anterior, eleva Georgiana Sopeliuc, de la Liceul Tehnologic Al. I. Cuza Panciu, a prezentat lucrarea „Orașul Panciu în Războiul pentru Întregirea României” (partea principală a volumului omonim), realizată sub îndrumarea lui Mihail Adafini, pentru care a obținut premiul III la Concursul Național de Istorie 2017 „Sesiunea de referate și comunicări ale elevilor de liceu” – faza județeană. A fost prezentată și lucrarea „Ultima cazemată din poarta Focșanilor”, avându-l drept coordonator la partea de istorie pe același profesor Adafini. Lucrarea a obținut locul I la faza națională a Concursului „Istorie și societate în dimensiune virtuală”, în martie 2017.
La eveniment a participat și cunoscutul profesor universitar Stelian Brezeanu, care și-a prezentat volumele „Istorie socială și lingvistică în Evul Mediu românesc” și „Moșnenii din Bezdead-Dâmbovița (1620-1820)”. „Am pornit de la ideea că activitățile pe care le-am desfășurat astăzi pot fi socotite și activități ale Societății de Științe Istorice din România – Filiala Vrancea. Cu acest prilej, am prezentat lucrările premiate la concursurile de istorie – lucrări ce pot fi considerate un model, precum și propunerile de activități ale Societății de Științe Istorice din 2018, când se vor împlini 100 de ani de la Marea Unire din 1918. La acest cerc pedagogic am dorit să împărtășesc și din experiența mea didactică și vă mărturisesc faptul că nu aș vrea ca, după ce îmi voi încheia activitatea cu elevii, Vrancea să nu mai fie reprezentată în vârful ierarhiei concursurilor de istorie. Știu că este foarte greu să câștigi o olimpiadă națională, dar acest lucru este posibil dacă găsești un elev căruia îi place foarte mult istoria și este dispus să se supună unui efort considerabil”, a precizat profesorul Mihail Adafini.
Evenimentul desfășurat la Panciu a beneficiat de susținerea și sprijinul primarului Iulian Nica. „Îl felicit pe domnul Mihai Adafini pentru activitatea sa, pentru tot ceea ce a făcut și face, astfel încât orașul Panciu să fie prezent nu doar în monografii și lucrări de istorie, ci și în concursurile școlare naționale, unde elevii pregătiți de domnia sa au obținut de-a lungul anilor rezultate excelente! Am avut onoarea să găzduim cercul pedagogic al profesorilor de istorie, un eveniment deosebit, așa cum sunt, de altfel, toate evenimentele ce au în prim-plan cadrele didactice și actul educativ la cele mai înalte standarde. Sunt convins ca a fost un schimb de experiență interesant, util și mă bucur că, în calitate de primar, am sprijinit această manifestare!”, a declarat edilul.

Un profesor german, în mijlocul profesorilor de la învățământul tehnic

Profesorii de la învățământul tehnic s-au bucurat pe prezența unui expert educațional din Germania. Profesorul universitar de gastronomie Jochen Danger le-a vorbit colegilor vrânceni despre sistemul german de învățământ profesional, menționând faptul că în Germania accentul se pune pe practică, pe limbi străine, respectiv discipline tehnologice, cursurile la școală desfășurându-se 2 zile pe săptămână și 3 zile la agentul economic. La acestea se adaugă un număr de 6 săptămâni pe an doar cu practică la agentul economic.
Potrivit profesorului german, agentul economic nu este stimulat financiar de stat, cum de altfel nici elevul din învățământul profesional. Primul contribuie la formarea forței de muncă, cei din urmă învățând o meserie, putând deveni astfel independenți financiar, neasistați de statul german.                
Noutățile prezentate privind curriculum-ul, respectiv reperele metodologice privind proiectarea CDL-ului pentru clasele a IX-a și a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și învățământ profesional, au fost  apreciate de participanții la Cercul Pedagogic-IPT. A avut loc și diseminarea proiectelor ERASMUS +, realizate de profesorii Maria Bîrlă și Mihail Fâsan, care au arătat care sunt beneficiile pentru elevi și cadre didactice ca urmare a participării la acestea. Profesorii și unitățile școlare implicate au fost felicitate de profesorul Carmen Oprea, inspector școlar IPT.
În cadrul cercului au fost prezentate și noutăți privind „curriculum pentru ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și învățământ  profesional”, de profesorii Alexandru Andronache și Rodica Franciuc de la Colegiul Tehnic Edmond Nicolau Focșani. „Repere metodologice privind proiectarea CDL-ului pentru clasele a IX-a și a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și învățământ profesional” a fost o altă temă, prezentată de profesorul Adriana Holbea de la Colegiul Tehnic Ion Mincu Focșani.
De asemenea, au fost realizate diseminări ale proiectului ERASMUS+ „Șanse pentru viață și carieră prin stagii de practică Erasmus+”, au fost discutate exemple de bună practică din proiectul „UN JOB BUN IN EUROPA VIITOARE”, prezentarea fiind făcută de profesorul Maria Bîrlă, de la Colegiul Tehnic Gheorghe Balș Adjud. S-a discutat și despre proiectul „INNOVATION THROUGH E-LEARNING FOR A BETTER SCHOOL”, finanțat prin programul Erasmus +, implementat de Colegiul Tehnic Edmond Nicolau Focșani, prezentarea fiind făcută de profesorul Fâsan.
Cercul pedagogic IPT – Tehnic, Servicii și Resurse a avut loc la Colegiul Tehnic Edmond Nicolau și s-a bucurat de un interes deosebit din partea profesorilor de specialitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?