Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

Ajutorul de deces poate fi solicitat într-un termen maxim de trei ani


Casa Județeană de Pensii (CJP) Vrancea a acordat, pe parcursul anului trecut,
3568 ajutoare de deces în valoare totală de 9.338.439 lei. Potrivit celor spuse de Adrian Juravle, directorul instituției, ajutorul de deces se acordă în cuantumul prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat și făcut public de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), valabil la data decesului. Pentru anul 2017 cuantumul ajutorului de deces este 2681 lei. 
În cazul decesului unui membru de familie, cuantumul ajutorului de deces reprezintă jumătate din cuantumul ajutorului de deces cuvenit unui asigurat sau pensionar, adica 1341 lei. „În sensul acodării acestui ajutor, membrii de familie sunt considerați: soțul/soția; copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial ori cei încredintați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate; părinții și bunicii oricăruia dintre soți. Dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declarație pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces”, a declarat directorul CJP Vrancea, Adrian Juravle.
    În situația în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiția prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă și data ivirii acesteia.
    În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achită unei singure persoane, care dovedește cu documente că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Această persoană poate fi, după caz, soțul supraviețuitor; copilul; părintele; tutorele; curatorul; oricare altă persoană.
    Ajutorul de deces se achită în termen de 24 de ore de la solicitare. Acesta poate fi solicitat, pe baza actelor justificative, în termenul de prescripție de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era în drept să îl solicite. Cuantumul ajutorului de deces solicitat se achită la nivelul cuvenit la data decesului, înscrisă în certificatul de deces.

Acte necesare pentru acordarea ajutorului de deces

    Potrivit legislației în vigoare, actele necesare pentru acordarea ajutorului de deces sunt umrătoarele: cerere pentru acordarea ajutorului de deces; certificat de deces (original și copie); act de identitate al solicitantului (original și copie); acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie);
dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie); act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original); adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original).
    Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut.

Acordarea ajutorului nu este condiționată de stagiul de cotizare

    Acordarea ajutorului de deces nu este condiționată de realizarea unui anumit stagiu de cotizare. În cazul decesului pensionarului, al asiguratului cu declarație sau contract de asigurare socială, respectiv al unui membru de familie al acestora, actele necesare obținerii ajutorului de deces se depun la Casa Județeană de Pensii. În situația decesului asiguratului (salariatului) sau unui membru de familie al acestuia, ajutorul se achită de către angajator. Dacă persoana care a decedat este șomeră, aflată în evidențele Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), sau un membru de familie a acesteia, ajutorul de deces va fi acordat de această instituție, din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
    În cazul în care angajatorul își suspendă temporar activitatea sau activitatea acestuia încetează prin divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciară, lichidare judiciară, faliment sau prin orice altă modalitate prevăzută de lege, ajutorul de deces cuvenit și neachitat se achită din bugetul asigurărilor sociale de stat de casele teritoriale de pensii. Ajutorul de deces se achită de un singur plătitor de drepturi de asigurări sociale, acesta având obligația ca după efectuarea plății să înscrie pe versoul certificatului de deces original, mențiunea „Achitat”, data, semnătura și ștampila.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?