Ediția: Marți 21 Mai 2024. Nr. 6629
Ediția: Marți 21 Mai 2024. Nr. 6629

Noi reguli pentru obținerea atestatului de experiență profesională, pentru cei care vor să muncească în străinătate


Vrâncenii care intenționează să lucreze în țări din Uniunea Europeană, Spațiul Economic European sau Elveția, ca salariați sau ca lucrători independenți, pot obține atestatul de experiență profesională în baza unor reguli noi, valabile începând cu acest an. Procedura de obținere a acestui atestat a fost inclusă în Ordinul Ministerului Muncii nr. 134/2016, care a înlocuit vechile reguli stabilite de Ordinul nr. 51/2007. „Recunoașterea experienței profesionale permite solicitantului să aibă acces pe teritoriul unui alt stat membru al UE, SEE sau Confederației Elvețiene la practicarea aceleiași activități sau ocupații precum cea pentru care a fost calificat în România și să o exercite în aceleași condiții ca și cetățenii țării din UE, SEE sau din Confederația Elvețiană unde solicitantul dorește să o practice”, se precizează în ordin.
    Vrâncenii care doresc să obțină atestatul trebuie să se adreseze Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Vrancea, instituție care eliberează documentul pe baza următoarelor documente ce trebuie depuse de solicitant: cerere tip, al cărei model este prevăzut în anexa 2 a procedurii inclusă în Ordin; documentul de identitate în fotocopie; certificatul de naștere și certificatul de căsătorie în fotocopie (tradus în limba română dacă este cazul); declarație pe propria răspundere, dată în fața notarului public, al cărei model este prevăzut în anexa 3 la procedura din Ordin, în original; alte documente justificative.
    Documentele pot fi transmise către AJPIS Vrancea și prin poștă, cu confirmare de primire, sau prin e-mail. „Agențiile au obligația de a afișa pe pagina electronică proprie prezentul ordin, adresa la care solicitanții pot transmite prin poștă documentația pentru eliberarea atestatului, precum și e-mailul la care pot transmite documentația în format electronic. În situația transmiterii documentelor prin poșta electronică, solicitantul trebuie să transmită, prin poștă, în original, declarația pe propria răspundere dată în fața notarului”, prevede actul normativ.

Cu ce acte se dovedește experiența profesională, în funcție de situație

    Prin experiență profesională dobândită în România de o persoană fizică în calitate de salariat se înțelege exercitarea efectivă și legală, cu normă întreagă sau echivalent parțială, în condițiile legii, a unei profesii/ocupații, dacă practicarea acesteia face referire la activitățile enumerate în anexa nr. 2 la Ordin. Prin lucrător cu titlu independent se înțelege persoana care a desfășurat efectiv și legal cu titlu independent o activitate prevăzută în anexa nr. 2 la Ordin în condițiile aplicării dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
    Ordinul cuprinde și lista activităților ce pot fi desfășurate în străinătate în baza atestatului și, în funcție de activitatea vizată, solicitanții trebuie să scrie în declarația pe propria răspundere dacă îndeplinesc condiția de practicare a acesteia timp de o perioadă minimă, menționată în respectiva listă.
    Experiența profesională dobândită ca salariat se dovedește cu următoarele acte: o copie de pe pagina din registrul electronic, care cuprinde înscrierile referitoare la solicitant, certificată de către reprezentantul legal al angajatorului sau de către persoana împuternicită de acesta; adeverințe eliberate de angajatori, care cuprind informațiile înregistrate în Registrul general de evidență a salariaților: numele, prenumele, CNP-ul, data angajării, denumirea ocupației conform Clasificării Ocupațiilor din România sau altor acte normative, tipul contractului, atribuții exercitate; carnetul de muncă, în fotocopie, dacă este cazul; orice alt document eliberat de angajator, care să ateste activitatea desfășurată de solicitant și vechimea în ocupația pentru care acesta a obținut calificarea, așa cum rezultă din dosarul personal.
    În ceea ce privește experiența profesională în calitate de lucrător independent, aceasta se dovedește cu: certificatul de înregistrare eliberat în condițiile legii, în copie; documente eliberate de Oficiul Național al Registrului Comerțului; orice document din care rezultă perioadele în care a desfășurat efectiv activitatea și a obținut venituri, pentru care se solicită atestatul.
    De menționat este faptul că, față de vechile prevederi, actualul act normativ a individualizat și detaliat informațiile referitoare la documentele cu care se poate face dovada experienței profesionale ca salariat și ca lucrător independent. În același timp, solicitanții nu mai sunt nevoiți să depună CV-ul și scrisorile de recomandare de la angajator. 

Atestatele, eliberate în 30 de zile

    Potrivit Procedurii de atestare a pregătirii și experienței profesionale în scopul recunoașterii experienței profesionale dobândite pe teritoriul României de persoanele care doresc să muncească în străinătate, cererile de eliberare a acestor atestate se soluționează în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentației complete la AJPIS Vrancea. Atestatul se eliberează solicitantului sau, după caz, persoanei desemnate de solicitant prin procură notarială/consulară. Atestatele eliberate de AJPIS Vrancea se înscriu în Registrul atestatelor de recunoaștere a experienței profesionale care se completează lunar, în format electronic, și se transmite direcției de specialitate din Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, până la data de 10 ale lunii următoare pentru care se completează registrul.
    De precizat este faptul că în situația pierderii sau distrugerii atestatului, titularul poate solicita AJPIS-ului un duplicat, în baza unei cereri însoțite de dovada publicării pierderii atestatului în Monitorul Oficial al României.
    La solicitarea persoanelor interesate din UE, SEE sau din Elveția, AJPIS trebuie să furnizeze informații privind legalitatea datelor care au condus la eliberarea atestatelor de recunoaștere a experienței profesionale.
    Procedura de atestare poate fi citită în întregime accesând linkul:
http://bit.ly/20Q3qHs
    De asemenea, Ordinul și anexele lui poate fi consultat accesând linkul:
http://bit.ly/1o6nBiD

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?