Ediția: Vineri 10 Mai 2024. Nr. 6620
Ediția: Vineri 10 Mai 2024. Nr. 6620

Cum vă puteţi RECUPERA BANII dacă vă cumpăraţi medicamente şi materiale sanitare în spital


Pacienții internați în spitale trebuie să știe că este interzis prin lege să fie trimiși să cumpere medicamente sau materiale sanitare. Dar asta e legea, pentru că realitatea este cu totul alta. Indiferent de spitalul în care este internat un pacient, respectiv universitar, județean sau orășenesc, acesta este nevoit să cumpere anumite medicamente sau materiale sanitare.
Un focșănean, în vârstă de 60 de ani, a fost internat la Spitalul Militar de Urgență Focșani, unde a fost supus unei intervenții chirurgicale. El ne-a spus că a fost nevoit să cumpere absolut toate materialele și medicamentele pe perioada spitalizării. „Medicul mi-a dat pe o foaie ce să cumpăr. Am luat de la branulă, leucoplast, plasă pe care mi-a pus-o la burtă, medicamente, orice. Nu am depus cerere să-mi recuperez banii pentru că nu am știut. Măcar cadrele medicale s-au comportat foarte frumos”, ne-a spus focșăneanul.
Situația nu este diferită nici la Spitalul Județean. Și aici pacienții cumpără medicamente sau diferite materiale sanitare. „Am fost internată la Contagioase, cu o pneumonie. Primele cinci zile nu am cumpărat nimic. Ei mi-au dat antibiotice, mi-au pus perfuzii, dar în ultimele două zile am fost nevoită să le cumpăr eu, pentru că, din câte am înțeles, nu mai avea spitalul în depozit. Alte dăți, când am fost internată, am cumpărat și seringi, branule sau leucoplast, dar acum văd că nu a fost nevoie”, ne-a precizat femeia.

   Legea obligă spitalele să asigure totul pentru pacienți
 
Legea prevede ca spitalele care cer bolnavilor să-și cumpere medicamente sau materiale sanitare pe durata internării să fie sancționate cu reținerea a 1% din valoarea contractului cu casa de asigurări de sănătate și chiar rezilierea acestuia. Însă, potrivit Legii 157/2008, bolnavii pot primi înapoi banii pe care i-au cheltuit în spitale, pe perioada internării.
Reprezentanții Spitalului Militar, dar și cei ai Spitalului Județean ne-au spus că respectă aceaste lege, iar pacienții care au depus cereri și toate documentele necesare  și-au primit banii înapoi. „Pacienții care sunt nevoiți să achiziționeze medicamentele care nu sunt asigurate de spital pot obține decontarea acestora, în condițiile legii. Avem și cazuri izolate, cărora nu li s-au decontat cheltuielile, dar asta pentru că nu au depus documentele necesare, dar în condițile în care s-au adus toate documentele necesare, în maxim 30 de zile, conform legii, pacientului i s-au decontat banii”, ne-a spus colonel doctor Constantin Adochiței, directorul medical al Spitalului Militar. „Procedura de decontare a cheltuielilor făcute pe perioada spitalizării de către pacienți o avem postată și pe site-ul spitalului, pentru că ne-a trebuit când au venit cei de la CoNAS cu acreditarea. Pacienții care au toate documentele necesare, potrivit legii, le pot depune la spital, iar noi avem o comisie care le analizează, iar pacienții își primesc banii”, ne-a spus managerul Spitalului Județean, Constantin Mîndrilă.
De altfel, și șeful Casei de Asigurări de Sănătate Vrancea, Mihai Copaci, a menționat că spitalele sunt obligate să deconteze pacienților banii cheltuiți pe perioada spitalizării. „Spitalele trebuie să asigure pacienților, pe perioada spitalizării, toate medicamentele, investigațiile și materialele sanitare necesare. Pentru asta, pacienții trebuie să se adreseze spitalelor cu o serie de documente. În cazul în care spitalele nu le decontează, pacienții pot depune cerere la CAS, care va face verificări”, a spus Copaci.
Mai mult, în contractul cadru se precizează că „spitalele sunt obligate să suporte pentru asigurații internați în regim de spitalizare continuă și în regim de spitalizare de zi toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice. În situația în care asigurații, pe perioada internării în spital, în baza unor documente medicale întocmite de medicul curant din secția în care aceștia sunt internați și avizate de șeful de secție și managerul spitalului, suportă cheltuieli cu medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile prezentului contract-cadru, spitalele rambursează contravaloarea acestor cheltuieli la cererea asiguraților”, se arată în document.
Pe de altă parte, managerii de spitale spun că legile sunt făcute fără temei legal, în condițiile în care nu se asigură o finanțare a serviciilor medicale.

   Procedura prin care pot fi recuperați banii

Potrivit Legii 157/2008, pacienții au dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală. Dreptul la rambursare este prevăzut și în Legea 95, articolul 218, potrivit căruia  asigurații au dreptul „să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile impuse de contractul-cadru”.
Potrivit Hotărârii de Guvern 806/ 2008, articolul 70, spitalele sunt obligate să suporte, pentru asigurații internați, toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare și investigații paraclinice, iar în cazul în care spitalul nu poate asigura un anumit medicament din diferite motive, este obligat să îi deconteze pacientului, din fonduri proprii, suma cheltuită, doar dacă acesta o cere.
Astfel, în baza bonurilor fiscale sau a facturilor care dovedesc faptul că și-a cumpărat medicamentele respective, pacientul poate face o solicitare de decontare către conducerea spitalului. Cererea va fi dată spre avizare medicului curant, apoi șefului de clinică și, în final, va trebui avizată de managerul spitalului. Potrivit aceluiași articol de lege, rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obligație exclusivă a spitalelor, iar dacă cei care conduc unitățile sanitare refuză să aprobe cererea, pacientul se poate adresa instanței.

   Pași de urmat

În vederea rambursării de către spital a banilor cheltuiți, pacienții trebuie să depună la secretariatul spitalului un dosar care să cuprindă: cererea de rambursare, datată și semnată, copie după biletul de ieșire din spital, copie după un act de identitate care să conțină și CNP-ul, rețeta emisă de medicul curant, chitanțe/ bonuri fiscale pentru medicamente sau materiale sanitare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?