Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615
Ediția: Marți 30 aprilie 2024. Nr. 6615

Cardul național de sănătate, OBLIGATORIU de astăzi



Serviciile medicale pot fi oferite doar în baza cardului național de sănătate, de astăzi, excepție făcând asigurații pentru care cardul de sănătate nu a fost încă tipărit. Aceștia vor primi în continuare servicii medicale conform vechiului sistem de validare și decontare, până când cardul lor va fi tipărit și transmis prin poștă. „Începând cu data de 1 septembrie 2015, serviciile medicale în sistemul public de sănătate vor fi acordate asiguraților cu vârsta de peste 18 ani în baza cardului național de sănătate. Excepție vor face asigurații pentru care cardul de sănătate nu a fost încă tipărit. Aceștia vor primi în continuare servicii medicale conform vechiului sistem de validare și decontare, până când cardul lor va fi tipărit și transmis prin poștă. Asigurații pe numele cărora a fost tipărit cardul, dar din diverse motive nu au intrat încă în posesia lui, trebuie să se adreseze C.A.S. Vrancea pentru a solicita eliberarea cardului de sănătate. C.A.S. Vrancea va elibera adeverințe de înlocuire a cardului pentru persoanele care solicită card duplicat și pentru asigurații care din motive personale sau religioase refuză utilizarea cardului de sănătate”, a declarat Iustina Papuc, purtătorul de cuvânt al Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea.
Asigurații pe numele cărora a fost tipărit cardul, dar din diverse motive nu au intrat încă în posesia lui, trebuie să se adreseze casei de asigurări în evidența căreia se află pentru a solicita eliberarea cardului de sănătate, precizează CNAS. De asemenea, potrivit CNAS, casele de asigurări de sănătate vor elibera adeverințe de înlocuire a cardului pentru persoanele care solicită card duplicat și pentru asigurații care din motive personale sau religioase refuză utilizarea cardului de sănătate.

    Aproape 4.500 de carduri sunt la CAS
 
Pentru județul Vrancea au fost emise 195 de mii de carduri, iar dintre acestea 10.600 au fost returnate la CAS. 6.300 dintre ele au fost distribuite cu ajutorul medicilor de famile. Cu toate acestea, aproape 4.500 de carduri se află încă la CAS. Acestea aparțin vrâncenilor care nu au fost găsiți acasă atunci când poștașii au mers să le înmâneze cardurile. 3.100 dintre acestea sunt alea asiguraților CAS Vrancea, iar 1.340 ale asiguraților Casei OPSNAJ.
De altfel, sute de persoane și-au pierdut cardurile de sănătate. Prin urmare, aceștia au făcut cereri către CAS Vrancea pentru eliberarea unui nou card, fiecare plătind câte 15,5 lei.
 
    Cum se procedează dacă ați pierdut cardul

Asigurații care au primit carduri naționale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află. Asigurații vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situația în care cardul conține date eronate. Asigurații vor plăti contravaloarea serviciilor de producție și distribuire prin poștă a noului card, în cazul pierderii/ distrugerii cardului inițial. Costurile sunt de 15,5 lei. Plata se va face la sediul casei de asigurări în evidența căreia se află asiguratul. În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverințe de înlocuire a cardului de sănătate.
De asemenea, pentru asigurații care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conștiință, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, casa de asigurări de sănătate va elibera adeverința de înlocuire a cardului de sănătate. Adeverința este valabilă trei luni de la eliberare.
 
   Ce trebuie să faci dacă ți se blochează cardul de sănătate
 

Cardul de sănătate trebuie prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflați în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul PIN.  Dacă asiguratul tastează greșit codul PIN al cardului de sănătate, de cinci ori consecutiv, acesta se blochează. În această situație, medicul va telefona la numărul de helpdesk 021.202.6995 pentru deblocare. „Dacă pin-ul personalizat este introdus greșit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situație, asiguratul va suna la centrul de asistență din CNAS și se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui să furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou pin”, ne-au precizat reprezentanții CAS Vrancea.
Persoanele care nu au primit încă, la domiciliu, cardul național de sănătate, pot afla dacă acesta a fost emis accesând o pagină de internet, respectiv http://www.casan.ro/casvn/page/verificare-asigurat.html, unde trebuie introdus codul numeric personal al solicitantului și un cod de verificare afișat pe ecran. Apoi, site-ul va genera mai multe informații, printre care și dacă persoana este asigurată, data înscrierii la medicul de familie și dacă are cardul de sănătate emis. În cazul în care acest document a fost emis, dar nu l-ați primit, vă puteți adresa CAS pentru ridicarea lui.

  Deținuții și persoanele cu afecțiuni psihice nu utiliează cardul
 
Potrivit unui ordin al Casei Naționale de Asigurări, atunci când persoanele cu afecțiuni psihice, pentru care a fost numit un reprezentat legal de autoritatea competentă, au nevoie de servicii medicale, se utilizează cardul de sănătate al reprezentantului legal. Totodată, persoanele arestate preventiv sau care execută o pedeapsă privativă de libertate și cele internate în spitalele de maximă siguranță sunt scutite de utilizarea cardului de sănătate. „Pentru persoanele cu tulburări psihice, care au desemnat un reprezentant legal de către autoritățile competente, potrivit legislației în vigoare, acordarea de către furnizori a serviciilor medicale se face prin utilizarea cardului național de asigurări sociale de sănătate al reprezentantului legal. Reprezentantul legal al persoanei cu tulburări psihice, care însoțește persoana cu tulburări psihice la furnizorii de servicii medicale, prezintă obligatoriu documentul prin care a fost desemnat reprezentant legal, în vederea înregistrării de către furnizori a acestui document în evidențele proprii”, se arată în ordinul nr. 564 emis de CNAS.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?