Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628
Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628

Principalele modificări și completări la Legea șomajului


   Modificările și completările aduse Legii șomajului vin atât în sprijinul șomerilor cât și în cel al angajatorilor. Printre cele mai importante se numără recunoașterea și certificarea competențelor dobândite de șomeri pe alte căi decât cele formale, reducerea condiționărilor impuse angajatorilor și stimularea lor în situația în care încadrează în muncă anumite categorii de persoane.
   Dacă ești șomer, vrei un loc de muncă însă nu mai găsești un job conform calificării tale pentru care ai documente, poți încerca să te angajezi în alt domeniu, în care să prestezi o meserie pe care ai deprins-o de unul singur. Adică, dacă tu ai fost, de exemplu, laminorist, calificare ce nu mai e necesară în Vrancea, dar te pricepi să văruiești, poți solicita Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) un certificat de competențe profesionale. Potrivit noii legislații, instituția trebuie să îți acorde servicii gratuite de evaluare a competențelor dobândite pe alte căi decât cele formale, astfel încât să-ți fie recunoscută calificarea și în meseria de zugrav. 
   În momentul de față, AJOFM Vrancea are în evidență 8.038 de șomeri, din care doar 1.942 sunt indemnizați. În cazul în care sunt, printre aceștia, și persoane care se pricep să facă și altă meserie decât cea pe care au prestat-o până au devenit șomeri, pot profita de portița oferită de noua legislație. 
   Printre noutățile aduse de legea 250/2013 se mai numără și acordarea primelor de mobilitate inclusiv șomerilor de lungă durată, măsură ce țintește stimularea mobilității teritoriale în vederea ocupării, prin acordarea primei de încadrare (2 x valoarea Indicatorului Social de Referință ISR – 500 lei) și a primei de instalare (7 x valoarea ISR). 
   Angajatorilor care încadrează absolvenți, șomeri de peste 45 de ani, persoane cu handicap și șomeri care sunt părinți unici întreținători ai familiilor monoparentale li s-a redus perioada menținerii în muncă a acestora. Astfel, ei nu mai trebuie să-i mențină în muncă 3, respectiv 2 ani, ci doar un an și jumătate. Totodată, a fost promovată măsura prin care angajatorii ce încadrează în muncă șomeri care în termen de 5 ani de la data angajării îndeplinesc condițiile pentru a solicita pensia anticipată parțială sau de acordare a pensiei pentru limită de vârstă, beneficiază lunar, pe perioada angajării, până la data îndeplinirii condițiilor respective, de o sumă egală cu valoarea ISR, acordată din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Termenul anterior era de trei ani.
   Angajatorii tinerilor cu risc de marginalizare socială (angajatori de inserție)  beneficiază, pentru fiecare tânăr angajat din această categorie, lunar, la cerere, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, de o sumă egală cu salariul de bază stabilit la data angajării tânărului, dar nu mai mult de două ori valoarea ISR pentru o perioadă egală cu perioada contractului de solidaritate încheiat între AJOFM și tânărul respectiv, pe o durată de până la 3 ani, dar nu mai puțin de un an. De asemenea, acești angajatori de inserție mai pot beneficia pentru o perioadă de maxim 2 ani, de acordarea unei sume lunare în cuantum de 50% din indemnizația de șomaj cuvenită conform legii, pe care tânărul ar fi primit-o dacă ar fi fost disponibilizat la data expirării contractului individual de muncă. Condiția este ca după această dată să încheie cu tânărul un contract de muncă pe perioadă nedeterminată. 
AJOFM nu mai aplică măsuri de executare silită 
   O altă modificare constă în eliminarea obligației AJOFM de a aplica măsurile de executare silită în cazul neachitării contribuțiilor pentru constituirea bugetului asigurărilor pentru șomaj, având în vedere că începând cu anul 2004 această atribuție revine organelor specializate ale Ministerului Finanțelor Publice. Totodată, au fost abrogate prevederile referitoare la stabilirea dreptului de indemnizație de șomaj și la obligația de asigurare în sistemul asigurărilor pentru șomaj, pentru personalul militar. Nu în ultimul rând, a fost limitată aplicarea măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă finanțate din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pentru a căror acordare se prevede încheierea de contracte sau convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă, astfel încât acestea să nu fie aplicabile angajatorilor instituții și autorități publice așa cum sunt ele definite prin Legea nr.500/2002 privind finanțele publice, precum și cele definite prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?