Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628
Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628

Orientarea școlară, obligatorie în cazul copiilor cu handicap


   Tatăl unui băiețel de șapte ani, cu handicap accentuat, din Dealul Cucului, comuna Poiana Cristei, susține că fiul său nu mai este primit la școală din dispoziția conducerii instituției. Directoarea Școlii Poiana Cristei susține că din cauza acestui copil, învățătoarea trebuie să facă orele cu ușa clasei încuiată. Ea susține că nu a făcut decât să indice acesteia să ia legătura cu părinții pentru a stabili cum se poate rezolva situația. Specialiștii din cadrul Serviciului de Evaluare Complexă a copilului cu handicap spun că școala ar fi trebuit să le sesizeze problema. „Luni am chemat mama copilului la noi. O vom îndruma către comisia de orientare școlară, care va decide care este traseul educațional cel mai potrivit pentru băiat”, au spus aceștia.

    Aurel Matei, tatăl lui Vlăduț, în vârstă de 7 ani, din Dealul Cucului, comuna Poiana Cristei, a rămas fără cuvinte zilele trecute, când a aflat că nu-și mai poate trimite copilul la școală. Revoltat, omul a povestit că s-a străduit cât a putut și și-a dus fiul la recuperări și tratamente, astfel încât, chiar dacă acesta este încadrat în grad accentuat, să poată urma cursurile unei școli de masă. „Are o deficiență de vorbire, dar l-am dus la logoped și nu numai, și este bine acum, vorbește, înțelege… La vârsta lui ar fi trebuit să-l înscriu în clasa I, dar am înțeles că e mai bine pentru el să-l dau în grupa 0, așa că l-am înscris la școala din Dealu Cucului. Și nu a fost nicio problemă, învățătoarea l-a primit. Dar zilele trecute a venit directoarea de la Poiana Cristei și cu o profesoară de franceză, că ei fac și franceza, și au spus că băiatul meu nu mai poate veni la școală! Nu înțeleg de ce l-au primit la început, dacă copilul meu nu este apt! Eu cred că pentru clasa 0 face față și cu atât mai mult se recuperează, cu cât stă între copii normali! De la școală nu mi-au zis niciodată că să duc alte acte decât cele pentru înscriere. Am făcut tot ce mi-au spus și acum nu-l mai primesc! Păi se poate așa ceva?! Eu m-am chinuit cu el să se recupereze! Acum ce să fac dacă are handicap, să-l las analfabet?!”, a spus, revoltat, Aurel Matei, tatăl lui Vlăduț.
    Contactată de reporterii noștri, Dumitra Sali, directorul Școlii Generale Poiana Cristei, a declarat că nici nu se pune problema de a-i fi interzis cineva băiețelului să vină la școală sau mai mult, de a-l fi dat cineva afară. Dar, pentru că totuși are o serie de probleme, directoarea susține că i-ar fi indicat învățătoarei să ia legătura cu familia acestuia, pentru lămurirea situației. „Într-adevăr am fost la Școala din Dealul Cucului împreună cu doamna inspector de sector de acolo, doamna Serghi. Învățătoarea ținea orele cu ușa încuiată la clasă tocmai din cauza acestui copil. Ne-a explicat că acesta nu vrea să stea în clasă, tot mereu vrea să plece. Și când am vrut noi să plecăm, și-a pus ghiozdanul în spate și a vrut să plece cu noi odată. Învățătoarea l-a luat de mânuță și l-a dus în bancă. De asemenea, copilul nu vorbește. Învățătoarea nu a putut să ne spună ce afecțiune are copilul, motiv pentru care i-am indicat să ia legătura cu familia să vadă ce diagnostic are, astfel încât să știm ce putem face. Dar nu l-a dat nimeni afară pe copil și nici nu i s-a interzis să vină la școală”, a declarat directoarea Dumitra Sali.

„Comisia de evaluare internă a școlii trebuia să semnaleze situația”

    Vlăduț a fost încadrat în gradul accentuat de handicap anul acesta, în luna mai, când a ajuns la Serviciul de Evaluare Complexă a copiilor cu handicap din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea. Aici s-a constatat că suferă de întârziere psiho-lalică (de vorbire-n.r.) și întârziere mentală. După cum spun reprezentanții Serviciului, la vârsta de șase ani, copilul se manifestă ca la vârsta de 2 ani și jumătate. „A venit la noi pentru încadrarea în grad de handicap în luna mai, a.c., împreună cu mama lui. La vremea respectivă, mama nu a spus nimic despre faptul că dorește să-l înscrie la școală, motiv pentru care nu i s-a făcut orientarea școlară. Știu că părinții s-au ocupat mult de copil, l-au dus la logoped, și la câteva ședințe la centrul Micul Prinț la sfârșitul anului trecut și au încetat din cauza lipsei de bani. Foarte bine că l-au înscris la școală, însă școala, când a văzut că nu face față, ar fi trebuit să explice părinților ce servicii educaționale să acceseze ca să fie pe nevoile lui. Teoretic, școala trebuie să aibă o comisie de evaluare internă care, în cazuri de genul acesta, să trimită părinții cu copilul la noi”, a declarat Viorica Brînză, psihopedagog în cadrul Serviciului de Evaluare Compexă a copilului cu handicap.
    Ca urmare a semnalării cazului de către reporterii noștri, reprezentanții acestui Serviciu au contactat-o, ieri, pe mama lui Vlăduț, și au chemat-o luni la Focșani. „O vom trimite la comisia de evaluare școlară. Trebuie să aducă și o fișă psiho-pedagogică a copilului sau o caracterizare a acestuia făcută de școală, cu care o vom îndruma către comisia de orientare școlară, care va decide care este traseul educațional cel mai potrivit pentru băiat”, a precizat psihopedagogul Viorica Brînză. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?