Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633

Astăzi sună din nou clopoţelul


   Elevii și-au luat adio de la vacanță, iar de astăzi se reîntorc la școală. Noul an școlar va fi unul plin de provocări atât pentru profesori, care vor trebui să se autodepășească și să predea pe înțelesul tuturor, cât și pentru elevi, care vor avea mai multe examene de susținut.

   Anul școlar începe astăzi, la nivelul județului Vrancea fiind peste 51 de mii de elevi și aproximativ 3.900 de profesori. Cu toții au așteptări mari de la noul an școlar: vor să fie mai bun decât cel trecut, cu mai multe performanțe și condiții de studiu cel puțin decente. Un an școlar în care copiii să nu se teamă pentru propria lor siguranță atunci când sunt la școală.
   Cel puțin deocamdată, toate acestea sunt un vis frumos. În 2012, conform unui raport întocmit de reprezentanții Direcției de Sănătate Publică (DSP) Vrancea, din totalul celor 523 unități de învățământ din județ doar 156 aveau autorizație de funcționare. Asta înseamnă că în cele mai multe dintre cazuri, în special în mediul rural, copiii sunt supuși permanent riscului de a se îmbolnăvi atunci când se află la cursuri. Multe unități funcționează și în secolul XXI fără apă curentă sau cu toaleta în curtea școlii.
   Dar, oricât de mari ar fi problemele, anul școlar trebuie să înceapă, așa că astăzi va suna clopoțelul și în școala frumoasă, și în școala veche și ponosită.

Filosofie și educație financiară, noile materii pentru ciclul primar

   Noul an școlar vine cu multe modificări, multe dintre ele  surprinzătoare. De pildă, începând din acest an, elevii de clase primare vor avea un curs de filozofie și un altul de educație financiară. Disciplina educație pentru societate va fi studiată la clasa pregătitoare, clasa I și în clasa a II-a. Filosofia pentru copii este disciplina ce va fi introdusă la clasele a III-a și a IV-a. Tot la clasele a III-a și a IV-a va fi introdusă și educația financiară. La disciplina educație pentru societate, elevii vor învăța elemente de conduită și cum pot fi ele aplicate în viața reală. Filosofia pentru copii este o disciplină interesantă și nouă și le propune elevilor să înțeleagă mai ușor etapele vieții și de ce trebuie să respecte opiniile celor din jur.
   De asemenea se introduc, de la clasa pregătitoare și până în clasa a III-a inclusiv, disciplinele arte vizuale și abilități practice, iar micuții de clasa I vor face șapte ore de Comunicare în Limba Română. O altă modificare este introducerea la clasa a III-a a orei de joc și mișcare, iar la clasa a II-a ora de muzică și mișcare. Religia va fi studiată doar o oră pe săptămână.
   O oră la clasa pregătitoare și clasa I înseamnă 30 – 35 de minute de activitate, urmată de pauză. La elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a, orele vor avea o durată de 45 de minute.

Condiții modificate pentru admiterea la liceu

   Din noul an școlar, modalitatea de admitere la liceu se modifică. Astfel, Ministerul Educației Naționale (MEN) a decis ca din anul școlar 2013 – 2014, în media finală pentru admiterea în învățământul liceal, proporția mediei celor patru ani de gimnaziu să fie de doar 25%, redusă așadar comparativ cu cea de până acum, care era de 50%. Media obținută la Examenul de Evaluare Națională va avea o pondere mai mare în calculul mediei finale, respectiv 75%, față de 50% cât era până acum.
   Decizia MEN vine ca urmare a mediilor foarte mari obținute de elevi pe parcursul anilor gimnaziali, comparativ cu mediile foarte mici obținute la examenele naționale.

Evaluări naționale din clasa a II-a
 
   Începând cu anul școlar 2013 – 2014 vor exista evaluări naționale și la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Prin introducerea evaluării naționale la aceste clase, profesorii vor putea urmări mai bine evoluția fiecărui elev, dar și dacă sunt și unde sunt probleme, atât la nvel de școală cât și la nivel de elev. De asemenea, inspecția la clasă devine o prioritate a anului școlar 2013 – 2014. Testarea elevilor se va face fără note, fără a pune presiune pe elevi și este necesară pentru a îndrepta parcursul educațional al elevilor.
   Această decizie a MEN are în vedere rezultatele comparative între mediile din anii de gimnaziu ale elevilor și cele de la examenele de Evaluare Națională. Statisticile Ministerului Educației Naționale arată că există diferențe mari de notare a elevilor de la 1,5 până la 7 puncte.

36 de săptămâni de studiu

   Semestrul I debutează astăzi și se va încheia la data de 31 ianuarie 2014. Vacanța de iarnă începe în data de 21 decembrie și se va încheia pe data de 5 ianuarie 2014. Apoi, până pe 31 ianuarie, elevii vor veni la școală. Doar elevii din învățământul primar și preșcolar au o scurtă vacanță în intervalul 2 – 10 noiembrie. Vacanța intersemestrială, pentru toți elevii este între 1 februarie – 9 februarie 2014. Semestrul al II-lea debutează la 10 februarie 2014 și se încheie pe 21 iunie 2014, cu vacanța de vară. Prima vacanță din semestru se va acorda în perioada 12 – 22 aprilie 2014. Åžcoala continuă apoi fără întreruperi până la vacanța de vară.
   Tezele din semestrul I vor fi susținute până la data de 20 decembrie, cel târziu, iar cele din semestrul II până pe 23 mai 2014. Excepție de la regulă fac clasele liceale terminale, unde sunt 37 de săptămâni de cursuri. De asemenea, elevii de clasa a VIII-a vor încheia cursurile la 13 iunie 2014, cu o săptămână mai devreme decât colegii din alte clase. Elevii care urmează cursurile ciclului inferior al liceului, filiera tehnologică, vor avea 720 ore de practică.


Mesajul inspectorului școlar general Vasilica Zaharia pentru noul an școlar

Dragi elevi, distinse cadre didactice, stimați părinți,
 
   An de an, luna septembrie marchează începutul toamnelor bogate, dar și deschiderea largă a porților școlii, spre care ne îndreptăm cu bucuria dorinței de a împlini idealuri vechi și noi. Începutul unui an școlar, dincolo de momentul festiv și de bucuria pe care o trăim, ne reamintește că astăzi urcăm încă o treaptă spre maturitate, spre cunoaștere.
   Totodată, începutul anului școlar este și un motiv de reflecție pentru ceea ce înseamnă școala. Ea este principala sursă a performanței, iar rezultatele bune în acest domeniu sunt cea mai bună bază pentru ca această performanță să se întâmple. Anul școlar 2013-2014 aduce, pentru învățământul vrâncean, clădiri reabilitate, o bază materială îmbunătățită, cadre didactice calificate, capabile de performanțele pe care ni le dorim.
   Buna educație înseamnă un efort și o datorie pe care ne-am asumat-o cu toții, atât cei implicați în sistem, cât și autoritățile centrale și locale, care ne-au oferit mereu sprijinul necondiționat. Colaborarea noastră are un scop comun: școala trebuie să îi formeze pe viitorii oameni maturi într-un sistem de valori puternice.
   Dragi elevi vrânceni, vă urez să creșteți frumoși și înțelepți, iar prin ascultare și receptivitate să culegeți învățătura de care aveți nevoie din știința educatorilor ce vă călăuzesc pașii. Distinse cadre didactice, dumneavoastră care purtați responsabilitatea de a lumina mintea și de a sensibiliza sufletul tinerilor aflați pe băncile școlii, vă doresc să aveți parte de împliniri pe măsura muncii depuse. Stimați părinți, aveți încredea că se depun toate eforturile pentru ca drumul urmat de copiii dumneavoastră să fie plin de realizări.
   Tuturor le doresc putere de muncă și succese în anul școlar 2013-2014, care să ducă mai departe renumele școlii vrâncene.

Inspector Åžcolar General,
prof. Vasilica Zaharia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?