Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

GALERIE FOTO: Aflaţi ce trebuie să faceţi dacă administratorul vă „încarcă“ factura


   Veicuța Purice are 84 de ani, este bolnavă și locuiește într-o garsonieră de 35 de metri pătrați, situată pe Strada Gheorghe Magheru din Focșani. Femeia a avut un șoc când a văzut, la avizierul din scara blocului, că pentru căldura consumată în luna ianuarie trebuie să plătească 560 de lei. Bătrâna, care locuiește singură, nu își explică de ce are o factură atât de mare, în vreme ce vecinii săi, care stau în apartamente de două camere, au facturi semnificativ mai mici, cuprinse între 100 și 300 de lei. De exemplu, pentru un apartament de două camere, în care locuiesc trei persoane, un vecin al femeii trebuie să plătească 133 de lei. Doar doi vecini au facturi care depășesc 500 de lei. „Întotdeauna am fost la zi cu plata facturii, niciodată nu am rămas datoare nici cu 5 bani. Cum se afișează, a doua zi mă duc să plătesc. De asta sunt supărată, că am văzut că am foarte mult de plată. Am două calorifere în toată casa, unul în cameră, unul în bucătărie, pe care le-am ținut la minim. Mulți din vecini probabil nu dau drumul la căldură și ăla nu a consumat, ăla nu a consumat, hai să pună la mine. Eu și așa nu pot să mă deplasez, se duce o doamnă care îmi plătește întreținerea, probabil or fi zis că nu bag de seamă”, ne-a spus, supărată, Veicuța Purice, care ne-a întâmpinat îmbrăcată cu flanea groasă de lână și cu papuci vătuiți în picioare.
    De la 1 martie, bătrâna a băgat în priză un calorifer electric și a închis de tot caloriferele, ca să nu îi stea inima când vede factura. Femeia și-a notat conștiincios într-un carnețel cât a consumat în fiecare lună: în noiembrie 157 de puncte pe repartitor – 176 de lei, decembrie 165 de puncte – 256 de lei, iar în ia-nuarie 408 puncte – 560 de lei. În scara sa de bloc sunt 20 de apartamente, dintre care 16 sunt branșate la ENET și au repartitoare, restul de patru încălzindu-se cu centrale proprii. 

„Fiecare plătește în funcție de cum se încălzește”

    Primele explicații pentru această situație ni le-a oferit admi-nistratorul Asociației nr. 851, Maria Denciu, care spune că asociația are un contract cu firma care a instalat repartitoarele, angajații acesteia făcând lunar citirile. Pe baza acestor citiri sunt emise facturile, care ajung de la firmă la asociație, iar apoi sunt comunicate locatarilor. De ce aceste diferențe atât de mari între locatari? „Doamna consumă mai mult, stă la parter și zi și noapte caloriferele sunt deschise conti-nuu, la maxim. Cei care au facturi mai mici fie au caloriferele închise, fie sunt plecați de acasă și nu consumă”, ne-a spus administratorul Maria Denciu. 
    Reprezentantul firmei care citește repartitoarele și facturează consumul spune că nu s-a strecurat nicio eroare în baza de date și că femeii i s-a facturat exact cât a consumat. „Ceea ce citim la fiecare repartitor introducem într-o bază de date pe internet, într-un program, și ce factură ne generează programul asta transmitem, nu e un calcul eronat. Am verificat ce unități avem în baza de date cu citirea de pe teren și corespunde, deci nu este o problemă din partea noastră. Fiecare plătește în funcție de cum se încălzește. Eu am mers și am verificat, mulți au caloriferele închise și se încălzesc la aragaz. Pe lângă repartitoarele din apartamente, există un repartitor de control la subsol, care înregistrează pierderile. Acestea se împart la fiecare apartament în parte, în funcție de suprafața fiecăruia”, ne-a explicat Åžtefan Crăsneanu, reprezentantul societății Elsaco Brunata la Focșani. 

Ce trebuie să faceți dacă administratorul vă „încarcă” factura

    Asociațiile de locatari/ proprietari sunt entități juridice cu răspundere proprie, a căror activitate este reglementată de Legea 230/2007 și de Hotărârea de Guvern 1588/ 2007, care cuprinde normele de aplicare a legii. Practic, o asociație de locatari/ proprietari funcționează ca o societate, cu reguli și organizare proprie. 
    Lista de plată pentru membrii unei asociații cu facturare comună este făcută de administrator, pe baza citirilor realizate de firma specializată. Potrivit legii, lista ar trebui verificată de comisia de cenzori a asociației și este aprobată, prin semnătură, de președintele asociației. Dacă un locatar este nemulțumit, acesta se adresează în primă instanță administratorului, care este dator să îi ofere toate lămuririle necesare, inclusiv să-i prezinte acte. Dacă nu este îndeajuns, locatarul nemulțumit se poate adresa președintelui asociației, cu o cerere scrisă, și în 7 zile, potrivit legii, trebuie să primească un răspuns.
    Cei care îl pot trage la răspundere pe administrator, dacă este vinovat, sunt locatarii din asociația respectivă, pentru că ei l-au ales și, practic, administratorul este angajatul lor și trebuie să primească sarcini de la proprietari. De asemenea, administratorul trebuie să fie atestat de Consiliul Local. De multe ori, locatarii reclamă abuzuri ale administratorilor, în contextul lipsei de implicare a membrilor asociației, a comisiei de cenzori și a președintelui asociației, care ar trebui să fie primii care să controleze activitatea acestuia. Poate și remunerația mică îi determină pe unii administratori să își mai rotunjească veniturile încărcând în plus facturile oamenilor, pe fondul lipsei de vigilență a membrilor din asociație.
    Mulți cetățeni se adresează Primăriei, însă municipalitatea are doar rol de consiliere. Verificări financiar-contabile, la cererea asociațiilor de locatari, pot fi realizate și de experții contabili din CECAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, n. r.), în baza unui contract cu asociația, contra cost.

Comisie de audit care va lua la „puricat” asociațiile

    Pentru că la nivelul Primăriei Focșani au fost înregistrate o serie de sesizări, venite din partea unor membri ai asociațiilor de locatari privind activitatea financiar-contabilă din cadrul asociațiilor, s-a decis constituirea unei comisii care să auditeze asociațiile cu probleme.
    Consilierii locali au aprobat în ședința ordinară din 28 februarie o hotărâre privind constituirea unei comisii pentru exercitarea controlului asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de locatari/ proprietari de pe raza municipiului Focșani. Comisia este alcătuită din consilierul local Ionuț Mersoiu, ales prin vot secret de consilierii locali, Marius Vasilescu – inspector în cadrul Serviciului investiții și administrarea fondului locativ din cadrul Primăriei municipiului Focșani și Ion Cristescu – auditor public din cadrul Consiliului Județean Vrancea. Comisia este în proces de validare la Prefectură și apoi își va începe activitatea.
    Această comisie este constituită potrivit „dispoziției articolului nr. 55 din Legea nr. 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, care prevede că Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor județene, exercită controlul asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de proprietari, din oficiu sau la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociației de proprietari”, după cum este specificat în raportul care însoțește proiectul de hotărâre al CL Focșani, semnat de Cristina Costin, șeful Serviciului de investiții și administrarea fondului locativ din cadrul Primăriei Focșani.
    Controlul primar este rea-lizat, potrivit legii, de comisia de cenzori de la nivelul asociației de locatari respective. La art. 2, hotărârea CL prevede că „la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociațiilor de locatari/ proprietari comisia va efectua un control asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de locatari / proprietari de pe raza municipiului Focșani, ulterior efectuării controlului de către comisia de cenzori constituită la nivelul asociației de locatari/ proprietari respective”.

„Strânși cu ușa” să plătească debitelela ENET

    Reprezentanții asociațiilor de proprietari nu prea văd cu ochi buni înființarea acestei comisii de audit, care să le verifice activitatea din curtea proprie. Aceștia spun că prin această măsură se încearcă forțarea asociațiilor să își plătească datoriile către ENET. „Este un proiect care s-a născut mort. În Focșani sunt câteva sute de  asociații de proprietari, nu știu când vor avea timp să facă aceste verificări. Nu știu dacă cei din comisie au pregătirea necesară să facă un astfel de control gestionar-contabil. Din câte am înțeles, motivul principal este să forțeze mâna asociațiilor să strângă datoriile către ENET. Însă nu aici stă buba ENET, ci este în curtea lor. Vor să pistoneze pentru încasarea debitelor de la populație, care este săracă, plină de boli. Nu contest legalitatea constituirii acestei comisii, nu ne deranjează, dar nu cumva să calce strâmb. În lege este prevăzut în mod expres că controlul primar gestionar-contabil este realizat de comisia de cenzori din cadrul asociației. Doar dacă s-au constatat abuzuri, comisia de cenzori se adresează mai departe. Cred că vor și prin această măsură să ne subordoneze executivului”, este de părere Ion Vlase, președintele Ligii Asociațiilor de Proprietari Vrancea.
    La nivelul municipiului Focșani funcționează 900 de asociații de proprietari.

4 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?