Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619
Ediția: Joi 9 Mai 2024. Nr. 6619

Copiii cu handicap, orientaţi şcolar de specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională


   Începând de anul acesta, orientarea școlară și profesională a copiilor/ elevilor/ tinerilor care beneficiază de certificat de încadrare în grad de handicap, precum și a tuturor celorlalți copii, la cererea părinților sau cadrelor didactice, se realizează de către Serviciul de Evaluare, Orientare Åžcolară și Profesională din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Vrancea. În județul nostru sunt înregistrați 1.024 de copii încadrați în diferite grade de handicap.

   Daniela Nicolaș, directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Vrancea a precizat că potrivit Legii nr.1/2011 a învățământului și Ordinului nr. 6552/2012 al ministrului Educației, din acest an, orientarea școlară și profesională a copiilor este făcută de Serviciul de Evaluare, Orientare Åžcolară și Profesională (SEOSP) din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea. „Conducerea acestui Centru ne-a informat că începând cu 14 ianuarie și-a început activitatea, drept pentru care Serviciul de Evaluare Complexă (SEC) din cadrul DGASPC Vrancea a procedat la informarea tuturor autorităților locale, precum și a părinților interesați în acest sens. De asemenea, SEC, conform prevederilor legale în vigoare, va pune la dispoziția CJRAE toate documentele ce sunt necesare pentru orientarea școlară/ profesională a copiilor, elevilor și tinerilor, mai exact documentele ce stau la baza încadrării acestora în grad de handicap”, a declarat Daniela Nicolaș.
   Potrivit actelor normative în vigoare, din Serviciul de Evaluare din cadrul Centrului fac parte doi profesori psihologi atestați în psihologie educațională, un profesor psihopedagog, un profesor de educație specială, un asistent social și un medic pediatru. În cazul copiilor/ elevilor/ tinerilor ce aparțin minorităților naționale trebuie să se asigure, după caz, un interpret, specialist în domeniu, în limba minorității respective. Totodată, pentru cei cu deficiențe senzoriale se va asigura, după caz, un interpret, specializat pentru deficiența respectivă.
   Conform statisticilor întocmite la nivelul DGASPC, în județul nostru trăiesc 1.024 copii cu dizabilități, dintre care 544 sunt încadrați în gradul grav, 251 în gradul accentuat și 229 în gradul mediu de handicap.

Acte necesare pentru obținerea certificatului de orientare

    În vederea obținerii certificatului de orientare școlară și profesională sunt necesare, pentru copiii încadrați în grad de handicap, cererea părintelui/ tutorelui legal și copie a certificatului de încadrare în grad de handicap. Secretarul comisiei va solicita Serviciului de Evaluare Complexă a copilului din cadrul DGASPC o copie a documentelor din dosarul copilului/ elevului/ tânărului încadrat în grad de handicap.
   Pentru copiii/ elevii/ tinerii cu cerințe educaționale speciale, neîncadrați în grad de handicap, orientarea școlară și profesională se va realiza la propunerea sau prin Serviciul de Evaluare din cadrul CJRAE, în baza următoarelor documente: cererea părintelui/ tutorelui legal instituit adresată comisiei; copie a actelor de identitate ale părinților/ tutorelui (copia sentinței de divorț – dacă este cazul); copie a actelor de identitate ale copilului (certificat de naștere/ carte de identitate); referat/ scrisoare medicală de la medicul de familie/ specialist; fișă de evaluare complexă eliberată de specialiști calificați; fișă psihopedagogică eliberată, de regulă, de unitatea de învățământ sau de profesorul psihopedagog din cadrul Serviciului de Evaluare al CJRAE, însoțită, dacă este cazul, de recomandări ale cadrelor didactice care lucrează efectiv cu copilul/ elevul/ tânărul în vederea orientării/ reorientării școlare și profesionale; fișă privind traseul educațional; fișă medicală sintetică; foaie matricolă (copie xerox), dacă este cazul; ultimul certificat de orientare școlară și/ sau profesională, dacă este cazul.
    Comisia de Orientare școlară și Profesională va elibera certificatul de orientare școlară și profesională în trei exemplare originale: un exemplar pentru părinte, unul pentru instituția de învățământ spre care a fost orientat și un exemplar pentru Serviciul de Evaluare. Certificatul de orientare școlară și profesională este valabil de la data emiterii până la finalizarea nivelului de învățământ pentru care a fost orientat copilul, sau până la o nouă reorientare școlară și profesională.

Integrare socială și profesională prin egalizarea șanselor

   Scopul evaluării, asistenței psihoeducaționale, orientării/reorientării școlare și profesionale a copiilor, elevilor și a tinerilor cu cerințe educaționale speciale constă în  identificarea nevoilor specifice ale acestora și asigurarea condițiilor optime de integrare școlară, profesională și socială. Finalitatea acestui proces este aceea de a asigura integrarea socială și profesională a acestora prin egalizarea șanselor.
   „Beneficiile aplicării prezentei metodologii sunt asigurarea dreptului constituțional la educație, a egalizării șanselor pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale (CES). Beneficiari direcți ai prezentei metodologii sunt: toți copiii, elevii și tinerii cu CES din învățământul special și special integrat; copiii, elevii și tinerii propuși spre evaluare de către comisiile interne de evaluare continuă (CIEC); copiii, elevii și tinerii propuși spre evaluare, după caz, la cererea: părinților, conducerilor unităților de învățământ, cadrelor didactice care au lucrat cu copiii/ elevii/ tinerii în cauză, psihologilor școlari, conducerilor centrelor de plasament, conducerilor centrelor de primire a minorilor, autorităților locale; copiii, elevii și tinerii cu CES din unitățile de învățământ cu dublă subordonare – MECTS și Ministerul Justiției, Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Sănătății. Beneficiari indirecți ai prezentei metodologii sunt familia, cadrele didactice, instituțiile de învățământ și comunitatea”, reglementează Metodologia de aplicare a Ordinului nr.6552/2011 privind evaluarea, asistența psihoeducațională, orientarea școlară și orientarea profesională a copiilor, elevilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?