Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628

Matematica dă cu adevărat dureri de cap

A trebuit ceva timp până să se dovedească ceea ce elevii bănuiau de multă vreme: ecuațiile matematice provoacă migrene. Oameni de știință de la Universitatea din Chicago au arătat că anxietatea declanșată de problemele matematice poate duce la dureri de cap.
   Psihologii au ales 14 adulți care prezentau o anxietate serioasă legată exclusiv de matematică, fără ca aceste persoane să fie anxioase. Ei au fost puși să rezolve probleme matematice (să verifice valabilitatea unor ecuații de tipul (12×4) – 19 = 29), în timp ce erau înregistrate imagini cerebrale prin RMN. Cercetătorii au observat că o regiune cerebrală, insula posterioară, se activa când oamenii se pregăteau să rezolve problemele. Regiunea respectivă se mai activează când corpul experimentează durerea sau în cazul amenințării integrității fizice. Anticiparea faptului că trebuie rezolvate problemele duceau la acest răspuns și nu acțiunea în sine de a face matematică. ‘La cineva care este angoasat de matematică, anticiparea exercițiilor provoacă o reacție cerebrală similară cu cea a durerii fizice, ca și cum ai apropia mâna de o sobă încinsă’, spun Sian Beilock și Ian Lyons, cei doi psihologi care au publicat studiul în revista ‘PLos One.
   Cei doi cercetători subliniază că studiul lor analizează durerea asociată cu un eveniment anxiogen și nu stresul provocat în timpul acestuia.