Ediția:: Luni 17 iunie 2024. Nr. 6650
Ediția:: Luni 17 iunie 2024. Nr. 6650

Se chinuie, de doi ani, să recupereze banii cheltuiţi prin spitale


   Se știe că sistemul medical este subfinanțat, iar pacienții internați în spitale trebuie să-și cumpere atât medicamentele necesare pentru tratamentul prescris de medici, cât și anumite materiale sanitare. Cei mai mulți oameni nu știu că își pot recupera banii cheltuiți în spital. Potrivit legii, pacienții care plătesc din propriul buzunar medicamentele și materialele sanitare, pot recupera sumele cheltuite. Ei trebuie să se adreseze spitalului în care au fost internați.

   Spitalul Județean de Urgență din Focșani ar putea fi acționat în judecată, deoarece nu a rambursat cheltuielile făcute de un pacient pe durata spitalizării. Potrivit Legii 157/2008, pacienții au dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală. Numai că în unele cazuri, legea nu este respectată.
   Emil Cîrjan, din Cândești, a fost spitalizat, în 2009, timp de șase zile în Secția de Gastroenterologie din cadrul Spitalului Județean de Urgență din Focșani. Pe durata spitalizării, medicul curant i-a recomandat să își cumpere rețetă medicală în valoare de 297 de lei, iar după externare i s-a recomandat o examinare computer tomograf, care l-a costat 470 de lei. Cunoscând prevederile Legii 157/2008, Emil Cîrjan a depus cerere pentru rambursarea cheltuielilor efectuate, în luna martie a anului 2010 către CAS, iar în aprilie 2010 către Spitalul Județean de Urgență din Focșani. „În perioada 5 XII 2009 – 11 XII 2009 am fost internat de urgență la Secția de Gastroenterologie a Spitalului de Urgență Focșani, fiind diagnosticat cu angiocolită acută. În timpul spitalizării, medicul internist mi-a recomandat să-mi cumpăr medicamente, motiv pentru care în baza rețetei am cumpărat medicamentul Tienam, în valoare de 297 de lei, iar la externare mi-a recomandat să fac o examinare prin computer tomograf, ocazie cu care am mai plătit 470 de lei. După ce am făcut acest tratament și examinare, am fost operat la Spitalul Fundeni”, se arată în cererea depusă de Emil Cîrjan.
   Pe lângă cerere, bărbatul a atașat și rețeta medicală prescrisă de medicul curant, bonul fiscal, raportul medical obținut în urma examinării cu computer tomograf și bonul fiscal, biletul de ieșire din Spitalul Județean din Focșani, cel de ieșire din Spitalul Fundeni și cuponul de pensie. „Rog să mi se deconteze suma totală de 767 de lei”, a scris Emil Cîrjan în cererea adresată Spitalului Județean și CAS.
   Cu toate că au trecut aproape doi ani de când cererile a fost înaintate către cele două instituții, Emil Cîrjan nu a primit niciun răspuns, cu atât mai puțin, banii solicitați. Prin urmare, luna trecută a depus cereri noi. „Când am depus ce-rerea la CAS, mi-au răspuns să mă adresez Spitalului Județean, dar după ce am depus cererea la Spital, nu am primit niciun răspuns scris. Am intrat și în audiență la director, după câteva luni, după ce am depus cererea, și mi-a zis că nu se poate deconta acum. Asta în 2010, dar de la Spitalul Județean nu am primit niciun răspuns scris. Anul acesta, în ianuarie, iar am depus cerere pentru recuperarea ba-nilor și la CAS și la Spital. Cei de la CAS mi-au dat același răspuns ca în 2010, adică m-au redirecționat către Spital, iar cei de la Spital nu mi-au răspuns în niciun fel”, ne-a spus Emil Cîrjan.
   Dacă nu își va primi banii până la finele acestui an, bărbatul are de gând să dea în judecată Spitalul Județean de Urgență din Focșani. Rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obligație exclusivă a spitalelor, iar dacă cei care conduc unitățile sanitare refuză să aprobe cererea, pacientul se poate adresa instanței. „Dacă nu primesc niciun răspuns, am de gând să dau în judecată Spitalul Județean, pentru că nu am văzut atâta indife-rență. E sfidător ce au făcut ei. Nici nu m-am putut gândi că cineva poate sfida în halul ăsta legea”, susține Emil Cîrjan.

Spitalul și CAS-ul se acuză reciproc

   Reprezentanții Spitalului Județean de Urgență spun că nu au putut onora cererea lui Cîrjan pe motiv că sunt în proces cu CAS, din cauza unor servicii medicale nedecontate. „Din lipsa disponibilităților materiale nu am putut onora cererea. Suntem în proces cu CAS pentru servicii medicale nedecontate. În momentul în care vom primi bani, ne vom achita și de această datorie”, ne-a declarat Alina Pelin, purtătorul de cuvânt al Spitalului Județean de Urgență din Focșani.
   În timp ce reprezentanții Spitalului Județean spun că așteaptă bani pentru a face decontările, conducerea CAS susține că fișa de spitalizare a lui Emil Cîrjan a fost deja decontată. „Am verificat și într-adevăr este depusă o cerere. De asemenea, am verificat, și noi am decontat spitalului fișa de spitalizare a domnului respectiv. Noi plătim toate serviciile medicale de pe perioada spitalizării, adică ana-lize medicale, consult medical, zilele de spitalizare și medicamentele. Toate acestea sunt plătite de către CAS. Acum, dacă spitalul nu a avut medicamentele necesare, este obligația lui să deconteze contravaloarea medicamentelor cumpărate de pacient”, a spus Mihai Copaci, președintele CAS Vrancea.

Ce spune legea

    Potrivit Legii 157/2008, pacienții au dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor  efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sa-nitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală. „Pacientul să beneficieze de rambursarea tuturor cheltuielilor efectuate pe perioada spitalizării cu medicamentele, materialele sanitare și investigațiile paraclinice la care ar fi fost îndreptățiți fără contribuție personală, în condițiile impuse de contractul-cadru”, se arată în Legea nr. 157/2008 pentru completarea alin. (2) al art. 218 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul Sănătății, care a fost publicată în Monitorul Oficial din 23.07.2008.
    Astfel, în baza bonurilor fiscale sau a facturilor care dovedesc faptul că și-a cumpărat medicamentele respective, pacientul poate face o soli-citare de decontare către condu-cerea spitalului. Cererea va fi dată spre avizare medicului curant, apoi șefului de clinică și în final, va trebui avizată de managerul spitalului.
   Rambursarea cheltuielilor făcute de pacient reprezintă o obligație exclusivă a spitalelor, iar dacă cei care conduc unitățile sanitare refuză să aprobe cererea, pacientul se poate adresa instanței.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?