Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628

Computerul cuantic, viitorul IT-ului

Oamenii de știință americani au prezentat, miercuri, o serie de inovații care au capacitatea de a simplifica apariția unei noi generații de computere cuantice, în viitor, ce vor putea să „manipuleze” atomii mai degrabă cu ajutorul microundelor decât cu ajutorul unor lasere complexe. La o scală de ordinul micronilor, atomii și alte particule dobândesc proprietăți surprinzătoare, descrise de fizica cuantică, pe care fizicienii speră să le exploateze pentru a crea noi tipuri de computere, ce vor avea viteze de calcul fenomenale .
În cazul unui computer clasic, valoarea unui bit este fie 1, fie 0. Un bit cuantic (Qubit) conține ambele valori în același timp, deoarece un atom poate să se găsească „suspendat” între cele două „stări” posibile. Acest fapt ar trebui să permită efectuarea în paralel a unor calcule multiple. Åži mai bizar de atât: este chiar posibil să se asocieze atât de strâns doi atomi – care să se „întrepătrundă” – astfel încât orice acțiune făcută asupra unuia dintre ei să transmită în mod instantaneu o informație către „geamănul” acestuia, indiferent de distanța care îi separă.
Fizicienii au reușit pentru prima dată să „întrepătrundă” doi ioni (atomi purtători de sarcini electrice), manipulați cu microunde în locul obișnuitelor raze laser, potrivit unui studiu publicat, miercuri, în revista științifică britanică Nature. Pentru viitoarele computere cuantice, „o tehnologie cu microunde miniaturizată, asemănătoare celei utilizate în telefoanele inteligente”, ar putea înlocui voluminoasele și costisitoarele instalații cu laser, se afirmă în comunicatul emis de cercetătorii de la National Institute of Standards and Technology (NIST), autorii studiului. Cu ajutorul microundelor, va fi „mai ușor să se construiască sisteme care asociază mii de ioni, pentru a face un calcul cuantic și simulări”, au adăugat reprezentanții acestei agenții, ce face parte din Departamentul american pentru Comerț (United States Department of Commerce). „Este chiar posibil ca viitoarele computere cuantice de o talie modestă să poată să semene cu un telefon inteligent combinat cu un obiect asemănător unui creion laser, iar multe mașini sofisticate ar putea avea o mărime comparabilă cu un computer de birou”, a precizat fizicianul Dietrich Leibfried, unul dintre autorii studiului.
Grație unor fascicule de microunde, savanții americani au putut, în 76% din cazuri, să „întrepătrundă” perechea de ioni, captivi într-un câmp electric deasupra unui pătrat din aur cu latura de 7,4 milimetri, alimentat de trei electrozi. Cu raze laser, rata de reușită obținută până în prezent ajunge la 99,3%, au recunoscut cercetătorii, ceea ce înseamnă că tehnica lor are nevoie de câteva îmbunătățiri.