Ediția: Vineri 26 aprilie 2024 Nr. 6613
Ediția: Vineri 26 aprilie 2024 Nr. 6613

Oprişan propune modificarea Legii privind Instituţia Prefectului


Președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, propune modificarea Legii 340 din 2004 privind Instituția Prefectului în sensul ca aceasta să prevadă un termen precis de 30 de zile, pentru exercitarea controlului legalității actelor emise de Consiliul Județean și de consiliile locale. În prezent, legea nu prevede un astfel de termen, ceea ce duce la situații în care prefectul poate da aviz de nelegalitate unor acte administrative după ce acestea au produs efecte. Marian Oprișan a mai propus inițierea unei legi care să modifice Legea 92 din 2007 a serviciilor de transport public local astfel încât consiliile județene să fie împuternicite să elibereze licențe de traseu operatorilor de transport public județean. Inițiativele se înscriu în demersul lui Marian Oprișan de aducere a puterii lângă cetățean.

Președintele Consiliului Ju-dețean Vrancea, Marian Oprișan, propune modificarea Legii 340 din 2004 privind Instituția Prefectului.
Proiectul legislativ a fost înaintat Ministerului Administrației și Internelor, Secretariatului General al Guvernului, Senatului și Camerei Deputaților. În nota de fundamentare semnată de președintele Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, se propune modificarea art.19 alin 1 lit. e din legea mai sus menționată, în sensul ca acesta să prevadă un termen precis de 30 de zile pentru exercitarea controlului legalității actului administrativ.
„Se impune așadar stabilirea unui termen de 30 de zile pentru exercitarea controlului legalității actului administrativ pentru a limita în timp efectele actului ce reprezintă voința organului deliberativ de la nivel local ce poate avea repercusiuni asupra administrației publice și comunității locale, existând premisele de blocare a activității instituției publice în cauză”, se arată în nota de fundamentare.
În același document se explică și de ce este cerut acest lucru. Dacă, până în anul 2006, exista un termen în care prefectul exercita controlul legalității, în acel an termenul a fost scos din Legea privind Instituția Prefectului. Așa se face că avizul de legalitate se dă atunci când dorește prefectul, chiar și în afara unor termene de șase luni și chiar un an.
„În ipoteza în care prefectul are la îndemână posibilitatea de a exercita controlul de legalitate a actului administrativ în interiorul termenului de 6 luni de la comunicarea actului administrativ și de a se adresa instanței  de judecată în acest interval de timp prelungit pentru motive temeinice chiar la 1 an de zile, principiul executării imediate și obligatorie a actului administrativ ar fi golit de conținut o perioada îndelungată de timp. Acesta a fost și raționamentul legiuitorului care în prima formă a Legii nr.340/2004 a instituit un termen în interiorul căruia prefectul era obligat să exercite controlul lega-lității actului administrativ, urmând, în eventualitatea în care aprecia actul ca nelegal, cu 10 zile înainte de a se adresa instanței de judecată să solicite autorității emitente a actului revocarea sau anularea actului administrativ”, se mai arată în nota de fundamentare semnată de Marian Oprișan.

Hotărâre atacată în instanță după 4 luni de la adoptare

Inițiativa președintelui Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan, urmărește eficientizarea funcționării administrației publice și înlăturarea blocajelor administrative. Astfel, potrivit Legii 215 din 2001 a administrației publice locale, toate actele administrative își produc efectele de la comunicare. Drept urmare, posibilitatea prefectului de a ataca actul administrativ în contencios la 2-3 sau chiar 4-6 luni de la data comunicării și suspendarea de drept a actului administrativ după ce acesta a produs efecte juridice, poate perturba funcționarea administrației publice din teritoriu cu efecte ce se pot răsfrânge negativ asupra comunității locale. Mai mult, avizele de legalitate date de prefect au caracter facultativ.
Un exemplu de perturbare a funcționării unor instituții din cauza emiterii cu întârziere a avizelor de lega-litate de către Prefectură este hotărârea 92 din decembrie 2009 a Consiliului Județean care viza constituirea Comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. Abia în aprilie 2010 această hotărâre a fost atacată în instanța de contencios administrativ de către pseudo juriștii Prefecturii, adică la patru luni de zile de la comunicare. De remarcat că, în acest timp, hotărârea Consiliului Județean a produs efecte deoarece această Comisie, în componența actuală, a eliberat certificate de handicap persoanelor cu dizabilități.

Consiliile județene vor elibera licențele de transport

Åžeful administrației județene a mai propus și inițierea unei legi care să mo-difice Legea 92 din 2007 a serviciilor de transport public local și a Ordinului MIRA 353 din 2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii serviciilor de transport public 92 din 2007, astfel încât consiliile județene să fie împuternicite să elibereze licențe de traseu ope-ratorilor de transport public județean. Această atribuție, în prezent, revine agențiilor teritoriale ale Autorității Rutiere Române.
În nota de fundamentare semnată de Marian Oprișan se precizează că, potri-vit legii în vigoare, serviciul de transport public local de persoane se organizează de către autoritățile administrației pu-blice locale, pe raza administrativ-teritorială respectivă. Se prevede în sarcina consiliilor locale și județene obligația de a asigura, organiza, reglementa, coordona și controla prestarea serviciilor de transport public desfășurate pe raza administrativ-teritorială a acestora.
„Având în vedere atribuțiile consiliilor județene referitoare la administrarea și gestionarea serviciului de transport public local la nivel de județe, se impune ca prin modificarea legislației actuale, acestora să le revină și atribuția eliberării licențelor de traseu. Astfel, în condițiile în care consiliile județene întocmesc, aprobă și modifică programele județene de transport, organizează licitația pentru atribuirea acestor trasee, întocmesc caietele de sarcini și graficele de circulație pentru traseele din programele de transport și atribuie aceste trasee operatorilor de transport rutier câștigători ai licitației electronice organizate pentru atribuirea acestor trasee, ar fi normal ca acestea să elibereze și licențele de traseu operatorilor de transport din programul județean de transport”, se arată în nota de fundamentare.

Consiliul Județean are atributul de retragere a licenței

Același document mai arată că, în mod nejustificat, legiuitorul interzice consiliilor județene să elibereze licențe de traseu operatorilor de transport din programul județean de transport public local de persoane prin curse regulate. În schimb, li se permite consiliilor locale să elibereze licențe de traseu pentru programul de transport public local de persoane prin curse regulate.
Un alt argument pentru care s-ar impune eliberarea licențelor de traseu de către consiliile județene ar fi acela că, potrivit legii, retragerea licenței de traseu se face de către ARR, numai la pro-punerea motivată a consiliului județean.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?