Ediția: Sâmbătă 13 aprilie 2024 Nr. 6603
Ediția: Sâmbătă 13 aprilie 2024 Nr. 6603

Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică și Limba Română

Puțin peste 42% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 au luat note egale sau mai mari ca 5 la Matematică, potrivit datelor Ministerului Educației, publicate astăzi de edupedu.ro.

57% dintre elevii care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024, nu au luat note de 5 la proba de matematică, arată rezultatele publicate de Ministerul Educației. Față de rezultatele simulării de anul trecut sunt cu 17% mai mulți elevi care au luat sub nota 5. Pe de altă parte, doar 2,65 % dintre elevii de clasa a VIII-a au luat 10, mai puțini decât anul trecut. La subiectul III (n. red geometria), 21% dintre elevi au luat punctaj zero, reiese din analiza Ministerului Educației realizată cu ajutorul platformei de evaluare digitalizată din care rezultă gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național.

Conform calendarului de organizare și desfășurare a Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a (EN VIII), în anul 2024, astăzi, 23 februarie, au fost comunicate rezultatele obținute de elevii care au participat la probele scrise.

„Rezultatele probelor scrise ale simulării EN VIII au fost transmise către Inspectoratele Școlare Județene/al Municipiului București. La momentul transmiterii prezentei informări, rezultatele sunt în curs de a fi transmise de la nivelul inspectoratelor școlare către fiecare unitate de învățământ atât sub forma cataloagelor cu notele finale, cât și sub forma borderourilor asociate fiecărei evaluări, conform edupedu.ro.

Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri adecvate fiecărei situații în parte, scopul fiind îmbunătățirea performanțelor școlare”, se arată în informarea Ministerului Educației.

Procentul notelor mai mari sau egale cu 5, potrivit datelor oficiale:

Limba și literatura română – număr note mai mari sau egale cu 5: 121.759 (73,98%);
Matematică: număr note mai mari sau egale cu 5: 69.347 (42,37%);
Limba și literatura maternă – număr note mai mari sau egale cu 5: 8.161 (82,93%);
La Matematică, din 2019 și până în prezent, cel mai mare procent de note egale sau mai mari ca 5 a fost înregistrat în 2022. Atunci 60% din elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale au luat note egale sau mai mari decât 5.

La Limba română, cel mai mic procent de note egale sau mari ca 5 a fost în 2019: 69.1%.

Anul 2019 2021 2022 2023 2024
Procentul medii ≥ 5 – Română 69,1 71,17 70,53 75,3 73,98
Procentul medii ≥ 5 – Matematică 39,4 59,77 60,58 59,2 42,37
„Dată fiind generalizarea evaluării digitalizate pentru simularea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2023 – 2024, facem următoarele precizări:

Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea evaluării naționale se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.
Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării (limba română, matematică, respectiv limba maternă) au acces la lucrările elevilor din clasele la care predau, precum și la borderourile de evaluare corespunzătoare, pentru a le putea discuta cu aceștia, în perioada următoare, în scopul identificării nevoilor individuale ale fiecărui elev și organizării unor activități remediale care să-i susțină în procesul de pregătire din perioada următoare.
În contextul utilizării platformei de evaluare digitalizată, Ministerul Educației dispune pentru prima oară de date relevante pentru o imagine de ansamblu asupra gradului de reușită la fiecare dintre itemii administrați. Aceasta va permite analize ulterioare referitoare la măsura în care sunt dezvoltate competențele vizate prin evaluarea națională. În acest sens, atașăm un extras din platforma de evaluare digitalizată din care rezultă gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național, pentru limba și literatura română și matematică, precum și subiectele și baremele probelor scrise la aceste simulări (disponibile și pe subiecte.edu.ro)”, mai transmite Ministerul Educației.

Potrivit edupedu.ro, 57,63 % dintre elevii care s-au prezentat la proba de matematică de la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nota 5, adică aproape 100 de mii de elevi. Comparativ cu anul trecut când la simulare, procentul era de 40,8%.

În același timp, la polul opus, doar 2,65% au luat nota 10 la matematică, față de 6,5% la simularea de anul trecut.

Datele centralizate de Ministerul Educației:

Platforma de evaluare digitalizată a generat gradul de reușită pe fiecare item, la nivel național. Astfel, 21% dintre elevi nu au știut sau nu au scris nimic la subiectul III de la matematică (au luat 0 puncte la geometrie).

Lucrările scrise ale elevilor care au susținut simularea evaluării naționale se află în unitățile de învățământ în care elevii au susținut probele scrise.
Profesorii care predau disciplinele la care s-au susținut probele simulării (limba română, matematică, respectiv limba maternă) au acces la lucrările elevilor din clasele la care predau, precum și la borderourile de evaluare corespunzătoare, pentru a le putea discuta cu aceștia, în perioada următoare, în scopul identificării nevoilor individuale ale fiecărui elev și organizării unor activități remediale care să-i susțină în procesul de pregătire din perioada următoare.
Conform metodologiei de organizare și desfășurare a examenelor naționale, la o diferență mai mare de un punct între notele acordate de cei doi evaluatori, lucrările sunt recorectate de alți doi evaluatori, nota finală fiind obținută ca medie aritmetică a celor două note cu valori centrale, după eliminarea notelor extreme (cea mai mare și cea mai mică).

Au fost recorectate la proba de matematică 406 lucrări, adică 0,25%.

De la proba de Matematică din cadrul simulării Evaluării Naționale 2024 au lipsit peste 1000 de elevi care au participat la proba de Română nu au mai venit la proba de Matematică.

Au participat peste 163.600 de elevi din totalul celor 176.266 de elevi înscriși în clasa a VIII-a la începutul anului școlar curent, anunță Ministerul Educației. În urma unor tentative de fraudă au fost eliminați 10 elevi.

Notele obținute nu se trec în catalog.

Subiectele la proba de matematică, controverse în spațiul public

Subiectele de la proba de matematică, la simulare Evaluării Naționale au stârnit controverse în mediul online. Părinții și elevii au acuzat că subiectele au fost prea grele, că nu le putea face orice elev de clasa a VIII-a, ci doar cei care au făcut meditații, sau că nu au avut suficient timp la dispoziție.

Ligia Deca a spus despre subiectele de la simularea Evaluării Naționale 2024 că au fost echilibrate, au asigurat atât grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare.

La rândul său, secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion a spus că subiectele puteau fi rezolvate în timpul de 2 ore, alocat examenului, a fost testat și acest lucru”.

Însuși profesor de matematică, secretarul de stat a evitat să aprecieze dacă subiectele sunt grele sau ușoare. “Nu știu dacă este sănătos să vorbim despre subiecte foarte ușoare sau dacă e bine să avem subiecte ușoare și oricum e discutabil. Nu veți găsi niciodată unanimitate în părerile profesorilor de matematică cu privire la nivelul de dificultate. Unii vor spune că sunt ușoare, alții vor spune că sunt grele. (…)”.

“Nu este nimic din afara programei școlare (…) aici mai este și la alegerea profesorului. Într-adevăr, cât de mult insistă pe anumite componente”, a mai spus secretarul de stat.

Corectarea digitalizată pentru prima oară la nivel de țară

Este pentru prima dată când simularea se derulează în condiții similare cu cele de examen, digitalizat, iar lucrările nu au mai fost corectate de către profesorii din unitatea de învățământ, fiind distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată țara.

Aproximativ 24.000 de profesori asistenți și peste 12.000 de evaluatori au fost implicați la simulare, potrivit ministrei Ligia Deca. Un profesor are de corectat, de regulă, 50 de lucrări de la simulările pentru Evaluarea Națională și Bac 2024, inclusiv de acasă, potrivit procedurii Ministerului Educației. Lucrările au fost scanate și încărcate pe platforma destinată evaluării digitalizate.

Profesorii au acces la lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, conform procedurii. Secretarul de stat din Ministerul Educației Sorin Ion a declarat pe 9 februarie la TVR că rezultatele și modul de rezolvare se discută cu elevii cu lucrările pe masă și cu borderourile de corectare, în format digital.

Procesul de corectare digitalizată prevede scanarea lucrărilor în sălile din centrele de examen, urcarea lor pe platforma de corectare digitalizată și repartizarea lor către profesori din toată țara, fără să fie din județul de origine al candidatului, în vederea notării. Corectarea digitalizată la nivel național a fost pilotată la Bacalaureat 2023 – sesiunea de toamnă și ar urma să continue în acest an la simulările de Bacalaureat, examenele propriu-zise și chiar și la concursurile/examenele profesorilor, potrivit ministrei Educației.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?