Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631
Ediția: Joi 23 Mai 2024. Nr. 6631

Românii vor primi mai puțini bani ca ajutor de înmormântare. Află cine sunt beneficiarii și ce acte sunt necesare pentru a-l primi

Beneficiarii ajutorului de deces din România vor primi mai puțini bani de la casele de pensii. Ajutorul de înmormântare este stabilit, conform Legii nr. 263/2010, în funcție de valoarea salariului mediu brut. Pentru acest an, Guvernul PNL-USR-UDMR a stabilit că salarial mediu brut, utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021, scade de la 5.429 de lei la 5.380 de lei. Conform Legii 263/2010, „cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat”. Din moment ce câștigul salarial mediu brut pentru 2021 scade la 5.380 de lei, ajutorul de deces va avea același cuantum.

„În conformitate cu dispozițiile prevăzute de art. 16 din Legea nr. 16/2021 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021, publicată în Monitorul Oficial al României  nr. 238/09.03.2021, începând cu data de 12.03.2021 (data intrarii în vigoare a actului normativ mai sus menționat), cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, este următorul: în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, cuantumul este în suma de 5.380 lei (față de suma de 5.429 lei, acordată până la data de 11.03.2021); în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, cuantumul este în suma de 2.690 lei (față de suma de 2.715 lei, acordată până la data de 11.03.2021)‟, a precizat Bogdan Constantin Iaru, purtătorul de cuvânt al Casei de Pensii Vrancea (CPV).

Prin urmare, ajutorul eliberat în cazul decesului asiguratului sau pensionarului se reduce cu 49 de lei, în timp ce cuantumul ajutorului de deces eliberat în cazul decesuluiunui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului s-a redus cu 25 de lei. De precizat că, „în anul 2020, respectiv în perioada 01.01.2020 – 08.01.2020, cuantumul ajutorului de deces a fost în sumă de 5.163 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2.582 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului‟,în timp ce„în perioada 09.01.2020 – 11.03.2021, cuantumul ajutorului a fost stabilit în suma de 5.429 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2.715 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului‟, conform sursei citate.

Cine beneficiază de ajutorul de deces?

Potrivit reprezentanților CPV Vrancea, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, beneficiază de ajutor de deces doar o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz, soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă. „Mai mult decât atât, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului, prin membru de familie, în sensul Legii nr. 263/2010, înțelegându-se soțul, copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, pânâ la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate, precum și părinții și bunicii oricăruia dintre soți‟, mai spune Bogdan Constantin Iaru.

În cadrul CJP Vrancea, plata ajutorului de deces se efectuează fie prin casieria instituţiei, fie prin mandat poștal, la solicitarea beneficiarilor, „acestea fiind modalitățile de plată folosite pentru plata acestor drepturi în cazul decesului asiguratului sistemului public de pensii, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea asiguratului şi/sau pensionarului, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, subliniind că, prin casierie se mai achită și drepturile cuvenite şi neîncasate sau neachitate până la decesul beneficiarului, în condiţiile art. 120 din actul normativ mai sus menționat‟, potrivit sursei citate.Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripție (3 ani), calculat de la data decesului, și se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de către: „instituția care gestionează bugetul asigurărilor pentru șomaj, în cazul decesului șomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia; casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevăzut la art. 6, alin. (1), pct. I, II și IV și alin. (2) din Legea nr. 263/2010, respectiv al unui membru de familie al acestuia‟.

Documente necesare pentru eliberarea ajutorului de deces

Persoana care solicită plata ajutorului de deces trebuie să facă dovada faptului că a suportat cheltuielile aferente înmormântării. Aceasta nu este singura condiție pe care aceasta trebuie să o îndeplinească. „ Ajutorul de deces se acordă, după caz, pe baza următoarelor documente: cerere pentru acordarea ajutorului de deces; certificat de deces (copie și original); act de identitate al solicitantului (original și copie); acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie); dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie); act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original); adeverința care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 ani, urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original) și adeverința care atestă calitatea de ASIGURAT la data decesului – adeverință tip REVISAL  (în cazul decesului asiguratului)‟, a conchis Bogdan Constantin Iaru.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?