Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

Sindicatele din învățământ reacționează la jignirile lui Orban: Educația nu este “cârciuma” sistemului bugetar!

Sindicaliștii acuză și „schimbarea peste noapte a inspectorilor școlari și a directorilor pe criterii de apartenență politică”

 

Sindicatele din învățământ reacționează la jignirile premierului liberal Ludovic Orban. Acesta a afirmat că motivul pentru care Guvernul amână creşterea salariilor profesorilor îl reprezintă prognoza economică, una pesimistă: „E ca într-o familie – când îţi scad veniturile şi abia mai ai bani de mâncare, de plata chiriei, nu te duci să-ţi bei banii la cârciumă”.

Într-un comunicat de presă, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ atrage atenția membrilor Guvernului României, în mod special, ministrului Finanțelor Publice, Florin Cîțu, că intenția de a nu se acorda majorarea salarială începând cu data de 1 septembrie 2020, „va fi o greșeală enormă, iar consecințele pot fi neplăcute”:

„Anunțul este surprinzător, având în vedere că înalți demnitari din Guvernul României au afirmat că în Legea bugetului de stat pentru anul 2020, sunt cuprinse sumele necesare pentru această majorare. Cu două săptămâni înainte de începerea anului școlar 2020-2021, Guvernul României propune prin OUG privind rectificarea bugetară, să nu mai fie acordate majorările salariale prevăzute de lege, măsură care reprezintă o grea lovitură pentru cadrele didactice. Conform legislației în vigoare, personalul didactic ar fi trebuit să primească, de la 1 septembrie 2020 o creștere salarială medie de 14%, care ar fi însemnat o suplimentare a venitului net cu aproximativ 300 de lei. Chiar și această majorare salarială nu ar fi adus nivelul salariilor la cel îndreptățit, având în vedere importanța muncii prestate, asta pentru că Legea nr.153/2017 poziționează personalul didactic mult prea jos în grila de salarizare.

FSLI își exprimă indignarea față de decizia Guvernului de a amâna această creștere salarială, în condițiile în care nu s-a vorbit nicio clipă despre imposibilitatea de a fi acordată. Ba mai mult de atât, înalți oficiali au anunțat că această creștere este prevăzută în legea bugetului de stat. Considerăm că este o mare greșeală și o dovadă de lipsă de respect față de colegii noștri, mai ales în condițiile în care cu toții au depus o muncă fără precedent pentru a asigura tuturor elevilor șanse egale la educație, în condițiile speciale, provocate de noul Coronavirus.

Amintim că pe durata semestrului al II-lea al anului școlar trecut, efortul fizic și intelectual al cadrelor didactice a fost foarte mare, în condițiile în care școala s-a făcut online, efort care va crește în anul școlar viitor. De asemenea, atragem atenția că personalul din învățământ va fi supus unui risc major de contaminare cu COVID 19, ținând cont că școala se va face față în față cu elevii. Nemulțumirea angajaților din educație este foarte mare, având în vedere și faptul că au fost găsite fonduri pentru majorările salariale acordate altor categorii de salariați. Prin urmare, cerem Guvernului să renunțe la această decizie de a nu acorda majorarea salarială, întrucât semnalele pe care le primim din rândul colegilor noștri arată faptul că este foarte posibil ca deschiderea noului an școlar să fie pusă sub semnul întrebării, dacă nu vor fi acordate creșterile salariale anunțate.

„Guvernanții uită că atunci când au făcut apel la angajații din sistemul de educație să se implice în noul context generat de COVID-19, toți angajații au fost solidari și s-au implicat astfel încât elevii să nu aibă de suferit, să fie încheiată situația școlară a fiecărui elev și să fie susținute examenele naționale. Chiar dacă ne-am temut pentru noi și pentru familiile noastre, pentru elevi și pentru familiile lor, nu am lăsat garda jos și ne-am implicat în toate activitățile solicitate de Ministerul Educației Naționale. Acum, când e rândul cadrelor didactice să își primească drepturile, sunt pur și simplu lăsate în așteptare, pentru că înaintea lor sunt alții care contează sau pentru că altele sunt prioritățile bugetare. Nu e doar o încălcare a legii, ci o lipsă de asumare și o lipsă de respect și apreciere față de o categorie întreagă de oameni care sunt devotați față de profesia pe care o au. Cadrele didactice așteaptă această majorare nu pentru a o cheltui la cârciumă, dacă ar fi să facem o paralelă cu declarația premierului Ludovic Orban, ci pentru a se apropia de un trai normal, la care au dreptul. Cred cu tărie că aceasta situație este încă o dovadă a desconsiderării unui sector de activitate întreg. Guvernul Orban trebuie să găsească soluții să acorde majorarea salarială începând cu data de 1 septembrie 2020!”, a declarat Simion Hancescu, președinte FSLI”.

De asemenea, Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ solicită Guvernului, într-un comunicat de presă, să nu amâne majorarea salariilor din septembrie 2020:

„În caz contrar, având în vedere situația actuală, apare un mare semn de întrebare privind implementarea oricărui scenariu pentru începerea anului școlar. Varianta propusă joi de Guvern seamănă izbitor de mult cu ceea ce s-a întâmplat în 2008, când cadrelor didactice li s-a mai refuzat o majorare salarială stabilită printr-o lege. Din punctul de vedere al FSE „SPIRU HARET“, prin această decizie de amânare a creșterilor salariale, Guvernul își arată incapacitatea de a gestiona începerea anului școlar în condiții de siguranță maximă și încearcă să creeze un conflict la nivelul sistemului, pentru a avea vinovați de serviciu, respectiv cadrele didactice, care ar trebui să intre, de la 14 septembrie 2020, la clase, cu șanse foarte mari de a contacta noul virus.

„Prin acțiunile întreprinse în ultimele luni, s-a observat clar că actualul Executiv nu știe cum să gestioneze situația din învățământ. Faptul că ministrul finanțelor, Florin Cîțu, ne anunță acum că nu erau cuprinși în buget bani pentru majorările salariale stabilite prin lege este o minciună grosolană, în condițiile în care, după finalizarea bugetului pentru anul 2020, chiar el declara că fondurile sunt prinse în buget. În plus, prin proiectul făcut public ieri seară, se încalcă orice principiu al dialogului social, partenerii nefiind informați despre acestă intenție.

Prin toate deciziile luate de la începutul pandemiei, acest Executiv a demonstrat că nu este interesat/capabil să găsească soluții viabile pentru sistemul educațional, fiind preocupat doar de aranjamente politice.

Un exemplu în acest sens este schimbarea peste noapte a inspectorilor școlari și a directorilor pe criterii de apartenență politică. La ora actuală, începerea cursurilor este pusă sub semnul întrebării – nu numai de angajați, care pot bloca începutul anului școlar, ci și de Guvern, care nu reușește să vină cu soluții clare, coerente.

Se clamează achiziția de laptopuri/tablete pentru elevi, însă acestea vor ajunge cel mai devreme în luna octombrie; multe din cadrele didactice nu au participat la cursuri de formare pentru predarea online, nu pentru că nu au dorit, ci pentru că nu li s-a oferit posibilitatea; până la ora actuală, nu există niciun proiect prin care cadrelor didactice să li se pună la dispoziție echipamente IT pentru desfășurarea orelor online. Prin toate (IN)deciziile din ultima perioadă, Guvernul pune sub semnul întrebării atingerea dezideratelor din proiectul „ROMÂNIA EDUCATĂ“ al Președintelui României și vrea să transforme țara într-o ROMÂNIE neEDUCATĂ. Sper însă că, în al 12-lea ceas, Guvernul se va trezi și, analizând ceea ce s-a întâmplat în 2008, își va reconsidera poziția față de angajații din învățământ“, a declarat Marius Ovidiu Nistor, președinte FSE „SPIRU HARET“.

Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET“ consideră că acțiunile actualului Guvern vin să arate că, de fapt, învățământul continuă să NU fie o prioritate națională și că nu se dorește finanțarea corespunzătoare a sistemului de învățământ (se anulează drepturi instituite prin lege; pentru a se încadra în costul standard, unitățile de învățământ trebuie să constituie formațiunile de studiu la nivel maxim și chiar peste, ajungându-se astfel la clase de 35-40 de elevi; avem deficit de personal atât didactic de predare, cât și didactic auxiliar și nedidactic; se desființează centre de excelență, se disponibilizează personal, se dorește renunțarea la unele materii – totul din rațiuni pur economice). Și toate acestea după ce, la începutul acestui an, la Palatul Cotroceni, în prezența Președintelui și a membrilor Guvernului, reprezentanții OECD au atras atenția asupra necesității creșterii alocațiilor bugetare pentru educație”.

Sursa foto: Flavius Lucian

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?