Ediția: Luni 29 aprilie 2024. Nr. 6614
Ediția: Luni 29 aprilie 2024. Nr. 6614

Ce trebuie să faceți dacă pierdeți cardul de sănătate

În situația pierderii sau deteriorării cardului de sănătate, asiguraţii pot solicita eliberarea unui card duplicat la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea. Conform informațiilor oferite de reprezentanții instituției, asigurații trebuie să depună o cerere în acest scop la sediul casei de asigurări de care aparțin și vor plăti contravaloarea noului card, dar şi a cheltuielilor de distribuire prin servicii poştale, în valoare de 15,50 lei. Până la primirea noului card, asiguraţii vor avea acces la servicii medicale în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate, ce li se va înmâna în momentul în care vor depune cererea pentru emiterea cardului duplicat.

În situația în care, din motive personale sau religioase, se refuză utilizarea cardului naţional de sănătate, trebuie depusă o cerere la CAS Vrancea, în care se va menţiona motivele refuzului şi se va restitui cardul de sănătate, în cazul în care acesta a fost primit, iar accesul la servicii medicale se va realiza în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului, cu termen de valabilitate de 3 luni. Adeverinţa nu trebuie să rămână la furnizorul de servicii medicale, ea va fi prezentată ori de câte ori asiguratul solicită un serviciu.

Adeverința de asigurat se eliberează și pentru persoanele care se află în una dintre următoarele situaţii:
a) a început activitatea în baza raporturilor de muncă/ serviciu şi solicită serviciile cuprinse în pachetul de bază până la data depunerii de către plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor a Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, prevăzute în Codul fiscal;
b) a depus declaraţia prevăzută la art. 174 alin. (3) din Codul fiscal şi solicită serviciile cuprinse în pachetul de bază până la data transmiterii de către ANAF către CNAS a informaţiilor necesare în vederea acordării calităţii de asigurat;
c) în alte situaţii justificate.

De menționat este faptul că în cazul celor ce se află în incapacitate sau imposibilitate de a se deplasa la Casa de Asigurări, eliberarea adeverinţelor se face prin corespondenţă, pe baza documentelor prevăzute de legislaţia în vigoare, comunicate de aceste persoane în copie. Începând cu data de 1 iulie 2012, competenţa de administrare a contribuţiilor sociale obligatorii datorate de către persoanele fizice a fost transferată de la CNAS către ANAF. Prin urmare, colectarea contribuţiilor datorate de persoanele care au calitatea de contribuabili/ plătitori de venit la sistemul de asigurări sociale de sănătate se face de către Ministerul Finanţelor Publice, prin Agenția Naţională de Administrare Fiscală şi organele fiscale subordonate acesteia, în contul unic deschis pe seama CNAS.

Datele necesare pentru stabilirea calităţii de asigurat, pentru categoriile de persoane care beneficiază de asigurare fără plata contribuţiei, sunt puse la dispoziţie în mod gratuit CNAS sau, după caz, caselor de asigurări de sănătate pe bază de protocol, de către autorităţile, instituţiile publice şi alte instituţii care gestionează astfel de persoane. Persoanele care au obligaţia plăţii contribuţiei, modul de stabilire, termenele de declarare şi de plată ale contribuţiei, precum şi persoanele fizice exceptate de la plata contribuţiei sunt prevăzute în Codul fiscal.

Cardul național de sănătate asigură accesul la serviciile medicale pe teritoriul României. iar în cazul șederii temporare pe teritoriul unei țări din spațiul Uniunii Europene, celor din Spațiul Economic European ori a Elveției, asiguratul poate solicita la Casa de Asigurări eliberarea unui card european de sănătate CEASS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?