Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

GALERIE FOTO: Povestea unei afaceri de succes din Vrancea, cu țiglă metalică Viking Pruszynski

Doi antreprenori vrânceni au dezvoltat de la zero o afacere cu țiglă metalică și au ajuns la venituri de peste 1,5 milioane de euro în câțiva ani de zile. Emil Sterea și Valentin Petcu reprezintă dealerul din Vrancea al producătorului de țiglă metalică Viking Pruszynski, parte a concernului polonez Pruszynski.

Am discutat cu cei doi antreprenori pentru a afla care este secretul succesului firmei pe care o conduc. Cei doi au avut cariere diferite până în 2009, când au pus bazele firmei care a ajuns la performanțele de astăzi. Emil Sterea a lucrat mai mult în străinătate, în Statele Unite, Germania sau Italia. A încercat diferite afaceri, respectiv un internet cafe, apoi o firmă de construcții… „Prima dată am fost doi ani în Statele Unite, m-am întors, o perioadă am stat în România, am avut un internet cafe vis a vis de Școala 10, l-am vândut. Am încercat mai multe afaceri, am plecat câteva luni în Germania, apoi în Italia, unde am rămas aproape șapte ani. În 2007 m-am întors, am deschis o firmă de construcții, care se ocupa cu construcții de case și placări, termoizolări. De exemplu, construcția de lemn de la Tresor, în Lepșa, a fost refăcută de noi după ce a ars. După aceea m-am cunoscut cu Valentin”, povestește Emil Sterea.

Valentin Petcu a lucrat în domeniu, ca angajat la o firmă vrânceană, dar l-a nemulțumit statutul de angajat. „Am învățat din greșeala patronului din ziua de astăzi. Întotdeauna, la ce am observat în piață, patronii vor cât mai mult, iar angajaților le oferă ce le cade printre degete. Ceea ce se vorbește la început nu se mai respectă, așa s-a întâmplat cu mine. Am avut o înțelegere cu patronul și altceva era la ziua de salariu. Atunci am spus că pot să lucrez pe cont propriu. La început nu aveam nimic, am început cu mașina soției. Nu aveam nimic la început, doar cunoștințele din domeniu, relații cu constructorii”, spune Valentin Petcu.

Începuturile au fost dificile. Inițial, au lucrat la construcția de case. Unul făcea case, celălalt monta acoperișul. Au făcut case de lemn la Periș, la Snagov și treptat au început să lucreze doar împreună. Atunci au hotărât să se asocieze, să construiască locuințe și să monteze învelitori. „Cu timpul, cerința a fost mai mare pe învelitori, iar acum mergem doar pe segmentul distribuție și montaj de țiglă metalică”, explică Valentin.

În urmă cu zece ani, piața de țiglă metalică din Vrancea era încă în formare, cu puține firme. Treptat, unele dintre acestea au dispărut, au apărut competitori noi, iar clienții au devenit tot mai exigenți. Acum, oamenii nu se mai uită doar la prețul tablei, ci sunt interesați și de grosime sau de calitatea materiei prime.

Dezvoltare împreună cu Viking Pruszynski

Dezvoltarea firmei a avut loc odată cu cea a producătorului de țiglă metalică Viking Pruszynski, parte a concernului polonez Pruszynski. Inițial, cei doi oameni de afaceri vrânceni cumpărau țiglă de la Viking Pruszynski printr-un dealer de la Bacău, deoarece producătorul nu vindea direct către persoane. Ulterior, firma lor a devenit dealerul din Vrancea al producătorului polonez, beneficiind de avantajele și experiența din distribuție ale acestuia. „Am început cu Viking Pruszynski, am crescut cu ei. Ne-au susținut și financiar, cu partea de marketing, transportul gratuit, pe care îl oferim și noi, mai departe, clienților noștri”, a adăugat Emil Sterea.

Cei doi vorbesc admirativ despre producătorul polonez, despre lucrurile care îi diferențiază de alte companii de pe piață. Pentru ei, Pruszynski înseamnă materie primă de calitate, un sistem de distribuție bine pus la punct și respect pentru garanția oferită clienților. „Nu e un producător care vrea creșteri forțate, ei sunt foarte maturi în dezvoltarea afacerii. Creșterile forțate au loc atunci când te canibalizezi, când nu ai viziune pe termen lung și nu arăți interes pentru calitatea materiei prime”, au precizat aceștia. Cei doi s-au întâlnit anul acesta cu Krysztof Pruszynski, cel care a construit grupul Pruszynski, cel mai mare producător polonez de acoperișuri din oțel. Inițial, Krysztof Pruszynski producea pâlnii pentru combustibil, dar în prezent grupul înseamnă zeci de companii Pruszynski care operează în străinătate.

A crescut piața de țiglă metalică pentru renovarea caselor

Baza clienților o reprezintă firmele de construcții, care știu materialele pe care le oferă magazinul celor doi, amplasat pe șoseaua de centură a Focșaniului, ba chiar și magazinul online, pe www.toproof.ro. De altfel, cei doi oameni de afaceri nu vor ca Viking să fie cunoscut ca un produs ieftin, dar vor să ofere cel mai bun raport preț – calitate. „Avem clienți care caută produsul cel mai ieftin și le spunem că nu se află unde trebuie”, spune Valentin. Emil ne arată o țiglă metalică specială, produsă de Viking Pruszynski, mai scumpă, dar cu garanție pe viață. „Avem o gamă de produse cu garanție pe viață, care este maximum de produs pe piață, niciun producător nu mai are așa ceva. Este un aliaj de magneziu, aluminiu și titan, care are o garanție nelimitată, nu ruginește. Iar prețul nu este foarte mare. Este mai scump cu circa 40-50% față de sistemul clasic”, completează Emil.

Firma celor doi antreprenori oferă acoperișuri complete, de la A la Z, produse pentru hale industriale și pentru garduri, adică tablă cutată sau șipci metalice. La sediu sunt realizate piesele de finisaj, profilele atipice, de exemplu închideri pentru hale, glafuri, adică lucruri care nu pot fi produse de serie. Datorită calității produselor oferite, la ei ajung și clienți din alte județe, precum Buzău sau Constanța. De exemplu, biserica din Eforie Nord a fost acoperită cu tablă de la firma focșăneană. „Treaba bine făcută este mai bună decât prețul scăzut. Piața s-a maturizat. De exemplu, în anii trecuți se căuta o grosime inferioară, de 0,4, care acum se vinde din ce în ce mai puțin. Noi nu vindem produse mai mici de 0,4. Conform producătorului, nu se poate da garanție la o grosime mai mică de 0,4. Garanția produsului o oferă producătorul, cu toate certificatele de conformitate. Aceasta este cea mai importantă, pentru că nu vânzătorul a produs tabla, el doar o vinde”, spune Emil Sterea.

Firma celor doi antreprenori a crescut constant, de la an la an. De la o cifră de afaceri de o sută de mii la început, au ajuns la 1,5 milioane euro, iar în acest an, ținând cont de tendința pieței, speră să ajungă la aproape 2 milioane de euro, cu o creștere de 15-20%. „În primele cinci luni ale anului este o creștere de 28% față de primele cinci luni ale anului trecut. Sperăm ca la sfârșitul anului să terminăm cu o creștere de 15-20%. Mare parte din creștere provine din renovări. Piața de construcții rezidențiale noi este într-o stagnare, chiar scădere față de anul trecut. În schimb, nevoia mare de țiglă metalică este la renovări”, a precizat Valentin Petcu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?