Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

GALERIE FOTO: Elevii clasei a IV-a C de la Școala Ion Basgan au învățat despre bani și economisire

„Săptămâna globală a banilor” – un proiect de cetățenie activă

 

Clasa a IV-a C („Cutezătorii”) de la Școala Gimnazială „Ion Basgan” Focșani a desfășurat în săptămâna 25 – 31 martie o serie de activități pentru a sărbători „Global Money Week”, un eveniment internațional organizat anual de Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație, în parteneriat cu Banca Națională a României și cu organizația Child and Youth Finance – Olanda.

Elevii clasei studiază disciplina opțională „Educație financiară – Banii pe înțelesul copiilor”, curs susținut de învățătoarea lor, Mirela Barcan. Cursul dezvoltă şi menţine interesul copiilor asupra problemelor legate de cunoaşterea şi aplicarea corectă a instrumentelor de plată, dezvoltă cunoştinţe financiare, întărește ideea că „banul înseamnă muncă”. Este, de asemenea, o mare oportunitate de a cunoaște importanța banilor – economisierea, cheltuirea, investirea, donarea.

Pe parcursul întregii săptămâni, activitățile au integrat competențe și activități, deoarece tematica acestui curs permite abordarea interdisciplinară: matematică, limba şi literatura română, istorie, geografie, arte vizuale și abilităţi practice, informatică, educaţie civică, joc și mișcare. Cuvântul de ordine a fost „echipă”. Dincolo de competențele specifice domeniului financiar, elevii și-au valorificat abilitățile dezvoltate pas cu pas, pe parcursul anilor – abilități de învățare, de informare, de gândire, de comunicare, de cooperare, de muncă, de adaptabilitate.

Totul a început cu personalizarea literelor din titlul evenimentului. Acest tip de activitate a devenit un „brand” al clasei, fiecare proiect având propria tematică și, evident, propria galerie de litere desenate de elevi.

„Caruselul banilor” a provocat atenția, memoria, concentrarea elevilor, comunicarea pozitivă, găsirea și negocierea soluțiilor. Vocabularul specific și cunoștințele tematice au fost valorificate în jocurile de memorie, în construirea șirurilor logice, în operațiuni bancare – jocuri de rol („Bancomatul”; „Casa de schimb valutar”; „La bancă”). „Fabrica de povești” și-a dezvoltat „Baza de date” cu locuri, personaje, cauze, acțiuni, lucruri, stări, emoții și sentimente. Propunerile au fost negociate, iar selecția realizată a lăsat hazardul să stabilească ce cuvinte-cheie au avut de folosit elevii în scrierea imaginativă de tip „Story cubes” și de ilustrat în benzile desenate.

„Avem bani, n-avem probleme!” s-a numit activitatea matematică în cadrul căreia elevii au compus, în echipe, diverse tipuri de probleme legate de viața cotidiană și de utilizarea banilor. Problemele au fost date spre rezolvare altor echipe și apoi verificate cu toată clasa. „Cine umple pușculița?” a fost un joc de strategie, de tip concurs, care a pus la încercare tot bagajul de achiziții teoretice însușite de la începutul anului școlar. „Dobânda” – dacă răspunsul era corect, echipa primea un premiu în bani (specimene). Suma era diferită în funcție de dificultatea problemei. „Suntem acționari!” – unele câmpuri de joc puteau trimite echipajul înainte, altele înapoi. Când echipa înainta, primea 100 de lei – „dividende”. Când echipa era trimisă înapoi, dădea coordonatorului 100 de lei – acțiunile „scădeau”. Evident, echipa care a acumulat cei mai mulți bani la sfârșitul jocului, a câștigat.

Activitatea de planificare a bugetului i-a provocat pe elevi să-și imagineze „Vacanța de vis”, punându-i în situația de a se documenta pe internet privind costurile reale ale unor călătorii cu avionul, servicii hoteliere, vizitarea unor obiective turistice, achiziționarea unor produse necesare etc. „Oameni… valori și valori… monetare” a fost o activitate complexă, care a presupus documentarea privind personalitățile și obiectivele ilustrate pe bancnotele românești, realizarea unui poster-fluviu și prezentarea într-o manieră cât mai ingenioasă a produselor realizate.

Activitățile desfășurate în cadrul „Global Money Week”, alături de celelalte activități de educație financiară derulate pe parcursul anului școlar, reprezintă elemente importante ale proiectului pe care echipa clasei, împreună cu învățătoarea Mirela Barcan, îl elaborează în această perioadă, în vederea calificării la etapa națională a Olimpiadei Micilor Bancheri, ce va fi organizată în luna mai, la București.

Elevii au conștientizat faptul că trăiesc deja într-o lume în care înţelegerea şi stăpânirea instrumentelor financiare de bază sunt indispensabile pentru a-şi construi un viitor profesional dar şi de cetăţean activ. Fixând în şcoală, de la cele mai mici vârste, toate aceste lucruri legate de bani, vom avea o generaţie care nu numai că va înţelege mai bine cum funcționează economia, care este rolul băncilor şi cum pot fi folosite produsele financiare într-un mod responsabil, ci şi o generaţie care va avea o altă atitudine în privinţa relaţiei muncă-bani, a succesului în carieră şi în viaţă şi o altă atitudine în privinţa educaţiei.

 

Prof. Mirela Barcan,

Școala Gimnazială „Ion Basgan” Focșani

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?