Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Marți 7 Mai 2024. Nr. 6617

Primăriile primesc mai mulți bani pentru funcționare prin legea bugetului de stat

Proiectul Legii bugetului de stat pentru acest an crește sumele minime alocate pentru finanțarea administrațiilor locale. Cele mai mari creșteri sunt la municipii, unde plafonul minim de funcționare a fost stabilit la 20 milioane lei, comparativ cu cinci milioane lei, suma de anul trecut. Un raport prezentat de Ministerul Finanțelor Publice arată că, la consiliile județene, pentru fundamentarea sumelor alocate s-a avut în vedere un necesar minim de 400 lei/locuitor, comparativ cu 250 lei/locuitor în 2018. Pentru municipii, orașe, comune, necesarul a fost stabilit la 1200 lei/locuitor, comparativ cu 750 lei în 2018. De asemenea, au fost stabilite plafoane minime de 2 milioane lei la comune, față de un milion de lei în 2018, 6 milioane lei la orașe, comparativ cu 3 milioane lei în 2018 și 20 milioane lei la municipii, de la 5 milioane lei. În schimb, la consiliile județene a fost stabilit un plafon maxim de 250 milioane lei.

Sumele mai mari de bani sunt însoțite de responsabilități mai mari, deoarece proiectul legii bugetului de stat prevede finanțarea integrală din bugetul local a cheltuielilor de asistență socială aferente protecției copilului și persoanelor cu handicap, precum și contribuțiile pentru personalul neclerical. Aceste cheltuieli au fost estimate la 6,3 miliarde lei, fiind compensate prin celelalte alocări la bugetele locale. Astfel, 100% din impozitul pe venit colectat la bugetul de stat se repartizează bugetelor locale, adică o creștere estimată la peste 7 miliarde lei, comparativ cu anul trecut. În plus, sumele alocate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale vor fi mai mari cu 5,4 miliarde lei, comparativ cu anul trecut. La nivelul județului Vrancea, propunerile pentru suma din  TVA pentru echilibrarea bugetelor locale sunt de peste 320 milioane lei, din care 311 milioane lei pentru asigurarea bugetului de funcționare.

Proiectul Legii bugetului de stat stabilește modul în care se repartizează impozitul pe venit estimat a fi încasat la fiecare unitate administrativ teritorială. Astfel, 15% merge la bugetul local al județului; 60% la bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit și încă 20% pentru echilibrarea bugetelor locale. De asemenea, o cotă de 5% va fi utilizată pentru „constituirea unui fond la dispoziția consiliului județean, gestionat printr-un cont distinct deschis pe seama acestuia, fond care se repartizează integral în anul 2019 comunelor, orașelor și municipiilor din județ, prin hotărârea autorităților deliberative, pentru achitarea arieratelor provenite din neplata cheltuielilor de funcționare și/sau de capital, în ordinea cronologică a vechimii arieratelor, pentru susținerea programelor de dezvoltare locală și pentru susținerea programelor de infrastructură care necesită cofinanțare locală precum și pentru cheltuielile de funcționare pe care unitățile administrativ-teritoriale din județ, în mod justificat, nu le pot finanța”. Repartizarea se face după consultarea primarilor asupra sumelor de care au nevoie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?