Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628
Ediția: Luni 20 Mai 2024. Nr. 6628

Ședință a coordonatorilor SNAC despre acțiuni de voluntariat în beneficiul copiilor cu deficiențe din județ


Coordonatorii Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară (SNAC) din unitățile de învățământ vrâncene s-au întâlnit, ieri, la sediul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ), unde a avut loc consfătuirea județeană. A fost prezentat raportul de activitate pentru anul școlar 2016-2017, s-au pus la punct detalii organizatorice pentru activitatea din anul școlar în curs, dat fiind faptul că, pentru implementarea SNAC la nivelul județului Vrancea, în fiecare unitate de învățământ trebuie numit, prin decizia Consiliului de Administrație, un coordonator. 
Astfel, fiecare elev poate face parte din echipele de voluntari constituite la nivelul unității de învățământ în care este școlarizat și poate organiza și desfășura activități specifice acestei strategii. De regulă, activitățile vizează susținerea persoanelor aflate în dificultate, în special a copiilor cu cerințe educaționale speciale. Beneficiarii direcți ai activităților pot fi: copii/ tineri/ adulți cu dizabilități, abandonați sau fără locuință, bătrâni, bolnavi și, în general, orice persoană aflată în dificultate. „E posibil, ca la un moment dat, în viața noastră să apară o persoană cu nevoi speciale, fie că nu vede, nu aude, e în cărucior cu rotile, nu poate gândi la fel de repede și bine ca tine sau se confruntă cu o altă dificultate. Poate îl privești cu îngrijorare, teamă, compasiune. Å¢i-ai dori să-i oferi ajutorul, să-i fii alături, dar nu știi cum e mai bine să procedezi. Dacă dorești să te implici în activități de voluntariat cu copiii cu cerințe educaționale speciale, credem că te-ar ajuta să știi ce însemnă CES, care sunt caracteristicile copiilor cu CES și care sunt recomandările pe care le poți urma în activitățile cu acești copii. Tu poți face viața unui copil „special” mai frumoasă, poți să-i oferi bucurii, poți contribui la combaterea discriminărilor, astfel încât termenul „special” să nu fie privit ca o etichetă negativă!”, a transmis profesorul Aurora Lefter, inspector școlar pentru învățământul special și coordonator județean SNAC.
Aurora Lefter este voluntar de când se implementează SNAC în Vrancea, respectiv din 2007. 

SNAC promovează învățarea activă și coeziunea socială

Acțiunea comunitară reprezintă o extraordinară și inedită poveste de succes,  dezvoltată pe teren de elevi și profesori, dedicați și inspirați, cu implicarea activă a Ministerului Educației Naționale și cu sprijinul partenerilor internaționali. SNAC este o activitate voluntară care unește unități de învățământ de masă cu școli speciale, azile și instituții de plasament într-un program clar, coerent și coordonat, care cuprinde activități educaționale periodice și creează un parteneriat de învățare între toți participanții, îi implică pe elevi. Aceștia vor face vizite periodice (ideal este săptămânal) la o școală specială sau instituții de protecție socială pentru a se întâlni cu copii și adulți și pentru a-i implica într-un program de activități care va facilita procesul de dezvoltare educațională și integrarea socială între voluntari și beneficiari. 
Scopul SNAC este acela de a le prezenta voluntarilor, precum și copiilor din școlile speciale și din azile/ centre de plasament, programul Acțiunii Comunitare, program care stimulează dezvoltarea educațională și promovează integrarea socială, îmbunătățirea șanselor de viață și experiențelor tuturor tinerilor din școli, în special ale celor cu nevoi speciale. Un alt scop al acestei acțiuni este acela de a ajuta la depășirea barierelor legate de procesul de învățare și să dea un sentiment de reușită tuturor tinerilor, precum și creșterea nivelului de integrare printr-un program de activități create să promoveze învățarea activă și coeziunea socială.

Activitățile trebuie să se plieze pe nevoile beneficiarilor

Acest program își propune să îi unească pe elevii voluntari și beneficiarii din școlile speciale/ centre de plasament partenere, atât în timpul cât și în afara orelor de școală, în cadrul unui program local de activități educaționale, să le ofere tinerilor cu nevoi speciale șansa de a fi stimulați mental, de a fi susținuți fizic, de a fi integrați social și de a-și dezvolta mai mult abilitățile prin intermediul unor activități creative, imaginative și terapeutice (de ex. artă, teatru, sport, informatică, muzică, meșteșuguri). De asemenea, se urmărește încurajarea voluntarilor să dobândească sau să-și dezvolte calitățile de inițiativă, angajament și ingeniozitate prin participarea la acest program.
„Pentru a putea fi considerate «Acțiune comunitară», activitățile trebuie să implice voluntari și beneficiari. Și nu uitați! Voluntarii SNAC lucrează cu și pentru beneficiari, împreună, nu separat. Porniți de la nevoile beneficiarilor și adaptați activitățile, astfel încât ele să ducă la rezultate pozitive pentru toți cei implicați. Fiți atenți, empatici și responsabili în alegerea activităților, pentru că ele sunt cele care vor face viața beneficiarilor mai frumoasă. Nu promiteți mai mult decât puteți da, mai bine începeți încet și mergeți departe!”, a fost îndemnul inspectorului școlar Aurora Lefter pentru cei prezenți la întâlnire.
Trebuie spus faptul că cele mai întâlnite activități implementate de voluntarii SNAC sunt de socializare: jocuri, povești, ecologizare și plantare de puieți, confecționare de obiecte artizanale, expoziții, activități sportive, excursii, drumeții, vizite, sprijinire în activitățile de învățare școlară, ateliere de muzică, dans, teatru, desen, abilități practice, evenimente culturale, artistice și comunitare, activități specifice diferitelor evenimente.
La întâlnirea coordonatorilor SNAC a fost prezentă și Lauriana Ailincuței, inspector școlar general, care a apreciat importanța activităților specifice SNAC desfășurate în școli de profesori și elevi, voluntari și beneficiari.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?