Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633

Colegiul Psihologilor cere ANULAREA concursului pentru directorii de școli


Colegiul Psihologilor din România solicită reevaluarea condițiilor de realizare a testării psihologice a aptitudinilor cognitive și competențelor manageriale din cadrul examenului pentru funcția de director al instituțiilor de învățământ și reluarea lui cu realizarea unei evaluări psihologice făcute de psihologi atestați profesional în specialitatea psihologia muncii și organizațională. Acest lucru a fost transmis public de Colegiul Psihologilor din România printr-un comunicat de presă, în care se precizează că: „Potrivit articolelor apărute pe site-ul oficial al ministerului și în mass-media, Ministerul Educației a susținut că prin intermediul întrebărilor din testul grilă au fost evaluate aptitudinile cognitive și competențele manageriale ale candidaților, ambele cu o pondere de 59%. La examenul pentru funcția de director al unităților de învățământ, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice (MENCS-n.r.) a evaluat elemente psihologice ale candidaților, fără a avea acest drept. Potrivit art. 5 din Legea nr. 213/2004, testarea psihologică, inclusiv evaluarea aptitudinilor cognitive și a competențelor manageriale, este un atribut profesional al psihologilor cu drept de liberă practică, atestați profesional și nu al unei instituții sau a altei persoane juridice, fie el și un minister”, se arată în comunicat.
    Președintele Colegiului Psihologilor din România, prof. univ. dr. Mihai Aniței, semnatarul comunicatului, subliniază faptul că, mai concret, MENCS nu are dreptul legal să testeze aptitudinile cognitive și competențele manageriale întrucât evaluarea acestor elemente psihologice specifice formează obiectul psihologiei muncii și organizaționale, chiar a psihologiei clinice, putând fi testați numai de profesioniștii atestați. „Ne întrebăm ce relevanță are acel test în condițiile în care a fost aplicat, cu interpretarea datelor psihologice pe baza unui instructaj făcut de constructorii unor teste psihologice. Din păcate, în acest fel Ministerul Educației induce ideea că oricine poate face psihologie, ceea ce nu este nici adevărat și nici corect față de miile de profesioniști, care au studiat, s-au perfecționat și au obținut atestare legală. În aceste condiții solicităm reluarea examenului pentru funcțiile de director și director adjunct al unităților de învățământ cu aplicarea testării psihologice realizate de catre profesioniști”, a declarat Mihai Aniței. „Aceleași persoane care l-au sfătuit pe domnul ministru să înlocuiască un examen psihologic riguros cu o «testare» fără suport profesional, au solicitat modificarea legislației specifice profesiei noastre, în vederea preluării controlului într-un domeniu profesional care nu poate fi condiționat de către cei care privesc psihologia doar ca pe o afacere cu teste psihologice”, concluzionează comunicatul.

Cu ce precizări vine Ministerul Educației

    Răspunsul Ministerului Educației n-a întârziat să apară, acesta constând în cinci precizări cu privire la testul-grilă susținut de candidați. Acestea sunt: 
    1. Testul nu reprezintă o evaluare psihologică. „Acesta a fost elaborat de specialiști în științe cognitive și în științele educației și a vizat evaluarea competențelor cognitive și manageriale dezirabile pentru exercitarea rolului de director sau director adjunct într-o școală modernă: capacitatea de a face distincție între diferite stiluri și modele manageriale, capacitatea de înțelegere și asumare a rolului unui manager la nivelul unei instituții școlare, capacitatea de a distinge între esențial și secundar, capacitatea de a face conexiuni logice între fenomene și evenimente, atenția la detalii, spiritul de observație, capacitatea de gândire strategică etc.”, transmite MEN.
    2. La nivel de concept, testul-grilă valorifică avantajele unei probe scrise printr-un nivel ridicat de obiectivitate, transparență în evaluare și operativitate în administrare.
    3. Asimilarea acestui test cu unul de factură psihologică este o eroare involuntară sau deliberată de optică. „Nici modul în care a fost construit, nici formula de evaluare, respectiv utilizarea rezultatului nu au vizat generarea unui profil psihologic al candidatului. Obiectivul urmărit a fost testarea abilităților menționate anterior pe baza unui scor/punctaj conform evaluării pe baza baremului”, susțin cei de la MEN.
    4. Itemii de evaluare a abilităților cognitive care provin din teste standardizate cunoscute și consacrate au fost utilizați pe baza acordului scris al deținătorilor drepturilor de autor.
    5. Itemii asociați evaluării abilităților manageriale au fost formulați astfel încât să reflecte capacitățile de analiză critică și gândire strategică ale candidaților, evitând formulări care să solicite capacitatea de memorare mecanică a unor informații din resursele bibliografice indicate.

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?