Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

FSLI şi Comisia de Învăţământ din Senat cer amânarea concursului pentru funcțiile de directori de școli


Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Comisia pentru Învățământ, Åžtiință, Tineret și Sport din Senatul României cer amânarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de directori de școli, la nivelul întregii țări. Reprezentanții celor două organisme au discutat cu cei ai Ministerului Educației Naționale despre carențele și disfuncționalitățile apărute la nivelul unităților de învățământ, ca urmare a punerii în aplicare a prevederilor Ordinului MENCS  5080/2016 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct.
„Calendarul stabilit de MENCS pentru derularea concursului nu permite candidaților pregătirea în condiții optime a documentelor necesare pentru înscriere, care includ oferta managerială, constând în elaborarea/analiza proiectului de dezvoltare instituțională/planului de acțiune al școlii, după caz, respectiv, întocmirea planului operațional corelat cu PDI/PAS. De asemenea, subliniem faptul că anumite documente necesare pentru înscriere implică demersuri făcute către alte instituții ale statului, iar eliberarea lor poate dura mai multe zile (cazier judiciar, certificat medical etc.). Candidații care în prezent ocupă funcțiile de director/director adjunct în învățământul preuniversitar prin detașare în interesul învățământului până la organizarea concursului sunt dezavantajați față de ceilalți candidați, având în vedere că în această perioadă trebuie să asigure managementul unităților de învățământ la început de an școlar. Pregătirea probei scrise prezintă dificultăți pentru că, pe lângă faptul că implică citirea și aprofundarea bibliografiei într-un interval de timp foarte scurt, procurarea lucrărilor de specialitate în management educațional se poate realiza într-un interval de la două la opt săptămâni, având în vedere că, la acest moment, nu se găsesc în librării”, a transmis președintele FSLI, Simion Hancescu, Comisiei pentru Învățământ, Åžtiință, Tineret și Sport din Senatului României.
Prin urmare, Comisia pentru Învățământ, Åžtiință, Tineret și Sport a Senatului a hotărât să solicite ministrului Educației amânarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct de școli, astfel încât acesta să poată fi organizat în condiții optime, fără bulversarea activității în sistemul de învățământ. 

Greu de acumulat puncte la CV

De asemenea sunt precizate și aspecte privind organizarea concursului, care nu sunt tocmai democratice. „Imposibilitatea organizării concursului în unitățile de învățământ în care nu există cadre didactice titulare cu cel puțin gradul didactic II – art. 12 alin. 1 lit. b). Eliminarea alineatului 2 al art. 12, care prevede că reprezentanții autorităților publice locale în comisia de concurs pot avea și un nivel de studii inferior celui al candidaților. Eliminarea interdicției ocupării, în urma câștigării concursului, a funcției de director/director adjunct în condițiile în care soțul/soția/ruda de gradul I îndeplinește o funcție de îndrumare și control la nivelul inspectoratului școlar, funcție de conducere la nivelul casei corpului didactic, palatelor și cluburilor copiilor și elevilor, cluburilor sportive școlare sau funcție didactică la nivelul unității de învățământ. Modificarea tezei a II-a a art. 14 alin. 1 lit. a), precum și a art. 29, care în forma actuală încalcă atât dispozițiile art. 258 alin 1 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cât și dispozițiile Legii dialogului social nr. 62/2011, forma corectă fiind «câte un reprezentant al organizațiilor sindicale afiliate la federațiile sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, care au membri în unitatea de învățământ; pentru unitățile de învățământ în care nu există organizație sindicală/există organizație sindicală afiliată la o federație care nu este reprezentativă la nivel de sector de activitate învățământ preuniversitar, participă cu statut de observator un reprezentant al salariaților de la unitatea de învățământ pentru care se organizează concursul, ales în consiliul profesoral, prin vot secret, cu majoritate simplă»”, sunt argumentele FSLI.
Un alt punct, la fel de nevralgic, îl reprezintă CV-ul, mai exact punctajul de la acesta: „imposibilitatea acumulării punctajului minim (7 pct.) de către majoritatea candidaților, la evaluarea CV-ului, având în vedere punctajele prea mari acordate unor criterii: acordarea a 1 punct pentru doctorat în management educațional sau în domeniul în care își desfășoară activitatea; acordarea a 1 punct pentru participarea la stagii de formare/de perfecționare în specialitate și/sau în managementul educațional în străinătate, dificultăți în prezentarea dovezilor prin care candidații probează cunoașterea unor limbi străine sau a cunoștințelor de operare pe calculator. De asemenea, considerăm ca necorespunzătoare utilizarea unei grile de evaluare a CV-ului similară cu cea utilizată la concursul pentru ocuparea funcțiilor de inspector școlar general, inspector școlar general adjunct din inspectoratele școlare și de director al casei corpului didactic”, potrivit FSLI.
În aceste momente, în școlile din Vrancea este o adevărată nebunie deoarece directorii în funcții sunt ocupați cu încadrările de la început de an școlar și cu problemele curente ale unităților, așa că nu au timp nici măcar să-și facă dosarele.  

Înscrieri on-line la concurs

Candidații la funcțiile de directori și directori adjuncți de unități de învățământ preuniversitar se pot înscrie la concurs până pe 2 octombrie, dacă nu va fi amânat. Ei pot face acest lucru on-line, pe platforma MONMedu, accesibilă la adresa https://mon.edu.ro/mon-mects/. „Procedura de înscriere se regăsește pe platforma MONMedu, accesibilă la adresa https://mon.edu.ro/ în secțiunea «Manuale și ghiduri». Datele de autentificare sunt următoarele: Utilizator: (cod individual, transmis în toate unitățile de învățământ în luna aprilie 2016); Parola: este formată din ultimele 6 cifre din CNP. Suportul tehnic se acordă în intervalul orar 09:00-18:00, de luni până vineri, pe următoarele canale de comunicare: E-mail la adresa: suport-mon@edumax.edu.ro; Forum la adresa: http://forum.portal.edu.ro/index.php?showforum=275, se arată pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Vrancea.
Pe 7 octombrie ar trebui să fie afișate rezultatele verificării îndeplinirii condițiilor de înscriere, iar pe 12 octombrie este programată proba scrisă, urmând ca în perioada 17 octombrie – 17 noiembrie să se desfășoare proba de evaluarea a curriculum-ului vitae și a interviului. Rezultatele finale ar trebui afișate pe 9 decembrie, acestea urmând a fi validate pe 16 decembrie în consiliul de administrație al ISJ.

10 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?