Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

În numai trei luni, 209 vrânceni au solicitat pensionarea pe caz de invaliditate!


Elevii, ucenicii și studenții care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, din cauza accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale survenite în timpul și din cauza practicii profesionale, au dreptul la pensie de invaliditate. Acest lucru este reglementat de Legea nr. 263/2010 privind pensiile publice. De la începutul acestui an, la Casa Județeană de Pensii (CJP) Vrancea au fost depuse 209 dosare de pensie de invaliditate, din fericire niciunul care să reprezinte cazul vreunui tânăr din categoriile amintite mai sus. Aceștia se adaugă celor peste 8642 de beneficiari de astfel de pensii din tot județul, ce figurează în evidențele instituției.

    Pensia de invaliditate se acordă persoanelor care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, din cauza accidentelor de muncă și bolilor profesionale, neoplaziilor, schizofreniei și SIDA, precum și bolilor obișnuite și accidentelor care nu au legătură cu munca. La acest fel de pensie au dreptul și elevii, ucenicii și studenții care și-au pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, ca urmare a accidentelor de muncă sau bolilor profesionale survenite în timpul și din cauza practicii profesionale. De asemenea, conform legii, pot beneficia de pensie de invaliditate marii mutilați ai Revoluției din 1989 sau cei care atunci și-au pierdut din capacitatea de muncă.
    Potrivit celor spuse de jurist Monica Moldovan, purtătorul de cuvânt al Casei Județene de Pensii Vrancea, în raport cu gradul de reducere a capacității de muncă, invaliditatea este de gradul I, II sau III, evaluarea în vederea stabilirii gradului de invaliditate făcându-se la cerere, de către medicul specializat în expertiza medicală a capacității de muncă din cadrul CJP. „Potrivit articolului 69 din Legea nr. 263/2011 privind sistemul unitar de pensii publice, în raport cu gradul de reducere a capacității de muncă, invaliditatea este: de gradul I, caracterizată prin pierderea totală a capacității de muncă și a capacității de îngrijire; de gradul II, caracterizată prin pierderea totală a capacității de muncă, cu păstrarea capacității de autoîngrijire; de gradul III, caracterizată prin pierderea a cel puțin jumătate din capacitatea de muncă, persoana putând să presteze o activitate profesională corespunzătoare a cel mult jumătate din timpul normal de muncă”, a detaliat Monica Moldovan.

Actele necesare acordării pensiei de invaliditate

    Pentru a deveni beneficiar al unei pensii de invalidiate, solicitantul trebuie să depună la Casa Județeană de Pensii Vrancea, următoarele documente: cerere pentru înscrierea la pensie de invaliditate; carnetul de muncă (original și copie); carnetul de muncă pentru membrii CAP (original și copie); alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată; actele de stare civilă (buletin de identitate sau carte de identitate, certificat de naștere și de căsătorie, original și copie); livretul militar (original și copie); diploma de absolvire a învățământului universitar (original și copie) și adeverința eliberată de instituția de învățământ superior din care să rezulte durata normală, perioada efectuării studiilor și faptul că acestea au fost urmate la zi; acte doveditoare privind stagiul de cotizare în specialitate – pentru personalul militar; adeverință privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
adeverință privind încadrarea activității în fostele grupe I și/sau II de muncă, în condiții deosebite, speciale și alte condiții de muncă, în original (dacă este cazul).
    De asemenea, mai este nevoie de procura specială pentru mandatar (original și copie); dacă este cazul, acte pentru dovedirea calității de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, și/sau al Legii recunoștinței față de eroii-martiri și luptătorii care au contribuit la victoria Revoluției române din Decembrie 1989, precum și față de persoanele care și-au jertfit viața sau au avut de suferit în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987 nr. 341/2004; adeverință care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011, original; alte acte prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie; adeverința din care să rezulte data încetării plății indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverință din care să rezulte data încetării calității de asigurat (original); copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fișei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională, unde este cazul.
    De asemenea, din toate aceste documente nu trebuie să lipsească decizia medicală asupra capacității de muncă, în original, care se obține în urma evaluării făcută de medicul expert.

Acte necesare evaluării capacității de muncă

    Pentru evaluarea capacității de muncă, cererea și documentele medicale ale solicitantului se depun la cabinetul de expertiză medicală. Actele necesare încadrării în grad de invaliditate care se anexează cererii sunt următoarele: actul de identitate; documente medicale din care să rezulte afecțiunile prezentate și rezultatele investigațiilor necesare pentru susținerea diagnosticului clinic și funcțional (forma clinică și stadiul evolutiv al bolii); adeverința eliberată de angajator care să ateste numărul de zile de concediu medical, cumulat în ultimele 12/24 de luni, cu menționarea datei ultimei zile de concediu medical; documentul din care să rezulte cauza invalidității; documentul care să ateste data ivirii invalidității, după caz.
    Documentele care atestă cauza invalidității sunt, după caz: fișa BP2/adeverință de confirmare eliberată de direcția de sănătate publică, în caz de boală profesională; FIAM/proces-verbal avizat de inspectoratul teritorial de muncă ce a confirmat caracterul de muncă al accidentului sau adeverință de confirmare a înregistrării accidentului de muncă la inspectoratul teritorial de muncă, în caz de accident de muncă; documente medicale eliberate de medicii de specialitate care confirmă diagnosticul, în caz de schizofrenie/neoplasm/SIDA; pentru afecțiunea neoplazică se anexează și rezultatul examenului histopatologic; certificat emis de comisia de expertiză medico-militară, în caz de accident sau boală contractată în timpul ori din cauza îndeplinirii serviciului militar sau a școlilor militare.

Decizia medicală se emite în 45 de zile de la depunerea cererii

    În urma examinării clinice și analizării documentelor medicale, medicul expert al asigurărilor sociale completează raportul de expertiză medicală a capacității de muncă și emite decizia medicală asupra capacității de muncă. „În situația în care, pentru emiterea deciziei medicale sunt necesare investigații sau examinări de specialitate suplimentare, medicul expert al asigurărilor sociale propune, după caz, prelungirea duratei concediului pentru incapacitate temporară de muncă”, a declarat Monica Moldovan, purtătorul de cuvânt al CJP Vrancea.
    Decizia medicală se emite în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii și se comunică în termen de cinci zile de la emitere. Aceasta poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile medicale de contestații. Comisiile medicale de contestații funcționează în cadrul centrelor regionale de expertiză medicală a capacității de muncă și Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperare a Capacității de Muncă București. Contestația se soluționează în termen de 45 de zile de la înregistrare, iar decizia se comunică în termen de cinci zile de la data soluționării. Deciziile medicale asupra capacității de muncă necontestate în termen rămân definitive.
    Pensionarii de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara pensiei, la o indemnizație pentru însoțitor sau la asistent personal (însoțitor). Începând cu acest an, indemnizația pentru însoțitor în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I este în cuantum egal cu 80% din valoarea unui punct de pensie, respectiv 698 lei, față de anul 2015 când indemnizația a fost de 668 lei. Începând cu anul 2016, valoarea punctului de pensie este de 871,7 lei, față de anul 2015 când a fost de 863,2 lei.
    Plata indemnizației pentru însoțitor se suspendă pe perioada în care pensionarul este internat într-o instituție de asistență socială sau într-o unitate medicală specializată, în care se asigură supraveghere și îngrijire permanente, cu excepția situațiilor în care pensionarul este nevăzător. Suspendarea plății pensiei și/sau a indemnizației pentru însoțitor se poate face și la cererea pensionarului, situație în care suspendarea plății se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Revizuire medicală la intervale cuprinse între 1 și 3 ani

    Până la împlinirea vârstelor standard de pensionare, pensionarii de invaliditate sunt supuși, cu câteva excepții, revizuirii medicale periodic. În funcție de afecțiune, intervalele între care se face revizuirea pot fi cuprinse între un an și trei ani.  Revizuirea medicală se poate efectua și la cererea pensionarilor, dacă starea sănătății lor s-a îmbunătățit sau, după caz, s-a agravat. Nu mai sunt supuși revizuirii medicale pensionarii de invaliditate care: prezintă invalidități care afectează ireversibil capacitatea de muncă; au împlinit vârstele standard de pensionare prevăzute de prezenta lege; au vârsta mai mică cu până la 5 ani față de vârsta standard de pensionare și au realizat stagiile complete de cotizare. Constatarea acestor situații se face numai cu avizul Institutului Național de Expertiză Medicală și Recuperarea Capacității de Muncă care poate convoca pentru expertizare pensionarul de invaliditate. Concluziile expertizării sunt obligatorii și definitive. Neprezentarea din motive imputabile pensionarului, atrage suspendarea plății pensiei. Suspendarea plății pensiei se face începând cu luna următoare celei în care neprezentarea s-a comunicat către casa teritorială de pensii.
    Pensionarii de invaliditate sunt obligați să urmeze programele recuperatorii întocmite de medicul expert al asigurărilor sociale care a emis decizia medicală asupra capacității de muncă, în vederea reintegrării socioprofesionale. Neîndeplinirea acestei obligații din motive imputabile pensionarului, duce de asemenea la suspendarea plății pensiei. Suspendarea încetează cu luna următoare reluării sau, după caz, începerii programelor recuperatorii.
    La data îndeplinirii condițiilor pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, pensia de invaliditate devine pensie pentru limită de vârsta, însă indemnizația pentru însoțitor (acolo unde situația o impune) se menține și pe durata acordării pensiei pentru limită de vârstă.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?