Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Sâmbătă 4 mai 2024. Nr. 6617

Pensia privată, acordată chiar dacă suma nu e suficientă pentru o pensie minimă


Un act normativ recent apărut în Monitorul Oficial, care se va aplica începând din data de 23 mai, prevede faptul că persoanele care contribuie la fondurile de pensii private vor putea solicita banii acumulați în cont chiar dacă suma nu este destul de mare pentru a beneficia de pensia privată minimă. „Pensiile private sunt reglementate în momentul de față de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, iar acest act normativ prevede că, în anumite situații, banii din contul participantului pot fi plătiți acestuia înainte de termen, sau moștenitorului său. Mai exact, este vorba de situația în care beneficiarul se pensionează pe caz de invaliditate, dar suma din cont nu este destul de mare pentru acordarea pensiei private minime, și situația în care acesta moare înainte să ceară obținerea pensiei private. Prevederile detaliate în acest sens au fost publicate în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 272 din 23 aprilie, fiind incluse în Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 7/2015 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat. Până la momentul adoptării legii privind organizarea și funcționarea sistemului de plată a pensiilor private, participanții (sau, după caz, moștenitorii acestora) vor primi banii din cont, în situațiile precizate mai sus, ca plată unică”, se detaliază pe site-ul avocatnet.ro. 
    De menționat este faptul că potrivit Legii nr. 411/2004, persoanele de până la 35 de ani, asigurate în sistemul pensiilor de stat sunt obligate să adere la un fond de pensii administrat privat, în timp ce pentru asigurații cu vârsta între 35 și 45 de ani, acest lucru este opțional. Prin introducerea acestor pensii administrate privat se intenționează ca celor care contribuie la un astfel de fond să li se asigure o pensie privată care să suplimenteze pensia acordată de stat.

Cum se acordă banii în caz de invaliditate

    Potrivit noilor reglementări, în caz de invaliditate gradul I sau II, suma acumulată de cotizantul la fondul de pensii administrat privat se va plăti numai în situația în care invaliditatea respectivă afectează definitiv capacitatea de muncă.
Actele pe care persoana în cauză va trebui să le depună la administratorul fondului de pensii administrat privat sunt următoare: o cerere de solicitare a sumei cuvenite; originalul și copia deciziei administrative privind acordarea pensiei de invaliditate; decizia medicală privind capacitatea de muncă, ce trebuie să conțină mențiunea „nerevizuibil prin afecțiune” sau, după caz, „nerevizuibil”, în original și copie; actul de identitate (original și copie); certificatul de încadrare în grad de handicap grav sau accentuat eliberat de Comisia teritorială de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, sau o declarație pe propria răspundere privind faptul că nu deține acest certificat, după caz (original și copie).
    Beneficiarul va intra în posesia sumei cuvenite fie prin mandat poștal, fie prin virament într-un cont bancar, în maxim 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii și a celorlalte documente amintite mai sus.

În caz de deces, banii sunt fie achitați, fie virați în contul moștenitorului

    „În cazul decesului participantului înainte ca acesta să solicite deschiderea dreptului la pensie, pe numele beneficiarului/ beneficiarilor se va deschide câte un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, în care se transferă activele cuvenite fiecăruia”, prevede Norma ASF nr. 7/2015, care mai reglementează și faptul că moștenitorul are dreptul de a solicita cumularea conturilor la un singur fond de pensii administrat privat, în situația în care el este deja cotizant la un astfel de fond. În cazul în care nu este participant, moștenitorul poate cere banii din cont ca plată unică, pe baza următoarelor documente: o cerere scrisă prin care solicita plata drepturilor cuvenite; certificatul de deces (original și copie); certificatul de moștenitor/legatar, certificatul de moștenitor suplimentar, actul de partaj voluntar, după caz, sau hotărârea judecătorească definitivă, din care să rezulte calitatea de moștenitor/legatar, și cota-parte cuvenită din activul personal net al participantului decedat (original și copie); actul de identitate (original și copie).
    Termenul în care se face transferul banilor în contul moștenitorului la un fond de pensii privat, dar și cel de efectuare a plății unice (în cazul în care s-a optat pentru asta), este de zece zile lucrătoare. Plata unică se va efectua fie în cont bancar, fie prin mandat poștal.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?