Ediția: Vineri 10 Mai 2024. Nr. 6620
Ediția: Vineri 10 Mai 2024. Nr. 6620

GALERIE FOTO: Arta Vinului, crama de la Cîrligele selectată ca proiect de succes de APDRP


Proiectul de succes de la Crama Arta Vinului din Cîrligele a fost selectat de APDRP pentru popularizare în rândul potențialilor beneficiari ai fondurilor europene pentru agricultură. Crama a fost vizitată vineri de grupul multiplicatorilor de informații din Vrancea care au aflat de la oenologul Mariana Ochean care este secretul unui vin de calitate produs în cea mai bună podgorie din județ. 
 Crama Arta Vinului din Cîrligele nu este un combinat de vinificație așa cum probabil că te aștepți atunci când citești fișa de prezentare a acestui proiect derulat cu fonduri europene. Este o cramă mică, după modelul italian, spune oenologul Mariana Ochean, care conduce această afacere. Cu o capacitate relativ mică, de 240.000 litri, crama Arta Vinului este un producător mic, dar cu ambiții mari. Nu vrea să concureze cu marii producători de vinuri, gen Vincon sau Murfatlar, dar vrea să realizeze vinuri de calitate, care să fie recunoscute de consumatori. Este o nișă în această piață a vinurilor care este puțin accesibilă majorității producătorilor de vinuri vrânceni preocupați parcă mai mult să facă vin în cantități cât mai mari și mai ieftin. Ori, fabricarea vinului este o afacere care nu poate fi transformată în industrie decât dacă se face rabat la calitate. 
 Proiectul de la Crama Arta Vinului a fost selectat de APDRP și prezentat ca exemplu de afaceri de succes în domeniul producerii vinurilor vrâncene. Crama a fost vizitată, vineri, de grupul multiplicatorilor de informații din Vrancea pentru a afla cum au fost folosiți banii europeni și care este secretul unui vin de calitate. Arta Vinului este proiectul de suflet al oenologului Mariana Ochean, recunoscută pentru colaborările anterioare cu producători precum Vinex, Mera Com Internațional sau Casa Panciu. „Vinul este o afacere, dar, după părerea mea, nu este o industrie. Noi vrem să fabricăm vinul altfel decât în sistem industrial”, spune Mariana Ochean. Iar acest lucru se vede încă de la intrarea în cramă unde se află o sală spațioasă de prezentare, unde clienții pot degusta vinurile înainte de a le achiziționa. „Ca să vindem, trebuie să spunem consumatorilor povestea vinului”, explică Mariana Ochean. Acest tip de cramă, cu tradiții în Italia, Franța sau Spania, nu este foarte întâlnit în România. Mai mult, la început au fost probleme deoarece erau interpretări diferite ale Codului Fiscal, deoarece crama este autorizată ca antrepozit fiscal, iar ceea ce era normal în cramele de la Dealu Mare era ilegal în Vrancea. A fost nevoie de muncă de convingere pentru ca, în final, vinurile să poată fi vândute direct de la cramă. „Au fost probleme pentru că inițial, cei de la Vamă spuneau că nu se poate vinde direct din antrepozit. Am fost la Dealu Mare, la Jidvei și toată lumea vindea din cramă. Se practică în toată lumea civilizată vânzarea direct de la cramă”, spune Mariana Ochean. 
         Pregătește lansarea primelor vinuri îmbuteliate
 Crama Arta Vinului procesează deocamdată doar strugurii pe care îi cumpără de la producătorii din Vrancea și din alte județe. Criteriul principal este calitatea strugurilor. Sunt contracte doar cu producători de struguri destinați vinurilor cu denumire de origine controlată (DOC) și vinurilor cu indicație geografică (IG). Mariana Ochean a precizat tot procesul de fabricație a vinurilor din crama pe care o conduce. Deși procesul este automatizat, doar trei oameni fiind angajați în cramă, este respectat modul tradițional de producere a vinului. Bineînțeles că sunt folosite utilaje moderne care ajută oenologul să realizeze vinificația care se face la rece. Singura parte mai modernă este cea în care sunt folosite drojdii selecționate la vinuri. Åži acestea sunt selectate cu grijă iar doza este la jumătate din cantitatea minimă. „Sunt drojdii selecționate de la un institut de cercetare din Italia, făcute din plantații controlate„, a precizat Mariana Ochean. 
 Aceasta a arătat că pentru următoarele luni pregătește lansarea vinurilor îmbuteliate la sticlă și la cutii bag in box. Va fi o premieră pentru că pe piața vinurilor nu există un model de bag-in-box precum cel pregătit de Arta Vinului. „Avem un model special, la doi litri, care se potrivește perfect în frigider”, spune Mariana Ochean. Deși vinurile nu vor avea prețuri foarte mari, produsele de la Arta Vinului nu vor fi găsite în supermarketuri. Vinurile vor fi livrate către magazine specializate de vinuri, dar și către pensiuni, restaurante din zonele turistice. 
        Proiect de peste trei milioane de lei
 Proiectul Arta Vinului are o valoare de peste trei milioane de lei, din care 1,2 milioane este finanțarea nerambursabilă europeană. Conform fișei proiectului, la cramă au fost achiziționate utilaje și echipamente necesare în procesul de procesare primară a strugurilor și vinificație primară, inclusiv pentru filtrarea burbelor și condiționarea vinului dotate cu sisteme de monitorizare permanentă a caracteristicilor produsului, cisterne de inox cu manta de răcire pentru fermentarea, stocarea și condiționarea vinului, echipamente pentru condiționarea vinului și îmbutelierea acestuia, 12 rezervoarea duble de recepție a strugurilor, zdrobitor struguri cu capacitate corelată cu cea a desciorchinătorului de 7-8 tone oră. De asemenea, a fost achiziționat un rezervor de stocare total izolat în afara campaniei de vinificație pentru răcirea vinului și detartrarea acestuia cu o capacitate de 5000 litri, izolat cu poliuretan cu guri de vizitare, cu rezervor de luare probe și indicator de nivel. 

9 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?