Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618
Ediția: Miercuri 8 Mai 2024. Nr. 6618

Cetățeanul este primul proprietar al deșeurilor și va putea opta între două sisteme diferite de colectare


Prima dezbatere publică privind proiectul de modificare a legii Salubrității nr. 101/2006 a clarificat problema dreptului de proprietate asupra deșeurilor din gospodării. În cadrul unui seminar care a avut loc la București, s-au dezbătut efectele noii legi a Salubrității. La dezbatere au participat peste 150 de reprezentanți ai industriei de colectare, transport și reciclare deșeuri, alături de reprezentanți ai Ministerului Mediului și Schimbărilor Climatice, ai  Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC), ai AM POS Mediu, ai Consiliului Concurenței și ai Parlamentului. Printre aceștia s-au numărat și Viorel Profiroiu, directorul SC CUP Salubritate SRL Focșani, Dragoș Matișan, expert din partea Consiliului Județean Vrancea și reprezentanți ai SC Vrancart Adjud, respectiv directorul Silviu Arimia și directorul comercial Titi Gherghe. 
 Proiectul de lege, inițiat de senatorul vrâncean Petru Filip, a fost adoptat de Camera Deputaților cu 235 voturi „pentru”, 69 „împotrivă” și 9 abțineri și are ca obiect modificarea și completarea Legii serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006 cu modificările ulterioare. Proiectul de lege impune obligații clare generatorilor de deșeuri de a implementa sisteme de colectare selectivă pentru hârtie, metal, plastic, sticlă. 
 Dezbaterea încheie o perioadă tensionată generată de elemente interpretabile din proiectul de act normativ cu potențial de a bloca accesul altor societăți decât operatorii de salubritate la deșeurile reciclabile de la cetățeni. „S-au clarificat o serie de elemente interpretabile cu efecte negative în ceea ce privește atât eficienta funcționare a serviciilor de salubrizare, cât și a industriei de reciclare. Astfel, reprezentanții industriei de reciclare au contestat faptul că din textul legii se înțelege că deșeurile de ambalaje sunt incluse în categoria deșeurilor municipale și/sau menajere și în același timp au susținut delimitarea clară a dreptului de proprietate asupra deșeurilor și libera concurență pe piața colectării deșeurilor de ambalaje”, transmit reprezentanții Institutului pentru Politici Publice, care au organizat această dezbatere, împreună cu Asociația Română de Salubritate și Green Group România, Vrancart SA Adjud, Ambro Suceava și EcoPaper SA.
        Puteți vinde gunoiul sau îl puteți lăsa în pubela municipalității
 Ca urmare a dezbaterii și în contextul adoptării noii legi, s-a stabilit faptul că cetățeanul, în calitate de proprietar al deșeului pe care îl generează, va putea alege între două modalități de a se dispensa de acesta, optând pentru unul din cele două sisteme de colectare. Prima variantă este comercializarea deșeurilor, prin societățile de colectare de pe piața liberă. Cetățeanul poate opta și pentru varianta de a renunța  la valoarea deșeului, depozitându-l în pubela municipalității de unde, mai departe, administrația locală devine proprietară, gestionându-l direct sau delegând gestiunea acestuia către un operator privat, acesta fiind răspunzător pentru colectarea, transportul și sortarea deșeurilor. „Proprietarul deșeului este cetățeanul, care are două opțiuni: fie intră intr-un sistem privat de colectare a deșeurilor, fie aruncă gunoiul la pubelă. În momentul acela, deșeul nu mai este proprietatea cetățeanului, ci devine proprietatea autorității locale, care are un serviciu de salubritate pentru colectare și transport. Conform legislației europene, acest deșeu ajunge la o stație de sortare, care prin contract cu autoritatea locală, trebuie să facă ceva, să îl vândă către reciclator. Nu operatorul de salubritate are dreptul să vândă aceste reciclabile, ci operatorul stației de sortare, prin contract cu autoritatea locală. Acesta este, pe scurt, circuitul”, a declarat Mihail Fâcă, secretar de stat la Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice. Conform noii legi, aflată încă în dezbatere parlamentară (la Senat), cele două sisteme de colectare a deșeurilor de la cetățeni vor funcționa în paralel.
  Secretarul de stat în Ministerul Mediului a precizat: „Problema noastră cea mai mare este că pe circuitul acestor reciclabile, astăzi, și nu aș vrea să spun că 95% se înscriu în această categorie, intervine puternic evaziunea fiscală. Mă refer aici la cei mai eficienți colectori pe care îi avem astăzi și îi știți foarte bine, îi vedeți toată ziua că apar cu căruțele, înaintea operatorului de salubritate, ca ceasul elvețian. Aș vrea să văd și eu măcar o carte de muncă pentru un astfel de colector”, a mai comentat Mihail Fâcă.
 Și reprezentanții SC CUP Salubritate SRL Focșani au formulat și au transmis amendamente la noua lege a Salubrității, o parte fiind incluse în noul act normativ. „Și noi am formulat un punct de vedere scris, cuprinzând amendamente la acest proiect de lege, iar o parte dintre ele chiar au fost însușite în cuprinsul legii. Prevederile noii legislații sunt în favoarea clientului. Discuțiile s-au axat pe depozitele de deșeuri, licențierea operatorilor și reciclarea”, ne-a spus Viorel Profiroiu, directorul SC CUP Salubritate SRL Focșani, care a participat la dezbaterea de la București.
 Noua lege a Salubrității va fi una dintre cele mai importante acte normative din acest mandat din perspectiva impactului asupra populației și al implicațiilor pentru sistemul de colectare selectivă a deșeurilor și, speră inițiatorii, în final asupra ratei naționale de reciclare, aflată astăzi la numai 1%.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?