Ediția: Sâmbătă 27 aprilie 2024 Nr. 6613
Ediția: Sâmbătă 27 aprilie 2024 Nr. 6613

Marian Oprişan cere REGULI STRICTE pentru producătorii de BFL


    Președintele Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, Marian Oprișan, cere revizuirea legislației referitoare la băuturile fermentate liniștite pentru a proteja sănătatea românilor și interesele producătorilor de vinuri. Într-un memoriu trimis prim ministrului Victor Ponta, Oprișan arată că trebuie modificate normele pentru fabricarea acestor băuturi, astfel încât să nu conțină diverși aditivi, coloranți. Președintele UNCJR precizează că producătorii de BFL trebuie să aibă licențe de fabricație astfel încât să existe un control asupra modului în care fac aceste băuturi. Un alt memoriu a fost trimis și către ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, prin care se solicită ca organizațiile viticultorilor să fie consultate la elaborarea sau modificarea legislației din acest domeniu.
 Președintele UNCJR, Marian Oprișan, a cerut premierului Victor Ponta revizuirea legislației referitoare la băuturile fermentate liniștite pentru a proteja sănătatea românilor și interesele producătorilor de vinuri. Într-un memoriu trimis șefului Guvernului se arată că legislația actuală este neclară și nu stabilește condițiile în care pot fi produse aceste băuturi care sunt periculoase chiar pentru sănătatea oamenilor din cauza folosirii a diferiți aditivi și coloranți. 
 Președintele UNCJR arată că din cauza modificărilor legislative incoerente făcute de guvernarea Boc, în 2011 a fost abrogată o ordonanță 42 din 1995, referitoare la producția de produse alimentare destinate comercializării. Consecința abrogării acestui act normativ a fost că inspectorii Direcției Agricole nu mai au competențe la verificarea acestor băuturi. „Inspecțiile tehnice în agricultură din cadrul Direcțiilor pentru agricultură și dezvoltare rurală județene și a municipiului București nu mai au competențe pentru a controla calitatea loturilor de produse pe întregul lor circuit, de la producere până la comercializare, pe baza documentației tehnice a produsului, însoțită de licența de fabricație, a buletinului de analiză și a probei-martor”, se arată în memoriul semnat de Marian Oprișan. 
 În aceste condiții, precizează președintele UNCJR, singurele instituții care mai pot efectua un control asupra BFL-urilor rămân comisarii de la Protecția Consumatorilor și inspectorii Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor. Însă aceștia nu pot emite licențe de fabricație și practic, nu pot urmări întregul proces tehnologic astfel încât să depisteze toate materiile prime ce sunt utilizate la obținerea acestor băuturi. 
 Mai mult, arată Marian Oprișan, un act normativ din 2009 permite folosirea aditivilor alimentari, a coloranților, adăugarea de apă în BFL-uri. Practic, fabricanții acestor băuturi pot face amestecuri din apă, alcool, aditivi, coloranți, mirodenii, plante aromatice cu gust asemănător vinului fără să fie trași la răspundere, fără ca nimeni să îi controleze.  
              Licențe de fabricație pentru BFL-uri
 Președintele UNCJR, Marian Oprișan arată că toate aceste modificări legislative au avut ca rezultat încurajarea producerii de băuturi care nu sunt naturale și care fac o competiție neloială vinurilor de masă. Fiind produse doar din apă, alcool, coloranți, mirodenii, aceste BFL-uri sunt vândute la prețuri mult mai mici decât vinurile naturale, pentru care podgorenii au muncit un an de zile.  „Toate aceste prevederi legale permit producătorilor să obțină niște băuturi care nu sunt naturale în totalitate, dar care prin gust și prin modalitățile de etichetare să concureze neloial cu vinurile de masă. Datorită prețurilor de producție mult mai mici ale acestor băuturi, consumatorii le preferă în detrimentul vinurilor de masă ceea ce se va resimți în special prin falimentul producătorilor de vinuri de masă, scăderea prețurilor strugurilor de vin sub costurile de producție, iar suprafețele cultivate cu viță de vie nu vor mai fi exploatate”, arată președintele UNCJR, Marian Oprișan.
 Memoriul conține și propunerile pentru modificarea legislației referitoare la aceste băuturi. Pe de o parte se solicită eliminarea posibilității ca aceste BFL-uri să conțină aditivi, coloranți. Alte modificări propuse de UNCJR se referă la reintroducerea licențelor de fabricație pentru BFL-uri și a posibilității de control din partea inspectorilor Direcției Agricole. „a. Obligativitatea producătorilor de a obține licență de fabricație pentru băuturile alcoolice fermentate nedistilate, altele decât berea și vinul, destinate consumului uman ca atare. b. Pentru obținerea licenței de fabricație producătorii vor prezenta la direcțiile agricole o documentație tehnică din care să rezulte întreg procesul de fabricație și materiile prime utilizate pentru obținerea băuturilor alcoolice fermentate nedistilate, altele decât berea și vinul, destinate consumului uman ca atare. c. Respectarea condițiilor impuse prin licența de fabricație să fie verificate de inspectorii din cadrul direcțiilor agricole județene„, sunt câteva dintre propunerile de modificare a legislației în domeniul producerii BFL-urilor.
           Producătorii cer protejarea industriei viti-vinicole
 Producătorii de vinuri au avertizat în repetate rânduri asupra pericolului pe care îl reprezintă pentru Vrancea producerea de BFL-uri. Atât micii cât și marii producători au susținut la unison că viticultorii trebuie să fie apărați în fața acestor falsificatori legali de vinuri. La ultima ședință a Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaților, directorul Vincon Vrancea, Georgel Costache a arătat că aceste băuturi au fost permise în România chiar și cu accize, în timp ce state precum Franța sau Italia le-au interzis tocmai pentru a proteja industria vitivinicolă. 
            Propuneri de modificare a Legii viei și vinului
 Președintele UNCJR, Marian Oprișan a trimis un memoriu și către ministrul Agriculturii, Daniel Constantin cu propunerile la proiectul Legii viei și vinului aflat în dezbatere la Parlament. În urma consultării cu viticultorii, a fost propusă modificarea articolului 3 din proiectul Legii viei și vinului astfel încât Ministerul Agriculturii să asigure aplicarea cadrului juridic și aprobarea reglementărilor specifice producției, procesării și comercializării din cadrul filierei vitivinicole, „cu consultarea organizațiilor profesionale din domeniul vitivinicol legal înființate, reprezentative la nivelul fiecărui județ„. Practic, se cere ca legislația din acest domeniu să nu mai fie adoptată doar după consultarea unei singure organizații interprofesionale din țară, ci după discuții cu organizații din fiecare județ. 
 O altă propunere este ca amenzile din domeniu să poată fi reduse dacă sunt plătite în termen de 48 de ore, așa cum se întâmplă în cazul altor contravenții. „Contravenientul poate achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului verbal ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ, agentul constatator făcând mențiune despre această posibilitate în procesul verbal”, arată propunerea UNCJR.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?