În aceste zile are loc o nouă „așezare” a posturilor din instituțiile publice, după ce la sfârșitul lunii iunie a fost publicată o ordonanță de urgență care prevede desființarea posturilor vacante din primării și instituțiile deconcentrate și ocuparea prin concurs a posturilor, după regula „unu la unu” (un angajat plecat, unul venit). Instituțiile din Vrancea au termen până pe 17 iulie să înainteze la Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) propunerile pentru noua schemă de personal.
Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcționalității administrației publice locale, a numărului de posturi și reducerea cheltuielilor la instituțiile și autoritățile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernelor ori a ministerelor, a fost publicată în Monitorul Oficial, pe 29 iunie 2013. OUG prevede desființarea unor posturi vacante, dar și faptul că toate instituțiile și autoritățile publice pot ocupa prin concurs/examen posturi conform principiului „unu la unu”, respectiv la un post ocupat devenit vacant o angajare. „Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, toate instituțiile și autoritățile publice pot ocupa prin concurs/ examen posturi conform principiului „unu la unu”, respectiv la un post ocupat devenit vacant, un post ocupat”, se mai arată în textul ordonanței. Astfel, se înlocuiește regula „7 la 1” (la șapte angajați plecați se poate angaja unul), instituită în timpul fostelor guvernări pedeliste.
La Primăria Focșani, situația este în analiză, urmând ca miercuri să fie depusă documentația pentru avizarea numărului de posturi la ANFP. „Astăzi (ieri, n. r.) vom discuta situația posturilor din cadrul Primăriei Focșani și a unităților subordonate, pentru a vedea cum ne încadrăm în prevederile ordonanței”, ne-a declarat primarul Decebal Bacinschi. În prezent, la Primăria Focșani sunt 10 posturi vacante, însă în cazul acestora nu se pune problema reducerilor, pentru că sunt posturi unice, exceptate de prevederile ordonanței. În schimb, se așteaptă reduceri în cadrul unităților subordonate Primăriei Focșani.
Posturile vacante care nu vor fi desființate
La data intrării în vigoare a OUG nr. 77/2013 se desființează posturile vacante la: ministere, instituțiile și autoritățile publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, instituțiile și autoritățile publice finanțate integral sau parțial din bugetul asigurărilor sociale de stat și la instituțiile publice locale.
Excepție de la desființare fac posturile vacante unice din cadrul instituțiilor publice locale, definite ca acele posturi ale căror atribuții prin conținutul și natura lor sau prin responsabilitățile stabilite nu se regăsesc într-o altă componentă funcțională, posturile vacante pentru care au fost începute procedurile de ocupare, până la data intrării în vigoare a prezentei OUG, precum și posturile vacante ocupate temporar la data intrării în vigoare a acesteia. Åži posturile vacante din instituțiile și unitățile de învățământ și cercetare, unitățile sanitare, unitățile de asistență socială și unitățile de asistență medico-socială și cabinetele de expertiză medicală din cadrul caselor teritoriale de pensii fac excepție de la reducere.
Alte excepții privesc posturile vacante a căror ocupare a fost aprobată potrivit legii bugetului de stat, posturile vacante aferente funcțiilor de demnitate publică și celor asimilate acestora, funcțiilor de primar, de viceprimar, de președinte/ vicepreședinte al CJ, inclusiv cele aferente cabinetelor acestora, posturile vacante aferente funcțiilor publice de conducere generale, specifice sau cu statut special, cele aferente categoriei înalților funcționari publici, precum și cele aferente funcțiilor militare de conducere, cele de secretar al unității administrativ-teritoriale și de administrator public, precum și posturile vacante de conducere pentru personalul contractual. Tot ca excepții sunt prevăzute posturile vacante din cadrul MApN, posturile vacante din structurile operative ale MAI, precum și cele necesare încadrării în condițiile legii a promoției de ofițeri, subofițeri, agenți de poliție, maiștri militari și funcționari publici cu statut special din anul 2013 de către MAI și Administrația Națională a Penitenciarelor, precum și posturile vacante din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și structurile din subordinea acestora, care se reduc conform procesului de reorganizare a acestora.
12% posturi de conducere
Instituțiile și autoritățile publice au obligația să își modifice structurile funcționale, astfel încât numărul total al funcțiilor de conducere din cadrul fiecărei autorități sau instituții publice care are în aparatul propriu/ de specialitate și personal contractual ori, după caz, numai personal contractual să fie de maximum 12% din numărul total al posturilor aprobate. Numărul funcțiilor de conducere nu include funcțiile de demnitate publică alese sau numite: primar, viceprimar, președinte/ vicepreședinte al consiliului județean, funcțiile publice din categoria înalților funcționari publici, funcțiile publice de secretar al unității administrativ-teritoriale, funcțiile de administratori publici, funcțiile de conducere din cabinetul demnitarului.
Conform ordonanței, structura autorităților și instituțiilor publice trebuie să respecte următoarele cerințe: a) pentru constituirea unui birou este necesar un număr de minimum 5 posturi de execuție; b) pentru constituirea unui serviciu este necesar un număr de minimum 7 posturi de execuție; c) pentru constituirea unei direcții este necesar un număr de minimum 15 posturi de execuție; d) pentru constituirea unei direcții generale este necesar un număr de minimum 25 de posturi de execuție.
„Se impune luarea cu celeritate a unor măsuri privind numărul de posturi aprobate autorităților și instituțiilor publice, care vizează ajustarea și reașezarea structurilor funcționale de o manieră flexibilă, care să permită îndeplinirea cu eficiență a atribuțiilor instituționale. Având în vedere lipsa de personal de la nivelul multor unități administrativ-teritoriale, ca urmare a vacantării unor posturi, precum și menținerea restricției din anul 2009 privind ocuparea unui post dacă se vacantează 7, se impune luarea unor măsuri pentru a asigura condiții minime privind funcționalitatea acestora. Adoptarea acestor măsuri în regim de urgență se impune având în vedere necesitatea eliminării riscului unor potențiale presiuni suplimentare asupra cheltuielilor bugetului general consolidat, precum și necesitatea asigurării funcționalității autorităților administrației publice locale”, prevede textul ordonanței.
Primăriile și instituțiile din Vrancea, programate până pe 17 iulie la ANFP
OUG prevede că instituțiile și autoritățile publice au obligația ca, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, să adopte actele normative/ administrative specifice de aprobare a structurii și numărului de posturi. În acest sens, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) informează că în perioada 10-25 iulie 2013 se va desfășura procesul de avizare a numărului de posturi și a structurii funcționale de la nivelul unităților administrativ-teritoriale, în conformitate cu Ordonanța de Urgență nr. 77/2013. Primăriile și instituțiile publice aflate în subordinea Guvernului, din Vrancea, au fost programate în perioada 10-17 iulie să depună documentația la ANFP pentru a primi avizul pentru modelul-cadru de stat de funcții. Documentația trebuie să cuprindă: situația aparatului de specialitate al primarului/președintelui consiliului județean precum și cea a serviciilor publice subordonate (cu sau fără personalitate juridică); identificarea posturilor desființate; identificarea posturilor vacante exceptate cu indicarea încadrării în fiecare din excepțiile aplicabile.