Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Sâmbătă 18 Mai 2024. Nr. 6627

Cum poţi înfia un copil


Treisprezece copii aflați în structurile Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului sunt, în momentul de față, adoptabili. Patru se află în etapa de potrivire, cinci în cea a încredințării. 11 familii sunt atestate ca adoptatoare și așteaptă să le intre în viață un micuț. Persoanele care doresc să înfieze un copil vor putea face, teoretic, acest lucru mai ușor începând din data de 1 aprilie.

   Pentru ca o persoană să devină părintele unui copilaș, înfiindu-l, trebuie mai întâi să fie atestată ca adoptatoare. Astfel, trebuie depusă la sediul DGASPC Vrancea o cerere de evaluare, precum și următoarele documente: copie de pe actul de identitate; copii legalizate de pe certificatul de naștere, certificatul de căsătorie/hotărâre de divorț precum și de pe titlul de proprietate sau alt titlu care să ateste dreptul de folosire a locuinței; cazierul judiciar; adeverințe de venit; certificate medicale tip Ministerul Sănătății, cu semnătura și parafa fiecărui medic specialist; caracterizări de la ultimul loc de muncă (minim două pentru fiecare membru al cuplului conjugal); declarație pe proprie răspundere a persoanei sau a fiecăruia dintre soți , dată în fața notarului, că nu au fost decăzuți din drepturile părintești; certificat medical privind starea de sănătate a celorlalte persoane cu care domiciliază solicitantul precum și cazierul lor judiciar; declarație privind motivația de a adopta și așteptările familiei în legătură cu vârsta, sexul și situația psiho-socio-medicală a copilului pe care doresc să îl adopte; declarație privind indicarea motivelor pentru care unul dintre soți nu dorește să adopte, în cazul în care cererea este formulată numai de unul dintre soți și celălalt nu se asociază la cerere. Mai nou, fami-lia trebuie să facă dovada că în ultimele 12 luni a avut domici-liul sau reședința în România.

Soluționarea cererii privind evaluarea, în 120 de zile

   În urma înre-gistrării cererii de eva-luare, responsabilul de caz desemnat va stabili, de comun acord cu solicitantul, programul inter-viurilor, al vizitelor la domiciliu, al întâlnirilor cu rude, vecini, colegi de la locul de muncă, precum și  cu orice alte persoane, dacă este cazul. Procesul de evaluare a persoanei sau familiei adoptatoare cuprinde evaluarea din punct de vedere social, evaluarea psihologică și pregătirea pentru asumarea în cunoștință de cauză a rolului de părinte.
   Directorul general al DGASPC decide, prin dispoziție, asupra acordării sau neacordării atestatului. Perioada de valabilitate a atestatului este de un an, iar în cazul în care perioada de valabilitate a atestatului a expirat, solicitanții sunt obligați să formuleze o nouă cerere de evaluare și să anexeze toate documentele necesare, procedura de evaluare urmând a fi reluată. De menționat că noua lege prevede și posibilitatea retragerii atestatului.

Stabilirea compatibilității și încredințarea

   Procesul de stabilire a compatibilității dintre copil și familia adoptatoare se inițiază de Oficiul Român pentru Adopții și constă în identificarea și selectarea celei mai potrivite familii care să răspundă nevoilor copilului, pentru care instanța judecătorească a încuviințat deschiderea procedurii adopției interne. Procedura de selectare a familiei adoptatoare se realizează pe baza unei potriviri teoretice și a unei potriviri practice.
   Următorul pas, și anume încredințarea în vederea adopției se dispune de către instanța judecătorească de la domiciliul copilului pentru o perioadă de 90 de zile. Pe durata încredințării copilului în vederea adopției, domiciliul acestuia se află la persoana sau familia căreia i-a fost încre-dințat. În această perioadă, DGASPC-ul de la domiciliul adoptatorului sau familiei adoptatoare urmărește evoluția copilului și a relațiilor dintre acesta și posibilii viitori părinți cărora le-a fost încre-dințat. Dacă pe durata perioa-dei de încredințare în vederea adopției se constată neadaptarea copilului cu persoana sau familia adoptatoare se sesizează instanța judecătorească în vederea revocării sau, după caz, prelungirii măsurii încredințării.

Încuviințarea adopției

   Cererea de încuviințare a adopției adresată instanței judecătorești prelungește perioada de încredințare până la soluționarea cererii prin hotărâre judecătorească irevocabilă. Cererea poate fi introdusă fie de către adoptator sau familia adoptatoare, fie de către DGASPC-ul de la domiciliul acestora. Aceeași instituție urmărește și întocmește rapoarte trimestriale cu privire la evoluția copilului și a relațiilor dintre acesta și părinții săi adoptivi pe o perioadă de cel puțin doi ani după încuviințarea adopției. Părinților adoptivi le sunt asigurate servicii postadopție de către direcția de la domiciliul copilului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?