Ediția: Marți 21 Mai 2024. Nr. 6629
Ediția: Marți 21 Mai 2024. Nr. 6629

Numărul redus de funcţionari şi calitatea slabă a proiectelor întârzie contractarea fondurilor UE


Termenele lungi de contractare a proiectelor din fonduri europene sunt determinate atât de beneficiari, care nu întocmesc corect cererile de finanțare, cât și de capacitatea administrativă subdimensionată a structurilor de management, potrivit autorităților.
„Evaluarea proiectelor se face de evaluatori independenți. Depindem de această piață. În plus, au fost situații în care am avut posibilitatea de a constitui comisii de eva-luare în paralel, dar nu aveam experți care să facă parte din aceste comisii. Avem și bucătăria internă, pentru că nu sunt foarte mulți oameni la autoritatea de management, ceea ce poate avea implicații în zona încheierii efective a contractelor”, a declarat joi, la conferința MEDIAFAX Talks about European Funds, Gabriel Friptu, șeful Autorității de Management pentru Programul Operațional Regional.

El a arătat că autoritatea pe care o conduce a recuperat mult în acest sens, menționând însă că regulile sistemului nu pot fi modificate „în timpul jocului”. „Vom veni anul viitor cu modificări pe zona de eva-luare, astfel să nu ne mai trezim cu proiecte care să nu poată fi implementate. Nivelul și calitatea proiectării proiectelor autorităților locale sunt mult sub ceea ce ne așteptăm. Proiectarea este departe de standardul normal”, a spus Friptu.
De asemenea, el a precizat că există probleme și la nivelul firmelor private, din cauza consultanților. „Câteodată nu înțelegi ce vor în planurile de afaceri. Sunt indicatori, cel puțin la nivelul microîntreprinderilor, care sunt trecuți în proiecte dar nu pot fi îndepliniți. Noi nu le impunem anumite niveluri, le stabilesc singuri. Trebuie să ne gândim la soluții – fie îi penalizăm pentru că nu și-au îndeplinit indicatorii, fie găsim o soluție astfel încât să nu afectăm mediul de afaceri. Nu există un mecanism care să curățe piața. Sunt în continuare beneficiari creduli, firme de consultanță care iau banii și pleacă. Este o mare problemă și pentru noi decalajul mai ales la microîntreprinderi”, a mai spus Friptu.

Cătălina Meliță, directorul general POS-CEE, a admis, la rândul său, că există o pro-blemă la nivelul contractării fondurilor europene.

„Cauza principală este la noi în sistem, din cauza capacității administrative foarte reduse. Avem doar 200 de oameni în autoritatea de management și în organismele de intermediere. (…) Este o chestiune care ține de capacitatea noastră, dar și de beneficiari, care întârzie să aducă documentele necesare. Dacă le cerem scrisoarea de confort, care se obține greu, acest lucru prelungește perioada”, a spus Meliță.

Cei doi au răspuns întrebărilor participanților la conferință, care reclamau termene de până la un an între aprobarea și contractarea proiectelor.
La eveniment au participat și reprezentanți ai sectorului bancar cu expuneri ridicate pe finanțări ale proiectelor derulate cu fonduri europene, care s-au arătat interesați în continuare să susțină acest sector. Ei au făcut ți o serie de recomandări beneficiarilor, pentru a obține cât mai repede finanțările pentru proiecte.
Potrivit Ramonei Ivan, director executiv la direcția de instituții financiare a BCR, în perioada de implementare a proiectului este necesară utilizarea unui consultant cu expertiză în domeniu.
Valoarea proiectelor finanțate de BCR în perioada ianuarie 2008-septembrie 2011 se ridică la nouă mi-liarde de lei, iar prefinanțările, în același interval,  s-au ridicat la trei miliarde de lei.
La rândul său, Leonard Cornoiu, director de fonduri europene în cadrul Băncii Transilvania, a arătat că banca pe care o reprezintă a acordat scrisori de confort reprezentând 970 milioane lei ți a finanțat până în prezent 300 de proiecte cu fonduri UE, în valoare de 700 milioane lei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?