Ediția: Joi 2 Mai 2024. Nr. 6616

Primele galaxii s-au format mai devreme decât se credea

Mai mulți cercetători din Uniunea Europeană, coordonați de francezul Johan Richard, au descoperit o galaxie îndepărtată, ale cărei stele au început să se formeze „la doar 200 de milioane de ani după Big Bang”, a anunțat, marți, Comisia Europeană. Galaxia descoperită de savanții de la Centrul de cercetări astrofizice din Lyon este situată la o distanță de 12,8 miliarde de ani-lumină de Terra și conținea, în momentul realizării acelor observații (la 950 de milioane de ani după Big Bang), stele în vârstă de circa 750 de mi-lioane de ani. Aceste rezultate sugerează faptul că primele galaxii „s-ar fi format mai devreme decât se credea”, potrivit savanților de la Centre de la Recherche Nationale Scientifique (CNRS), și aduc informații capitale despre formarea lor și despre evoluția lor la începuturile universului. „Această descoperire reprezintă o etapă importantă în cercetările din dome-niul astronomiei moderne”, a declarat comisarul european însărcinat cu educația și științele, Androulla Vassiliou, într-un comunicat.
Cercetătorii europeni au beneficiat de o finanțare primită din partea Fondului european Marie Curie. Această descoperire ar putea explica, totodată, felul în care universul a devenit transpa-rent pentru razele ultraviolete, în primul miliard de ani după Big Bang. De asemenea, reușita cercetătorilor europeni îi va ajuta pe astronomii din lumea întreagă să înțeleagă mai bine evoluția galaxiilor mai apropiate de Terra, care ar fi putut să influențeze climatul de pe planeta noastră, a adăugat Comisia Europeană.