Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617

Escrocii cibernetici ai vulcanului Eyjafjöll


Vulcanul islandez Eyjafjöll nu a generat numai probleme în transporturile aeriene: escrocii au profitat și ei de acest eveniment ca să-i înșele pe internauți, scrie marți ziarul Le Monde.
Unele site-uri promiteau informații despre erupția vulcanului, dar de fapt conțineau un virus. Au fost apoi mailuri nesolicitate care se prezentau ca niște scrisori cu informații despre erupție, dar redirecționau spre farmacii on line.
Åži chiar oferte înșelătoare de rambursare a biletelor de avion printr-un fond fictiv, în schimbul, desigur, a unei mici contribuții financiare din partea celui contactat. Erupția vulcanului islandez Eyjafjöll a fost folosită de escroci în diferite moduri, în cursul zilelor și săptămânilor care au urmat erupțiilor sale. ‘Acest lucru nu este deloc surprinzător’, afirmă Laurent Heslault, director cu securitatea la Symantec. ‘Actualitatea este mereu folosită ca momeală de către criminalii cibernetici, în sensul larg al termenului. Așa s-a întâmplat și la moartea lui Michael Jackson, la alegerea lui Barack Obama și se observă de câteva luni în ceea ce privește Cupa mondială de fotbal’. În afară de tri-miterea masivă de mailuri nesolicitate, marile evenimente ale actualității sunt, de asemenea, o ocazie pentru escroci de a lansa campanii denumite ‘otrăvire SEO’. Ei creează un foarte mare număr de pagini web false, evocând un eveniment actual, dar al căror scop este crearea unui mare număr de legături spre un site care apare în mod artificial în rezultatele motoarelor de căutare. În timp ce exploatarea actualității de către escroci este un fenomen curent, vulcanul islandez reprezintă un caz aparte. ‘Când s-a produs erupția, erau foarte puține pagini web fiabile care vorbeau despre acest lucru’, afirma la 26 mai, cu ocazia unei conferințe la Paris, Matt Cutts, șeful de la Google Webspam, ramura motorului de căutare care îi depistează pe cei care încearcă să manipuleze rezultatele.
Google își echilibrează rezultatele în funcție de doi factori, care și ei depind de nenumărate criterii: pagerank-ul unei pagini, care îi determină importanța și fiabilitatea; și pertinența în raport cu căutarea internautului.
Cu ocazia erupției vulcanului Eyjafjöll, Google a constatat limitele algoritmului său pentru aceste cazuri particulare care combină un număr mare de linkuri false și un număr redus de pagini legitime. ‘Am pus deci la punct un algoritm complet diferit, mult mai strict, care este operațional de trei săptămâni’, explică Matt Cutts. Google încearcă acum să depisteze în mod automat căutările care ar putea fi ținta acestui tip de atacuri.
O altă particularitate complică sarcina motoarelor de căutare: ortografia puțin mai dificilă a numelui vulcanului. ‘Eyjafjöll’ a fost și ținta visată pentru ‘typo-squatting’, această tehnică ce constă în a miza pe faptul că internauții vor scrie greșit numele căutării lor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?