Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627
Ediția: Duminică 19 Mai 2024. Nr. 6627

Modalităţi de obţinere a unui contract de muncă în străinătate


Persoanele care doresc să obțină un loc de muncă în străinătate pot alege una dintre următoarele modalități: prin intermediul Oficiului pentru Migrația Forței de Muncă (OMFM); prin intermediul unui agent privat de ocupare a forței de muncă, avînd ca activitate principală selecția și plasarea forței de muncă. De asemenea, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, țara noastră va participa la rețeaua EURES, care a fost creată în scopul facilitării liberei circulații a forței de muncă în Uniune și care reprezintă o rețea de cooperare între Comisia Europeană, Serviciile publice de recrutare din statele membre, plus Norvegia, Liechtenstein, Islanda (SEE) și Elveția. Astfel, este oferită asistență atît pentru angajatori și cît și pentru cei care doresc să-și găsească un loc de muncă. Pentru țara noastră, punctul național de contact este Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă. Pentru serviciile oferite, OMFM nu percepe nici un comision, iar etapele ce trebuie urmate pentru obținerea unui loc de muncă în străinătate în acest caz, sînt: depunerea dosarului în banca de date a OMFM; prezentarea la preselecție după ce solicitantul a fost înștiințat de OMFM în acest sens; decizia de acordare a unui contract de muncă lucrătorului român, aparține în exclusivitate angajatorului străin. Documentele necesare pentru înscrierea în baza de date a OMFM sînt precizate pe site-ul www.omfm dar pot fi aflate și apelînd la numărul de telefon-315.88.44. În cazul în care se alege obținerea unui contract de muncă în străinătate prin intermediul unui agent privat de ocupare a forței de muncă, e bine de știut că agenții de ocupare a forței de muncă desfășoară activități de mediere a cetățenior români cu domiciliul în România care soli-cită să lucreze pe baza ofertelor de locuri de muncă transmise din străinătate de persoane juridice, fizice și organizații patronale străine, după caz. Pentru a putea desfășura activitatea de mediere a angajării cetățenilor români în străinătate agenții de ocupare a forței de muncă trebuie să îndeplinească următoarele condiții: să dispună de spațiul și de dotările necesare pentru buna desfășurare a activității, conform legii; au încadrat în muncă personal cu experiență în domeniul forței de muncă; au organizată o bancă de date care să cuprindă ofertele și soli-citările de locuri de muncă în străinătate informații referitoare la condițiile de ocupare a acestora și la calificările și aptitudinile solicitanților aflați în evidența lor; au încheiat cu persoane juridice, persoane fizice și organizații patronale din străinătate, după caz, contracte care conțin oferte ferme de locuri de muncă; sînt înregistrați la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază își au sediul. „Menționăm că potrivit HG 850/2002 contractele de mediere trebuie să cuprindă cel puțin elementele și clauzele următoare: părțile contractante ; obiectul contractului de mediere ; durata contractului de mediere ; obligațiile părților (furnizorul și beneficiarul) ; tariful serviciilor de mediere ; modificarea și completarea contractului de mediere ; încetarea contractului de mediere ; modalitatea de soluționare a eventualelor litigii ; data intrării în vigoare a contractului de mediere ; locul semnării contractului de mediere ; numărul de exemplare. Detalii privind activitatea acestora puteți afla de la Inspecția Muncii, str. Matei Voievod nr. 14, sector 2, București, telefon 021. 302.70.30 sau 021. 302.70.54 sau pe site-ul acestei instituții www.inspectmun.ro , precum și de la Inspectoratul Teritorial de Muncă”, se precizează în comunicatul dat publicității de OMFM. Oferte de muncă prin rețeaua EURES Potrivit informațiilor furnizate de OMFM, odată cu aderarea Românei la Uniunea Europeană, țara noastră va participa la rețeaua EURES, care a fost creată în scopul facilitării liberei circulații a forței de muncă în Uniune și care reprezintă o rețea de coo-perare între Comisia Europeană, Serviciile publice de recrutare din statele membre, plus Norvegia, Liech-tenstein, Islanda (SEE) și Elveția. Este oferită asistență pentru angajatori și pentru cei care doresc să-și găsească un loc de muncă. Pentru țara noastră, punctul național de contact este Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), telefon 021/303.98.49. Rețeaua EURES poate fi accesată la adresa de Internet http://www.eures.europa.eu. Portalul funcționează ca un tîrg virtual de joburi la nivel european și conține oportunități de angajare din toate statele membre UE, dar și conturi personale pentru angajatori și pentru persoanele care caută un loc de muncă. Ofertele de muncă publicate pe portalul EURES sînt transmise de către membrii și partenerii EURES, mai ales de către serviciile publice de muncă. Aceste oferte de „muncă EURES” acoperă o gamă largă de profesii și pot fi identificate printr-un steag albastru care indică faptul că angajatorii sînt interesați să recruteze persoane din alte țări europene. Modalitatea de a aplica pentru un loc de muncă pe portalul EURES: după ce se accesează pagina de internet http://ec.europa.eu/eures, se creează un cont de identificare, se completează un CV (modelul comun european de CV aprobat prin HG nr. 1021/2004), se intră apoi pe link-ul de căutare a unui loc de muncă în funcție de domeniul și țara dorite și se aplică la oferta care interesează. În momentul în care se aplică la un domeniu dintr-o țară aleasă, apar ofertele corespunzătoare existente, pentru fiecare specificîndu-se angajatorul, datele de identificare ale acestuia, salariul, condiții de angajare, precum și tipul de contract: permanent sau temporar. În cadrul ANOFM există consilierii EURES pentru fiecare județ, datele acestora de contact se găsesc accesînd link-ul ur-mător:http://www.anofm.ro/eures/contact.php. „Este de preferat ca lucrătorul migrant să respecte următoarele aspecte generale: să aibă asupra sa o sumă minimă de bani în momentul în care pleacă la muncă în străinătate ; să se informeze anterior plecării cu privire la procedurile și documentele referitoare la accesul pe piața muncii din țara de destinație ; să se informeze cu privire la condițiile de viață și de muncă din țara de destinație ; să conștientizeze riscul la care se supune în cazul în care alege migrația ilegală. Statele pe teritoriul cărora puteți intra pe baza cărții de identitate sînt: Austria, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Slovenia, Spania, Portugalia și Ungaria. State pe teritoriul cărora este necesar pașaportul sînt Cehia, Cipru și Suedia”, se precizează în comunicatul OMFM.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?