Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617
Ediția: Vineri 3 Mai 2024. Nr. 6617

Şeful Camerei de Conturi pus la colţ de judecătorii financiari


Secția Jurisdicțională a Curții de Conturi a anulat decizia șefului Camerei de Conturi Vrancea, Ionel Petrea, care aprecia drept ilegale o serie de cheltuieli efectuate de Consiliul Județean, solicitînd returnarea sumelor. Decizia a fost contestată de Consiliul Județean, contestația fiind judecată de o instanță a Curții de Conturi. Judecătorii financiari au anulat decizia lui Ionel Petrea, confirmînd că acesta a acționat la ordin politic. De asemenea, judecătorii financiari au anulat procesul verbal prin care președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan a fost amendat pentru că a refuzat să dea inspectorilor Camerei de Conturi documentele originale ale instituției, punîndu-le la dispoziție copii conforme cu originalele. Judecătorii financiari au analizat cele patru acuzații formulate de Ionel Petrea precum și obiecțiile formulate de Consiliul Județean, anulînd decizia Camerei de Conturi. Sentința judecătorilor financiari ai Curții de Conturi confirmă faptul că Ionel Petrea a acționat la comanda politică a actualei puteri, din dorința de a-și păstra scaunul de director. În decizia cu pricina Ionel Petrea reclama că, în cursul anului 2004, Consiliul Județean a plătit funcționarii publici care au făcut parte din comisiile de analiză și evaluare a ofertelor, organizate cu prilejul unor licitații. În replică, reprezentanții Consiliului Județean au arătat, într-o întîmpinare prin care au contestat decizia lui Petrea, că șeful Camerei de Conturi nu cunoaște prea bine legea și că își întemeiază decizia pe articole abrogate sau modificate. „Punctul de vedere al domnului Ionel Petrea este contrar legii, deoarece textul invocat a fost modificat prin Legea nr. 171/14.05.2004, care prevede că «nu se află în situație de incompatibilitate, funcționarul public care este desemnat printr-un act administrativ emis în condițiile legii să reprezinte sau să participe, în calitate de reprezentant al autorității ori instituției publice, în cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite în temeiul actelor normative în vigoare»”. În acest context, se arată în întîmpinarea Consiliului Județean, funcționarii reprezentanți în comisiile de licitații au fost numiți în baza unor acte administrative, respectiv dispozițiile președintelui Consiliului Județean. Astfel, aceștia nu se aflau în situație incompatibilitate și în consecință plățile au fost legale. Mai mult, se arată în întîmpinare, chiar dacă funcționarii ar fi fost în situație de incompatibilitate, acest lucru nu-i împiedică să fie plătiți pentru munca depusă: „Efectuînd o activitate retribuită care îl aduce în stare de incompatibilitate, funcționarul se expune demiterii din funcția publică, dar nimeni nu-l poate sancționa cu neplata muncii”. Legea l-a contrazis pe Ionel Petrea În decizia Camerei de Conturi, Ionel Petrea susține că președintele Consiliului Județean, Marian Oprișan și vicepreședintele Mircea Diaconu ar fi încasat indemnizațiile de membri ai ATOP, fără să existe o bază legală. Reprezentanții CJ contestă punctul de vedere al directorului Camerei de Conturi, arătînd că ATOP este o organizație neguvernamentală, care funcționează pe lîngă Consiliul Județean, tot o instituție neguvernamentală. Conform legii privind transparența în exercitarea demnităților publice, nr 161 din 2003, funcționarii publici sau demnitarii pot ocupa funcții sau pot presta activități remunerate în cadrul unor organizații neguvernamentale. Astfel, membrii ATOP, fie că sînt președinți sau vicepreședinți ai consiliilor județene, primari sau viceprimari nu se află în situație de incompatibilitate. „Domnul Ionel Petrea ori nu a citit textul în întregime, ori dă dovadă de rea credință cînd face aplicarea primei părți a textului de lege, neglijînd excepția prevăzută în teza finală a legii”, se arată în întîmpinarea depusă. De asemenea se mai arată în document, indemnizațiile nu au fost recuperate pe perioada controlului, așa cum a afirmat Ionel Petrea, ci au fost returnate din propria inițiativă: „Reaua voință cu care a fost întocmită decizia a reieșit din ceea ce privește constatările de la punctul 3 (privind așa zisa incompatibilitate a președintelui Consiliului Județean cu funcția de membru al ATOP – n.r.), întrucît președintele Consiliului Județean și-a înaintat demisia din ATOP înainte de efectuarea controlului de către Camera de Conturi, nu datorită unei așa zise incompatibilități ci datorită faptului că nu a dorit perpetuarea unor jocuri politice cu instituția prefectului. Precizăm că demisia nu are de-a face cu incompatibilitatea ci a fost o decizie personală, așa cum a fost și hotărîrea de a returna sumele primite ca indemnizații în perioada în care a fost președintele ATOP”. În consecință, se arată în întîmpinare, prin această decizie, Ionel Petrea a ținut să-și asume o serie de merite necuvenite pe plan profesional, motiv pentru care nu a ținut cont nici de obiecțiile Consiliului Județean la raportul de control: „Este greu de crezut că din dorința de a face anumite jocuri politice, prin intermediul unor funcționari, instituțiile statului își pierd independența cu care au fost investite de lege.” Drept urmare, Consiliul Județean a solicitat judecătorilor financiari respingerea ca nelegală a Deciziei nr 16 din 8 august 2005. Cererea a fost admisă, instanța anulînd decizia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?