Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633
Ediția: Duminică 26 Mai 2024. Nr. 6633

Doi elevi daţi afară de la proba de limba română


Doi absolvenți de clasa a VIII-a care s-au înscris la Testele Naționale au fost dați afară de la proba de limba și literatura română deoarece au încercat să fraudeze examenul. Unul dintre elevi, de la Centrul de Examinare de la Åžcoala Nr.3 din Focșani, a fost surprins în timp ce încerca să copieze după o fițuică, iar celălalt, la Centrul de Examinare de la Åžcoala Nr.2, a fost depistat vorbind la telefon după ce subiectele fuseseră distribuite candidaților. Dat fiind faptul că în județul nostru nu sînt elevi care să suțină astăzi, examenul la limba maternă, absolvenții de clasa a VIII-a se vor prezenta mîine la examen, pentu a susține testul la matematică, ultima probă, pe 17 iunie, fiind cea la alegere, istorie sau geografie. Din datele furnizate de ISJ, la proba de limba și literatura română a Testelor Naționale, s-au prezentat 4.170 de elevi din 4.339 cît s-au înscris inițial, procentul de participare fiind de 96,1%, mai mic cu un procent față de cel de anul trecut, care a fost de 97%. Elevii care au dat examenul ieri, la limba română au avut de răspuns unor cerințe pornind de la un fragment dintr-o poezie de Mihai Eminescu, precum și de elaborat o cerere de înscriere și o compunere despre comedie. În prima parte a subiectului, notată cu 48 de puncte, elevilor li s-a dat un text din poezia „Peisaj” de Mihai Eminescu și li s-a cerut să răspundă unor întrebări privind noțiuni de fonetică și vocabular, dar și de morfologie și sintaxă. Totodată, li s-a cerut să răspundă unor cerințe privind analiza stilistică a textului, pentru a demonstra că l-au înțeles. Partea a doua, notată cu zece puncte, a presupus elaborarea unei cereri de înscriere la un cerc de artă populară, cerere care să fie motivată prin dorința candidatului de a-și aprofunda cunoștințele despre folclor. A treia parte, notată cu 32 de puncte, a vizat elaborarea unei compuneri de una-două pagini sau 25-30 de rînduri scrise, în care elevilor li se cerea să motiveze faptul că o operă literară dintre cele studiate la clasă este o comedie. În afară de cele o sută de puncte cu care erau notate subiectele, elevii primesc zece puncte din oficiu. „A fost ușor și am reușit să fac tot” Prima probă a testelor naționale, la limba română și literatura română, a fost, atît în opinia elevilor, părinților și a profesorilor, ușor de abordat. Varianta Nr.1 le-a adus elevilor mai mult noroc față de anii anteriori. „Pentru mine subiectul a fost ușor și am reușit să fac tot. Mai dificil mi s-a părut la partea a treia, însă sînt încrezător și cred că voi lua 8 sau 9. Profesorii supraveghetori au fost buni, nu prea exigenți, dar asta nu înseamnă că ne-au lăsat să vorbim unul cu celălalt sau să copiem, ne urmăreau permanent și nu ne scăpau din ochi. Am de gînd să merg la Colegiul Economic”, a spus Valentin Ganea, elev la Åžcoala Nr.2 din Focșani. „A fost destul de ușor, cel puțin pentru mine, nu știu pentru ceilalți colegi cum a fost, dar sper ca toți să treacă cu bine. Cel care a învățat ceva poate să ia examenul. Cred că voi un lua un 9 sau mai mult. Am de gînd să mă duc la «Cuza», deoarece am avut o situație școlară destul de bună”, a precizat și Adrian Constantin, de la Åžcoala „Ion Basgan”. „A fost destul de ușor, însă emoțiile au fost mari la început. Acestea au scăzut din intensitate odată cu descoperirea subiectului. Cei care ne-au supravegheat nu ne-au lăsat să vorbim sau să copiem. Cred că voi lua între 9,60-9,80”, a spus Anca Ioana Călțun, de la Liceul Pedagogic „Spiru Haret”. Popoiu se așteaptă la un procent de promovabilitate de 70% Părinții care și-au însoțit copiii la examen au trăit, la rîndul lor, emoțiile foarte mari. „Am emoții foarte mari. Copilul meu s-a pregătit înainte de acest examen, dar așa sîntem noi, părinții, cu grijă mereu pentru ei. La școală a învățat destul de bine, a terminat cu 9 și ceva clasa a VIII-a. L-am înscris la poliție și acolo vreau să ajungă”, a declarat Vasilica Dediu, mama unui elev de la Åžcoala Nr.2. În opinia profesorilor de română, structura subiectului a respectat programa școlară, iar dificultatea acestuia a fost medie. „Structura subiectului este aceea anunțată de Serviciul Național de Evaluare și Examinare cu ocazia simulării derulată de noi, în luna aprilie. Prin urmare, înseamă un subiect format din trei părți cu un punctaj de 34 de puncte ce a conținut un text la prima vedere și 14 cerințe fiecare cu punctajul respectiv. Partea a doua, o cerere unde trebuia să se țină cont de formulele de adresare și normele gramaticale, iar partea a treia o compunere de 1-2 pagini, punctajul fiind de 32 de puncte. Sînt convinsă că elevii noștri s-au descurcat, mai ales că analizînd acest subiect putem spune că a fost accesibil. Vor fi elevi care vor obține și note între 9 și 10”, a declarat Maria Lupu, inspectorul de limba română din cadrul ISJ. Dan Popoiu, inspectorul general al ISJ, spune că a fost la toate centrele de examinare din Focșani, precum și la cîteva din mediul rural, unde lucrurile s-au desfășurat în condiții normale. Acesta a precizat că profesorii și-au luat în serios rolul pe care îl au în cadrul acestor examene și se comportă cu profesionalism. Dan Popoiu a adăugat că se așteaptă la un procent de promovabilitate de 70%. „Am fost la toate centrele de testare din Focșani, la Cîrligele, Gugești și am fost plăcut impresionat de seriozitatea cu care oamenii au abordat prima teză a examenului. Am convingerea că lucrurile vor merge bine pînă la capăt. Avem profesori deosebiți, elevi serioși și în aceste condiții nu ne putem aștepta decît la lucruri bune. Rămîn la ideea că un procent de 70% reflectă cît de cît situația reală”, a declarat Dan Popoiu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

You cannot copy content of this page

× Ai o stire interesanta?